יואל שילה כתב:בשביל זה צירפתי את החוברת
החלק הראשון דן אימתי הוא זמן ק"ש ותפילה, ובו יתבאר שמעיקר הדין תפילה לפני הנה"ח היא לא דיעבד, לכמעט כל הראשונים.
ולאחר מכן מבואר דין הנה"ח לעומד בראש ההר.
אחר מכן - דין העומד במקום שבו אופק מזרח מוסתר.
קריאה מועילה
אלא פירושו הפשוט הוא: 'גובה הר הבית הוא כ-735 מטרים, והפרש 88 מטרים כלפי 52 ק"מ הק"מ שעד הרי מואב יוצר זוית של פחות מעשירית מעלה, אלא שעיקום כדור הארץ בשיעור כ-74.3 ס"מ לכל קילומטר 'מנמיך' את הרי מואב בכ-41 מטרים, ונמצא שההסתרה היא רק כ-0.05 מעלות, כלומר כ-12 שניות בלבד], וממילא קשה להתייחס להרים אלו כגורמים לאיחור הנץ המישורי אלא רק כגורמים לכך שהנה"ח לא יוקדם בכארבע וחצי דקות כפי שהיה מקדים אם אופק מזרח של ירושלים היה בגובה פני הים ללא הרים
תוכן כתב:הרב יואל, תהיה בריא! אין לך ראיות חזקות, יש לך שיקול הדעת. ואין אני מזלזל כלל בשיקול הדעת של כבודו, אבל ראיה מוצקה אין לך. ואשר על כן, גם אני הקטן עפרא דארעא אפרוח שלא נפתחו עיניו אומר, שבודאי אם הר מסתיר את החמה הולכים אחרי הנץ המישורי, אבל כל עוד שמדובר במישור, אלא שהמישור גבוה מעל פני הים, אז הולכים אחרי מה שהעינים רואות. כך חז"ל היו עושים, ומה שטוב לחז"ל טוב בשבילי.
אוצר החכמה כתב:אלא פירושו הפשוט הוא: 'גובה הר הבית הוא כ-735 מטרים, והפרש 88 מטרים כלפי 52 ק"מ הק"מ שעד הרי מואב יוצר זוית של פחות מעשירית מעלה, אלא שעיקום כדור הארץ בשיעור כ-74.3 ס"מ לכל קילומטר 'מנמיך' את הרי מואב בכ-41 מטרים, ונמצא שההסתרה היא רק כ-0.05 מעלות, כלומר כ-12 שניות בלבד], וממילא קשה להתייחס להרים אלו כגורמים לאיחור הנץ המישורי אלא רק כגורמים לכך שהנה"ח לא יוקדם בכארבע וחצי דקות כפי שהיה מקדים אם אופק מזרח של ירושלים היה בגובה פני הים ללא הרים
זה הפירוש הפשוט ??? בדברי הנברשת?
אלכסנדרוס כתב:לייבעדיג יענקל כתב:הדברים הפוכים לגמרי. הרי החסידים 'אומרים לעץ ואבן אלה אלהיך ישראל', כידוע. ואילו היחיד שהזהיר בזמנינו מפני עבו"ז היה מבקש האמת הרי"ש זילברמן, שאף ביטל את אמירת ונתנה תוקף מחשש אביזרייהו דעכו"ם.
נ"ב, 'חוסיד' זוהי שגיאה לשונית חמורה מאוד. לא יאה לך להשתמש בביטוי וולגארי שכזה (ובכלל, הול"ל 'א' מבני הכת הידועה'). לנקרן כמוך היה גם מתאים לכתוב 'לימונית' ולא 'לואיזה'.
מה פרצת עליך פרץ? [כאותו מעשה מפורסם באחד שנכנס לבית המרחץ והכריז שעל המשוגע לצאת החוצה. קם שוטה הכפר ושאל: מדוע אצא? הלוא שילמתי במיטב כספי!]
יואל שילה כתב:כמה פעמים נתקלתי בצורך לדעת את זמני היום באופן מדוייק, כגון לגבי הפסק טהרה, הנץ החמה לנוהגים להתפלל בהנץ המישורי [שכפי שהוכחתי זה הנץ החמה היחיד, והנץ הנראה הוא טעות גמורה], חצות כלפי תחילת זמן מנחה, ועוד זמנים שתלויים בנ.צ. גאוגרפי ובגובה מעל פני הים.
ומאד קשה להיעזר בלוחות המצויים שלא מאפשרים דיוק כה גדול, כולל הגובה הגאוגרפי המדוייק של בית הכנסת או הבית.
עד שנתקלתי בתוכנה של הרב גרוסמן מאנטוורפן, וקיבלתי מענה להכל ועוד הרבה יותר מזה, כגון חישוב זמנים בטיסה, מיקום כלפי ירושלים, רפיקה להמחשת מיקום השמש והירח בכל רגע נתון, ועוד הרבה.
הבטחתי לו לסייע לו בפרסום, לאחר שהשקיע זמן רב לתרגם את התוכנה לעברית כדי להנגישה גם לציבור בא"י.
ואני מוסר מודעה שאינני מרויח מכך אגורה שחוקה כך שההמלצה שלי נובעת מאיכות התוכנה ולא מרווח אישי.
המחיר מעט יקר, אך לענ"ד היא שווה כל אגורה, ומי שרוצה לראותה בפעולה מוזמן להתחבר למחשב שלי בשליטה מרחוק ואראה לו אי"ה.
ואם בכל זאת המחיר הוא המחסום בפני מישהו - אוכל לנסות לבקש ממנו הנחה כלשהי.
הפרטים נמצאים בקובץ המצורף.
העיקר שבכל ספק יש לאחר ולא להקדים, כי אם הקדימו ולא כיוונו לנץ יצאו רק בדיעבד, ואם איחרו ועברו את הנץ עכ"פ יוצאים בתפילה לכתחלה, ועל כן העיקר זה הנץ הנראה, במה דברים אמורים כשאינו מופלג מהנץ החשבוני יותר מ-4-5 רגעים ועוד משהו, כי אין לנו דברים ברורים בזה מה נקרא נץ ומה נקרא כיסוי הרים בעלמא כמו קיר שאין מתחשבים עם זה.
על כל פנים עד 5 רגעים זה עדיין נקרא נץ החמה, כי שיעור עליית עיגול החמה הוא כ-2.5 רגעים ועוד שני רגעים לאחר זה כשהשמש עדיין אדומה נקרא גם נץ עדיין, כנז' בכף החיים.
ולענין קביעת הנץ החמה הנראה בכפר חסידים, עד שקובעים בדיוק, צריכים פעמיים בחודש לראות את הנקודה הראשונה של גוף השמש העולה מעל האופק ולראות כמה זה ההפרש מבין הנרשם בלוח (ולרשום את זה כפי התאריך האזרחי כדי שידעו לשנה הבאה) אחרת אי אפשר לדעת את ההפרש, כי ההפרש משתנה מקיץ לחורף, על כן צריכים בשנה אחת לעקוב אחר זה, למשל, כל ראשון וכל חמש עשרה בחודש.
יואל שילה כתב:קיבלתי כעת צילום מכתב שכתב הרב שריה דבליצקי לדוד בליתי ברכסים,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים