מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קביעת ההלכה על ידי חז"ל בעצמם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

קביעת ההלכה על ידי חז"ל בעצמם

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' אוקטובר 28, 2021 4:33 pm

הנה במחלוקות רבות בש"ס, ע"פ רוב הגמ' מביאה רק את שני הצדדים ולא מכריעה ביניהם. רק הראשונים ע"פ כללי הפסק כותבים כמי ההלכה. אך מצינו בש"ס בכמה מקומות שהגמרא עצמה אומרת 'אמר רב... הלכה כ....'.

מדוע באמת היו הלכות שהאמוראים עצמם פסקו, והיו הלכות שהשאירו לדורות הבאים להכריע בהם?
והאם באמת כשהגמ' עצמה פוסקת ההלכה זה יותר חמור, וזה פסק חזק יותר?

האם ידוע לחברים התייחסות לשאלה זו?

עזריאל ברגר
הודעות: 14071
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קביעת ההלכה על ידי חז"ל בעצמם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 28, 2021 4:51 pm

א. יש מקומות שבאו לפסוק כדי להכריע נגד כללי הפסיקה.
ב. יש שסברו שאין כללי פסיקה (או עכ"פ חלקו על חלק מהכללים).
(שני הדברים הנ"ל - מפורשים בסוגיית הגמ' בעירובין מו-מז).
ג. ראה גם את סוגיית הגמ' בברכות לג "מודים/מטין/מורין/נראין" ועד"ז בעוד מקומות.

לבי במערב
הודעות: 9616
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קביעת ההלכה על ידי חז"ל בעצמם

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 04, 2021 7:51 am

יש להזכיר גם את הנכב"ב.

יבנה
הודעות: 4013
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קביעת ההלכה על ידי חז"ל בעצמם

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 04, 2021 10:44 am

אשרי יושבי ביתך כתב:הנה במחלוקות רבות בש"ס, ע"פ רוב הגמ' מביאה רק את שני הצדדים ולא מכריעה ביניהם. רק הראשונים ע"פ כללי הפסק כותבים כמי ההלכה. אך מצינו בש"ס בכמה מקומות שהגמרא עצמה אומרת 'אמר רב... הלכה כ....'.

מדוע באמת היו הלכות שהאמוראים עצמם פסקו, והיו הלכות שהשאירו לדורות הבאים להכריע בהם?
והאם באמת כשהגמ' עצמה פוסקת ההלכה זה יותר חמור, וזה פסק חזק יותר?

האם ידוע לחברים התייחסות לשאלה זו?

הם פירשו הלכה כפלוני רק במקרים שלא היה ברור שהלכה כן, או מצד שזה נגד הכללים, או דמסתבר טעמיה, או מפני שהיה מי שפסק בהפך.
כשאין הכרע מצד הכללים ולא פירשו בגמ', כנראה שלא היה להם הכרעה בענין, מלבד הכללים של ספק דאורייתא וספק דרבנן וכדומה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים