קרקע על הירח, מתי הוא המולד ? גודל ופרופורצייה, כזה ראה וקדש .
[בפרשת בא מצוות קידוש החודש - הזדמנות להעמיק במספר עובדות.]
1)- למה מולד -ולא חידוש . 2 )- מתי הוא המולד ? . 3)- ממתי רואים ירח ?
4) - יום אחד או שניים ? . 5 ))- מי העיקרי ל' או א' ? . 6 )- מניעת האמת עי בי"ד ?
7 )- מצווה אחת או שניים ? 8) - סטטיסטיקה וממוצע ? . 9)- למי יש קרקע על הירח ?
10 )-גודל, ופרופורצייה. . 11)-ואם לא יהיו שום יהודים בא"י ? .
-----------------------------
1 - מולד ולא חידוש : מפני שכמו תינוק שנולד והולך וגדל עם הזמן , כך גם הירח, שאינו מופיע מחדש בבת אחת, אלא הולך וגדל,( האבודרהם).
2 - מתי המולד : לרמבם לכוזרי לרזה ועוד - רגע דיבוק המאורות, = חפיפה, 2 - למאירי התשבץ ואחרים: ברגע בו החלה התזוזה ,ותחילת החשיפה.
3- ראיית הירח- כדי לראות את הירח החדש: צריך לעבור זמן שהירח יהיה מספיק גדול להבחין בו, , בגמרא (רה כ,ב) כתוב שזה אחרי שש שעות, וכבר דנו בכך המפרשים , שכן בפועל ניתן לראותו רק אחרי כשמונה עשרה שעות. (או בין 56-20 שעות) אחרי המולד האמיתי,
. .אם כי כבר קרה בתשנז שאז הצליחו לראותו אחרי 14 שעות -וזה נדיר, שכן אחרי 24 שעות רק אחוז אחד מקוטרו מואר !
. . למעשה קביעת זמן הראייה קשה בגלל התלות באטמופירה, בזיהום האוויר, במזג האוויר, בכוח הראייה ובזווית של המיקום , בגובה של הצופה ,ועוד , וגם האסטרונומים מתקשים בכך, ואכן הרמבם הקדיש בהלכות קידוש החדש תשעה פרקים (יא עד יט) על אפשרויות חיזוי הירח - במוצאי היום ה- 29 של כל חודש.
. .ומעניין- שהמהרל מתרץ בכך את התמיהה מה כ"כ התקשה משה בעניין קידוש החודש ? אלא שזה היה בעצם הקושי ,ועל כך צריך היה השם להראותו כזה ראה וקדש,
. .ואפשר שזה מה שמובא במדרש תנחומא הישן " ר שמואל ,,,,ולא היה בכוח בעין לראותו - והראהו לו הקבה באצבע, ואמר לו כזה ראה וקדש" ,
4 - יום אחד ,או שניים
. .כשקידשו עפ ראייה , לרשי היה רק יום אחד ר"ח ומוכיח זאת ממעשה מבמ נ"ט, ממעשה של ר אליעזר בתנורו של עכנאי ,שנתחלף לאשתו מלא בחסר,וחשבה שאין בו נפילת אפיים, "אימא שלום דביתהו דרבי אליעזר אחתיה דרבן גמליאל הואי, מההוא מעשה ואילך - לא הוה שבקה ליה לרבי אליעזר למיפל על אפיה, ההוא יומא ריש ירחא הוה, ואיחלף לה בין מלא לחסר.
. . וכן בשמואל א כ,כז ברש"י: וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-יְהוֹנָתָן, הִנֵּה-חֹדֶשׁ מָחָר, ,,,,וַיְהִי, מִמָּחֳרַת הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, וַיִּפָּקֵד, מְקוֹם דָּוִד; ,לרש"י והרד"ק הכוונה ליום שאחר ר"ח שהיה יום חול. וזה גם לדעת השלטי גבורים בר"ה ,
.
. . אך המהרשא בבמ שם והאור זרוע בהלכות ר"ח סוברים שגם כשקידשו עפ ראייה , הרי בחודש מלא היו גם אז שני ימי ראש חודש, ונחלקו בביאור הפסוק משמואל א, כ, כז: "וַיְהִי מִמָּחֳרַת הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי". לתשב"ץ ורבנו ישעיה הכוונה ליום שני של ר"ח.
5 – בחודש מלא - מי העיקרי יום ל' או א' ? כמובן א' , שכן את קרבן המוסף הקריבו רק בא' ,ולא בל' , אם כי סעודה, שמחה והגבלת עבודה לנשים ושא מנהגים , נהגו בשני הימים , למרות שבתפילות שלנו אנו מתפללים מוסף של ר"ח בשני הימים.
6 - מניעת האמת עי ביד : מדיני המצווה חקירת העדות ,,ואיום העדים לפעמים" ,
. . דבר מיוחד שיש בקידוש החודש בשונה מהרגיל שיש לביד לברר האמת והמציאות הנכונה, שכן בקידוש החודש נתנה התורה כוח לבית דין לקבוע ראש חודש אף שלא בהתאם למולד למרות שהם מודעים שהעדים אמת דיברו !
. . כגון כדי שלא ייצא כיפור בשישי או בראשון , ולכן גם אם יהיו עדים על כך ,הרי ביד מפחידים אותם כדי להניאם מעדות, ובמקרה הצורך אף מבלבלים אותם כדי לפסול את עדותם, " מאיימין עליהן איום גדול ומטריפים אותם בשאלות ומטריחין עליהן בבדיקות ומדקדקין בעדות ומשתדלין בית דין שלא יקדשו חדש זה " (יש מקרים נוספים. ושם הרמבם חולק שאם העדים עמדו על דעתם - משנים למפרע).
7 - כמה מצוות , בסידור הלוח?
. . לרמבם רק אחת -וכך כתב הרמב"ם בפתיחה להלכות קידוש החדש שיש מצות עשה אחת והיא: שעניין שניהם הוא לעשות הנצרך כדי שיתקימו המועדים בזמניהם : " לחשב ולידע ולקבוע באי זה יום תחילת כל חדש וחדש מחדשי השנה.", וכולל בתוכו גם את מצוות עיבור השנים וכך גם בספר החינוך," וכן." לקדש חדשים ולעבר שנים בבית דין גדול בחכמה סמוך בארץ,,,שנאמר החודש הזה לכם" .
.
אולם לרמבן ולבה"ג , יש כאן שתי מצוות נפרדות: אחת קידוש החודש, והשנייה עיבור השנים ,ע"פ הפסוק בדברים טז,א, " שמור את חודש האביב, ".
8 - סטטיסטיקה וממוצע, נכון המולד שמכריזים בבית הכנסת - אינו מדוייק, אלא ממוצע , שכן אורכו של החודש המפורסם (29-12-793) הוא הזמן הממוצע שעובר בין מולד למולד.
. .בפועל, הזמן שעובר בין מולד למולד אינו קבוע, והוא נע בין 29 יום ו-½6 שעות לבין 29 יום ו-½19 שעות בקירוב. דהיינו הבדל של כ 13,5 שעות !
.
. .ועוד ככלל אנו שואפים שהמולד יהיה מה שיותר סמוך לר"ח, אולם בשל כללי הדחיות יש שיווצרו הפרשים גדולים, , ואף היה מקרה חריג בשנת תש"פ בו היה מולד הלוח של חודש שבט בשבת כ"ח בטבת בבוקר. וכך הכריזו בבתי הכנסת על שעת המולד, אולם הכריזו גם שראש חודש שבט יחול ביום שני,
.
ויש לכך משמעות הלכתית לגבי סיום זמן קידוש לבנה, שאפשרי רק כל עוד הירח לא החל להחסיר מאורו, ומ"מ הפוסקים התירו כיון שגם בהפרש\ איחור של מספר שעות הדבר עדיין אינו ניכר לעינינו, (עדיין יש דיון לגבי איזה קו אופק נקבע המולד, וכן יש דיון לגבי תושבי ארהב וכדומה שהפרשי השעות אמורים להשפיע, וגם לליקוי חמה יש השפעה על העניין ,וכל אלו נידונים בארוכה),
חלק ב' בהמשך