מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 628
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי yankev » א' מרץ 27, 2022 9:30 am

במשנה נדה ובהלכה: "מי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה".
יש בזה גם קולא, אז למה לא מחמירים גם לגבי הזכר?
יש לזה לימוד מיוחד?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי במסתרים » א' מרץ 27, 2022 10:07 am

יש כאן נקבה או לא? איך נחמיר כאילו איננה?

yankev
הודעות: 628
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי yankev » א' מרץ 27, 2022 11:57 am

במסתרים כתב:יש כאן נקבה או לא? איך נחמיר כאילו איננה?

יש כאן.
יש מקרים (אנדרוגינוס או טומטום, או טומטום וזכר, אנדרוגינוס וזכר) שיושבת לזכר ונקבה. מאי שנא?

.השוחט
הודעות: 1029
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי .השוחט » א' מרץ 27, 2022 12:13 pm

דומני שיש כאן עירבוביא.
הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד.
לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שזהכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ.

לגבי ספיקות כמו טומטום וכו', שם המשמעות תשב לזכר ולנקיבה, שהיא מקבלת לחומרא ימי טוהר רק עד יום מ, ומאידך לחומרא היא טמאה שבועיים, ובאמת נמצאו ימי טהרתה רק כו.

yankev
הודעות: 628
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי yankev » א' מרץ 27, 2022 2:31 pm

.השוחט כתב:דומני שיש כאן עירבוביא.
הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד.
לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שזהכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ.

לגבי ספיקות כמו טומטום וכו', שם המשמעות תשב לזכר ולנקיבה, שהיא מקבלת לחומרא ימי טוהר רק עד יום מ, ומאידך לחומרא היא טמאה שבועיים, ובאמת נמצאו ימי טהרתה רק כו.

יכול להיות שיש כאן ערבוביא, אני לא אלא מתוך רצון להבין.

"הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד". מובן ומקובל.
""לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שהזכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ."- זה אני לא מבין. לפי זה, למה אצל אנדרוגינוס יושבת על זכר ונקבה, אם בכל מקום שיושבת על נקבה ממילא פוטרת בזה את הזכר.

עזריאל ברגר
הודעות: 14064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 27, 2022 2:33 pm

yankev כתב:
.השוחט כתב:דומני שיש כאן עירבוביא.
הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד.
לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שזהכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ.

לגבי ספיקות כמו טומטום וכו', שם המשמעות תשב לזכר ולנקיבה, שהיא מקבלת לחומרא ימי טוהר רק עד יום מ, ומאידך לחומרא היא טמאה שבועיים, ובאמת נמצאו ימי טהרתה רק כו.

יכול להיות שיש כאן ערבוביא, אני לא אלא מתוך רצון להבין.

"הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד". מובן ומקובל.
""לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שהזכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ."- זה אני לא מבין. לפי זה, למה אצל אנדרוגינוס יושבת על זכר ונקבה, אם בכל מקום שיושבת על נקבה ממילא פוטרת בזה את הזכר.

כאשר נולד טומטום או אנדרוגינוס - יש לנו ספק אם דינו כמו זכר לכל דבר, או כמו נקבה לכל דבר (בפרט לגבי טומטום, שאם "יקרעו אותו" - תהיה הכרעה מוחלטת של הדין), ולכן הולכים בכל צד להחמיר.

בתאומים שאחד זכר (או טומטום או אנדרוגינוס) והשני נקבה - אין שום ספק, אלא ברור שיש לה 14 ימי טומאה ו66 ימי טוהר, וכפי שהסביר "השוחט".

yankev
הודעות: 628
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי yankev » א' מרץ 27, 2022 2:55 pm

עזריאל ברגר כתב:
yankev כתב:
.השוחט כתב:דומני שיש כאן עירבוביא.
הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד.
לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שזהכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ.

לגבי ספיקות כמו טומטום וכו', שם המשמעות תשב לזכר ולנקיבה, שהיא מקבלת לחומרא ימי טוהר רק עד יום מ, ומאידך לחומרא היא טמאה שבועיים, ובאמת נמצאו ימי טהרתה רק כו.

יכול להיות שיש כאן ערבוביא, אני לא אלא מתוך רצון להבין.

"הולדת זכר ונקיבה לא צריך מקור. לגבי הטומאה הזכר גורם שבעה והנקיבה יד, ממילא טמאה יד". מובן ומקובל.
""לגבי הטוהר - הזכר גורם עד יום מ והנקיבה גורמת עד יום פ ממילא יש לה את ימי הטוהר דנקיבה, ואין שום סברא שבגלל שהזכר מצידו נותן פחות לא יהא לה עד יום פ."- זה אני לא מבין. לפי זה, למה אצל אנדרוגינוס יושבת על זכר ונקבה, אם בכל מקום שיושבת על נקבה ממילא פוטרת בזה את הזכר.

כאשר נולד טומטום או אנדרוגינוס - יש לנו ספק אם דינו כמו זכר לכל דבר, או כמו נקבה לכל דבר (בפרט לגבי טומטום, שאם "יקרעו אותו" - תהיה הכרעה מוחלטת של הדין), ולכן הולכים בכל צד להחמיר.

בתאומים שאחד זכר (או טומטום או אנדרוגינוס) והשני נקבה - אין שום ספק, אלא ברור שיש לה 14 ימי טומאה ו66 ימי טוהר, וכפי שהסביר "השוחט".

אפילו שיודעים בודאות שמדובר בנקבה, בכל אופן כיון שיש גם זכר, למה הולכים אחר הנקבה דוקא? יש בזה קולא.
אין לזה לימוד מיוחד לקולא זו?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מהיכן לומדים שמי שילדה זכר ונקבה תאומים תשב לנקבה?

הודעהעל ידי במסתרים » א' מרץ 27, 2022 3:27 pm

יש כאן נקבה, נכון?

וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים