מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכר שבת - הגר"ח מבריסק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13036
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שכר שבת - הגר"ח מבריסק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 09, 2017 7:09 pm

הגר''ח - שכר שבת.png
הגר''ח - שכר שבת.png (73.17 KiB) נצפה 1051 פעמים


רצוני לידע:
האם דברי הגר"ח הובאו בשמו בעוד מקומות (-בניו או תלמידיו), מעבר למכתבו הידוע הנ"ל של הגרא"ז?

ספרים וועלט
הודעות: 1268
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: שכר שבת - הגר"ח מבריסק

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' נובמבר 04, 2021 3:43 am

עושה חדשות כתב:
הגר''ח - שכר שבת.png


רצוני לידע:
האם דברי הגר"ח הובאו בשמו בעוד מקומות (-בניו או תלמידיו), מעבר למכתבו הידוע הנ"ל של הגרא"ז?


חדושי הגר"ח מסכת שבת דף יט עמוד א
בענין שכר שבת
ת"ר לא ישכיר אדם כליו לנכרי בערב שבת, ברביעי ובחמישי מותר. ובתוס' (ד"ה לא ישכיר) כתבו אין לפרש משום שביתת כלים וכב"ש דא"כ אפי' ברביעי ובחמישי נמי, אלא כב"ה היא דלית להו שביתת כלים, או בחלוק וטלית וכיוצא בהן איירי דלא שייך שביתת כלים ואסור לפי שנראה כנוטל שכר שבת וכו'.
והנה הרי"ף השמיט דין זה, ותמהו עליו הרא"ש והר"ן דמשמע דס"ל דאתיא כב"ש דאדם מוזהר על שביתת כלים, וא"כ אמאי ברביעי ובחמישי מותר. ואמר הגר"ח ז"ל דגדר איסור שכר שבת אינו דאסור להרויח ביום השבת, אלא אם עושה מלאכה אף דהיא מלאכה המותרת כמו בשומר את הפרה (עי' ב"מ דף נח ע"א), מ"מ היכא דמשתכר מזה אסור לשמור משום שכר שבת והשמירה אסורה [דע"י השכר חשיבא הפעולה כעושה מלאכה].
ובזה מיושב דעת הרי"ף דבאמת האיסור הוא משום שכר שבת, ומיהו אם הוא אינו עושה כלום לא שייך לאסור וכנ"ל, ורק אי ס"ל שביתת כלים והוא משתכר ע"י הכלי אז אסור, דכמו שאסור להרויח ע"י שמירה כן אסור להרויח ע"י הכלי דמקבל שכר שבת עי"ז שהכלי עושה מלאכה, ומשום שביתת כלים לחוד לא הוי אסרינן כיון דהשכיר לעכו"ם והעכו"ם עובד בהכלי, ורק אי מקבל הישראל שכר ואי ס"ל שביתת כלים מיקרי מלאכה בגדר שכר שבת, ודו"ק.
[א"ה, כיסוד דברי הגר"ח בביאור ד' הרי"ף כבר כתב בס' "חפץ ה'" להאור החיים הק' בשבת דף יט ע"ד התוס' הנ"ל ע"ש, ועי' במכתבי הגרא"ז מלצר זצ"ל שנדפסו בס' "בית ירוחם" להגר"י ורהפטיג זצ"ל עמ' קמו ובס' הזכרון "הצבי ישראל" עמ' יב שהביא דברי הגר"ח הנ"ל, ויישב עפי"ז ד' הריטב"א בע"ז דף כו ע"א שכ' דשכר שבת אסור בהנאה וצריך לזורקו לים, והוסיף דלפי"ד הגר"ח יש להתיר לחזן ולבעל תוקע ליטול שכר, דבזה אין אנו יכולים לומר דמשום השכר נעשה התקיעה או התפילה מלאכה, ועושה איסור משום מלאכה, דכיון שהפעולה היא מצוה ודאי אין בזה איסור מלאכה ע"ש, ועי' בהגהות רבי ברוך פרנקל (בעל ה"ברוך טעם") באו"ח סי' תקפה ס"ה שביאר דעת הר"ר שמואל שהובא בב"י ובט"ז שם כעין זה ע"ש היטב.
והג"ר שמחה זליג זצ"ל מבריסק העיר ע"ד הגר"ח מהגמ' בכתובות דף סד ע"א דהמורד על אשתו קונסים אותו שיוסיף על כתובתה בסך מסויים על כל יום אך אין קונסים אותו על יום השבת משום דמיחזי כשכר שבת, ואף דאין שם שום סרך מלאכה, דהרי האשה אינה עושה כלום, והגרא"ז מלצר זצ"ל השיב ע"ז דאה"נ דהתם רק "מיחזי" כשכר שבת אבל לא הוי ממש שכר שבת. (הג"ר שמואל אויערבאך שליט"א בשם אביו הגרש"ז זצ"ל)].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים