יאיר כתב:וכמו שאמר הגר"ח שמואלביץ שפגיעת צער בחבירו הוי כמכניס ידו באש שאפילו בשוגג או אפילו באונס ובלא מתכוון או אפילו לש"ש תכווה ידו כי זהו חק הטבע וכמו כן הוי חוק שמי שפגע וציער את חבירו יקבל עונשו וכמו שמצינו בפנינה שהתכוונה לש"ש ונענשה במיתת בניה וכן אצל ר' רחומי במס' קידושין שציער אשתו בשוגג ונפל ומת וכן מקרים רבים, עיין בספר 'הציעור ותוצאותיו':
viewtopic.php?f=7&t=1777
http://www.shofar.net/sounds/0050.mp3
יאיר כתב:מותר רק במקום מצוה, כגון להרחיק מעוברי עבירה וכדומה.
יאיר כתב:'התקלת אותי'.
שכחתי לכתוב בהודעה הראשונה שבשביל יעקב בדרגתו היה בזה 'טעם חטא' וכן אצל צדיקים אחרים (כגון אברהם שאמר למלאכים ''רחצו רגליכם" ונענש ב'כבר יצא ממנו ישמעאל' וב'הציעור ותוצאותיו' נשאר בצ"ע מה היה לו לעשות),
ומה שכתבתי קודם שבמקום מצוה לא נענש וכו' הוא לדורות שלנו. כנלע"ד.
בברכה המשולשת כתב:מרנא הנצי"ב דן בזה בהעמק דבר.
גילוי כתב:יאיר כתב:'התקלת אותי'.
שכחתי לכתוב בהודעה הראשונה שבשביל יעקב בדרגתו היה בזה 'טעם חטא' וכן אצל צדיקים אחרים (כגון אברהם שאמר למלאכים ''רחצו רגליכם" ונענש ב'כבר יצא ממנו ישמעאל' וב'הציעור ותוצאותיו' נשאר בצ"ע מה היה לו לעשות),
ומה שכתבתי קודם שבמקום מצוה לא נענש וכו' הוא לדורות שלנו. כנלע"ד.
לא הבנתי מה יעקב היה צריך לעשות [לפי דרגתו] לגנוב את הברכות או לאו
יאיר כתב:גילוי כתב:יאיר כתב:'התקלת אותי'.
שכחתי לכתוב בהודעה הראשונה שבשביל יעקב בדרגתו היה בזה 'טעם חטא' וכן אצל צדיקים אחרים (כגון אברהם שאמר למלאכים ''רחצו רגליכם" ונענש ב'כבר יצא ממנו ישמעאל' וב'הציעור ותוצאותיו' נשאר בצ"ע מה היה לו לעשות),
ומה שכתבתי קודם שבמקום מצוה לא נענש וכו' הוא לדורות שלנו. כנלע"ד.
לא הבנתי מה יעקב היה צריך לעשות [לפי דרגתו] לגנוב את הברכות או לאו
קטונתי. ובדומה למודגש.
גילוי כתב:בברכה המשולשת כתב:מרנא הנצי"ב דן בזה בהעמק דבר.
אין כרגע תח"י האם אתה זוכר בקצרה מה הוא אומר?
גילוי כתב:ג' שמעתי שהרב שפירא ביאר שאע"פ שמעשי יעקב היו בהיתר גמור כיון שנגרם ע"י זה צער לעשו- חל כאן הכלל הידוע של הגר"ח שמואלביץ בין אדם לחבירו זה אש עכ"ד.
אפרקסתא דעניא כתב:גילוי כתב:ג' שמעתי שהרב שפירא ביאר שאע"פ שמעשי יעקב היו בהיתר גמור כיון שנגרם ע"י זה צער לעשו- חל כאן הכלל הידוע של הגר"ח שמואלביץ בין אדם לחבירו זה אש עכ"ד.
מימי לא זכיתי להבין ד"ז. אם המעשה הוא היתר גמור, ואף מצווה, היעלה על הדעת שיקבלו עליו עונש? והאמירה שבין אדם לחברו היא אש שייכת רק במעשה איסור, אך לא בהיתר גמור. הגע עצמך, שליח ב"ד המלקה ארבעים מלקות למחויב, וכי ייענש כי "בין אדם לחברו זה אש"?! (וכן כל כיו"ב וא"צ להאריך).
אוצר החכמה כתב:
ב. לעניין יעקב אני לא מבין את הקושי (את התירוצים אני מבין כי כדרכה של תורה יש מקום לבאר טעם לדברים) התירוץ הפשוט הוא כמו בכל הדברים מסוג זה שיש לדבר סיבה קודמת, והיינו שאפילו שעכשיו נהג יעקב וודאי כדין, מחמת איזה סיבה קודמת (אולי קטנה, אך גדולה לפי ערכו והקב"ה מדקדק) נגרם שהעניין התנהל באופן שעשיו זעק ואילו לא היתה סיבה קודמת, לא היתה הזעקה ולא עונשה, ולכן וודאי שכל מי שמסביר במה חטא יעקב, בין אם זה לפני המעשה או במעשה עצמו, הרי זה כדרכה של תורה שיש מקום לפרש אותה בדרכים שונות, אבל קושי ופליאה איך בזמן שעשה מצווה גם קרה דבר שבגללו נענש אין כאן.
יאיר כתב:זה אולי עומק הדברים אך בפשט זה לא מסתדר עם הרבה דוגמאות מהספר 'הציעור ותוצאותיו' שם רואים את עומק עענין עונש הפוגע אפילו לש"ש.
רבי יהודה אמר, בגין ההיא חרדה דאחריד יעקב ליצחק אבוי, אתענש יעקב בעונשא דיוסף, דחרד חרדה כהאי בשעתא דאמרו ליה (בראשית לז לב) זאת מצאנו, יצחק אמר מי איפוא באיפה אתענש יעקב, דכתיב (שם טז) איפה הם רועים, ותמן יוסף אתאביד ואתעניש יעקב, ואף על גב דקב"ה אסתכם על ידוי באינון ברכאן, איהו אתענש באיפה, דכתיב איפה הם רועים, ומתמן אתאביד מניה, ואתענש כל ההוא עונשא.
אעפ"י שיעקב עשה כן במצות עמו, מ"מ לא היה מוכרח לשמוע בזה לקול אמו לגנוב דעת אביו. ומ"מ על גניבת דעת אביו לא נענש לפי שבסוף מחל לו.
גילוי כתב:זוהר (קפה,ב) תא חזי, אף על גב דמלה אתיא כדקא חזי, קב"ה מדקדק בהו בצדיקייא אפילו כחוט השערה, יעקב עבד עובדא כדקא יאות, במאי, בגין דאקריב לגבי אבוי שעיר, דאיהו סטרא דדינא קשיא, ועם כל דא בגין דאיהו אקריב שעיר ואכחיש ליה לאבוי, דאיהו סטרא דיליה, אתענש בהאי שעיר אחרא דאקריבו ליה בנוי דמא דיליה, באיהו כתיב (בראשית כז טז) ואת עורות גדיי העזים הלבישה על ידיו ועל חלקת צואריו, בגין כך ויטבלו את הכתנת בדם, אקריבו ליה כתונתא לאכחשא ליה, וכלא דא לקבל דא, איהו גרים דכתיב ויחרד יצחק חרדה גדולה עד מאד, בגין כך גרמו ליה דחרד חרדה בההוא זמנא דכתיב הכר נא הכתנת בנך היא רבי חייא אמר, ביה כתיב (בראשית כז כא) האתה זה בני עשו אם לא, ליה כתיב הכתנת בנך היא אם לא, ובגין כך קב"ה מדקדק בהו בצדיקיא בכל מה דאינון עבדין. עכ"ל
הבאר ההיא כתב:דבר מעניין שבפיוט של שבועות שבו הפייטן הולך ומונה למה התורה לא הסכימה להנתן לא לאדם הראשון לא לנח וכן לאבות עד שהגיע משה רבינו, על כל אחד מזכיר הפייטן חטא שבגללו לא רצתה התורה לרדת לעולם על ידו מלבד על יעקב אבינו שהפייטן כותב רק שהיה טרוד כל חייו בבנים (לא זוכר מדוייק).
אין זה בהכרח שסבר הפייטן (רבי שמעון הגדול ביום טוב שני, אבל ביום טוב ראשון השמיטו את הקטעים האלו מפיוט הקליר) שלא היה ליעקב חטא, אך עכ"פ פחות מכל האבות ולא מצדיק שבגלל זה התורה לא תרצה אותו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים