ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.
עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
שמואל דוד כתב:ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!
שמואל דוד כתב:ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!
הצעיר באלפי כתב:שמואל דוד כתב:ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!
בבקשה נא להתמקד לענין הנושא המדובר ולא להיגרר לנושאים אחרים !!!
הנושא הוא שאלה מאוד ספציפי !
האם המנהג המוזכר בתרוה"ד מהרי"ל ומג"א סי' שכו נוגע ביום טוב או לא ?
הצעיר באלפי כתב:עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.
תורת השלמים סימן קצז ס"ק ג
.....וכל שכן דזו אינו אלא חומרא ומנהג בעלמא ומכ"ש בי"ט דלא הוזכר כלל בדברי תרומת הדשן [סי' רנה] והרב ושאר אחרונים לאסור אלא בשבת אבל בי"ט נראה דאין להחמיר כלל כי הבו דלא לוסיף עלה (ועיין בא"ח סימן תקי"א) ולא ידעתי מאין יצא לבעל חוט השני (סי' ע') לאסור בי"ט לכתחלה וכתב שם כן בשם תרומת הדשן [שם] ושם לא זכר כלל מי"ט וגם לפי הטעם שכתב בת"ה נ"ל דוקא שבת ודו"ק ועיין בתשובת מהר"ם מלובלין סימן נ"ג:
קראקובער כתב:חכם אחד טוען מזה שהמשנה ברורה תקי"א ס"ק י"ח דן לגבי מים שהוחמו מערב יום טוב שאסור לפי הרמ"א ובכלל לא התייחס למים קרים פשיטא שלדידיה שמותר.
העיברי כתב:מדברי מהרי"ל מביאור שדוקא כששייך כל החששות היה נוהגים כהני נשי שהחמירו על עצמם ולכן ביו"ט שלא שייך כל החששות בודאי לא קבלו על עצמם ועל זרעם המנהג כן נראה פשטות דברי מהרי"ל.
אמנם במחצה"ש סוסי' קכ"ח נקט שדעת המג"א שם ס"ק ע' לאסור משום הך מנהגא גם ביו"ט משום חשש סחיטה לחוד, אבל המעיין בד' המג"א יראה שאין להוכיח מדבריו כן שמש"כ לציין למש"כ בסי' שכ"ו אפשר כוונתו לסוף דברי המהרי"ל שמשום דמחזי כמתקן לענין טבילה, כנ"ל פשוט.
ושו"ר מי שרצה לפרש שדעת הפמ"ג בסי' תקי"א א"א אות ח' להחמיר גם ביו"ט לנהוג כהני צדקניות, אבל האמת יורה דרכו שאין זה כוונת הפמ"ג כלל אלא להזהיר משום סחיטה אבל לא לנהוג ולאסור בשביל זה לחוד, ע"כ אין לחדש חדשות יותר ממש"כ מהרי"ל שדוקא כשיש כל החששות איכא למגזר ולנהוג כן.
עזריאל ברגר כתב:הצעיר באלפי כתב:עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.
תורת השלמים סימן קצז ס"ק ג
.....וכל שכן דזו אינו אלא חומרא ומנהג בעלמא ומכ"ש בי"ט דלא הוזכר כלל בדברי תרומת הדשן [סי' רנה] והרב ושאר אחרונים לאסור אלא בשבת אבל בי"ט נראה דאין להחמיר כלל כי הבו דלא לוסיף עלה (ועיין בא"ח סימן תקי"א) ולא ידעתי מאין יצא לבעל חוט השני (סי' ע') לאסור בי"ט לכתחלה וכתב שם כן בשם תרומת הדשן [שם] ושם לא זכר כלל מי"ט וגם לפי הטעם שכתב בת"ה נ"ל דוקא שבת ודו"ק ועיין בתשובת מהר"ם מלובלין סימן נ"ג:
או בקיצור, במילה אחת: מחלוקת.
הצעיר באלפי כתב:עזריאל ברגר כתב:או בקיצור, במילה אחת: מחלוקת.
ספק מנהג לקולא או לחומרא ?
עזריאל ברגר כתב:אבל לכאורה יש ללכת לפי הכלל "פוק חזי מאי עמא דבר", ורובא דרובא דעמא אינם מתרחצים כלל אפילו ביו"ט של שבועות שחל בימים ראשון ושני, דהיינו ג ימים רצופים בלא רחיצה כלל (לנשים, משא"כ הגברים הטובלים במקווה) בימי הקיץ הלוהטים והמלאים זעה!
קראקובער כתב:עזריאל ברגר כתב:אבל לכאורה יש ללכת לפי הכלל "פוק חזי מאי עמא דבר", ורובא דרובא דעמא אינם מתרחצים כלל אפילו ביו"ט של שבועות שחל בימים ראשון ושני, דהיינו ג ימים רצופים בלא רחיצה כלל (לנשים, משא"כ הגברים הטובלים במקווה) בימי הקיץ הלוהטים והמלאים זעה!
אטו בני ברק רובא דעלמא נינהו?!
הצעיר באלפי כתב:אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.
לבי במערב כתב:הצעיר באלפי כתב:אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.
מה הדין במקלחת שבישיבה? אף היא בכלל גזרת מרחצאות?
הצעיר באלפי כתב:לבי במערב כתב:הצעיר באלפי כתב:אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.
מה הדין במקלחת שבישיבה? אף היא בכלל גזרת מרחצאות?
בפשטות כל מקלחת שהוא ציבורי, נכלל בגזירת מרחצאות.
הצעיר באלפי כתב:ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
זה לא היה השאלה !
מסתמא יש אשכול נפרד לשאלה זו.
השאלה הוא כאן הוא שאלה בהלכות יום טוב !
מן הדרום כתב:הצעיר באלפי כתב:ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש
זה לא היה השאלה !
מסתמא יש אשכול נפרד לשאלה זו.
השאלה הוא כאן הוא שאלה בהלכות יום טוב !
האם מוכרים דברי הרב נבנצל אלו? [קובץ בעלי אסופות]
בס“ד
לא עיינתי בכל מה ששלחתם לי, כי בידי
פסק אדמו“ר הגרש“ז אויערבאך זללה“ה
כי בימנו רחיצת כל גופו היא דבר השוה
לכל נפש ומותרת ביו“ט.
ביקרא דאורייתא
צעיר הלוים
אביגדר נבנצל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 243 אורחים