מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?

הודעהעל ידי yankev » ש' מרץ 12, 2022 11:55 pm

מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?

באמונתו
הודעות: 3421
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?

הודעהעל ידי באמונתו » א' מרץ 13, 2022 12:35 am

yankev כתב:מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?

הרמב"ם בהלכות סנהדרין פרק יג:
אם לא נמצא לו זכות, מוציאין אותו; ועדיו--הם שהורגין אותו, בכל מיתה שיתחייב בה. ורוצח שלא הרגוהו עדיו--חייבין בית דין להמיתו, ביד כל אדם... במה דברים אמורים, ברוצח. אבל שאר חייבי מיתות--עד שיבואו עדיו הראשונים, ויעידו שנגמר דינו, ויהרגוהו בידם:
שם פרק טו:
מצות הנשרפין: היו משקיעין אותו בזבל, עד ארכובותיו, ונותנין סודר קשה בתוך הרך, וכורך על צווארו, ושני עדיו - זה מושך אצלו וזה מושך אצלו, עד שהוא פותח את פיו. ומתיכין את הבדיל או את העופרת וכיוצא בהן, וזורק לתוך פיו, והיא יורדת, ושורפת את בני מעיו... מצות הנחנקין: משקיעין את המחוייב בזבל, עד ארכובותיו, ונותנין סודר קשה לתוך הרך, וכורכין על צווארו; וזה מושך אצלו - וזה מושך אצלו, עד שנפשו יוצאה.
ערוך השולחן העתיד - הלכות סנהדרין סימן נג סעיף ח:
מצות הנהרגין מתיזין את ראשו בסייף כדרך שהמלכות עושה לחייבי מיתות. ומצות הנחנקין היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו והיו נותנין סודר קשה לתוך הרכה וכורך על צוארו זה מושך אצלו וזה מושך אצלו עד שנפשו יוצאה (שם). ונראה להדיא דגם באלו הג' מיתות נעשה ע"י העדים כמ"ש הרמב"ם בפי"ג, ולמדנו זה מסקילה דבה כתיב יד העדים וגו' כמ"ש בח"מ סי' ל סוף סעי' כז ע"ש, וכן משמע להדיא בגמ' (מה ב) דאמר שמואל נקטעה יד העדים פטור דבעינן קרא כדכתיב ואכל חייבי מיתות קאי דאל"כ כדפריך שם מברייתא על שמואל ליתרץ דהך דשמואל בסקילה והברייתא בשאר חייבי מיתות אלא וודאי דהכל אחד ולמדנו כולם מסקילה דאין שום טעם לחלק ביניהם בעניין זה.

yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?

הודעהעל ידי yankev » א' מרץ 13, 2022 6:53 pm

לא שמתי לב לזה, תודה רבה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים