להודות ולהלל כתב:נסתפקתי באחד ששאל אותי האם יש איסור של לא ילבש להשתמש בבושם הנקרא "דאודורנט" .
לענ"ד, בדאודורנט ללא ריח, מותר, כיון שזה רק להסיר הזעה,
השאלה בדאודורנט עם ריח?
אשמח לשמוע חוו"ד הלומדים בענין זה. לא רק תשובה הלכתית כן או לא, אלא גם ביאור הענין.
בברכה המשולשת כתב:הרי לת"ח אסור לצאת מבושם (מפני החשד) ומשמע שלאדם רגיל מותר אך אינו ראוי,
והרי בזמן חז"ל היו מגמרים את הבגדים, גם של הגברים
פלגינן כתב:שמעתי פעם מתלמיד נאמן וותיק לגרח"פ שיינברג זצ"ל, שלפני כ-40 שנה מסר בפני הבחורים וועד על בין אדם לחברו ושמירה על כבוד הציבור בסביבה, והציע לבחורים הישראלים לבקש מעמיתיהם בני ארה"ב שבשובם לאר"י אחרי ביה"ז יביאו להם דאודורנט...
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה? שאולי בדאודורנטים של פעם היה מותר והיום אסור?
אם כבר ההגיון הפוך. שהיום יש מבחר יותר גדול למצוא משהו שאינו בושם אי סבירא לך שאסור.
לייטנר כתב:...
אוצר החכמה כתב:אגב העניין אני מסופק בדבר שרק גברים יכולים לעשות אותו ואשה לא. אם יש איסור לא ילבש לדוגמה כתוב בשו"ע שיש איסור לצבוע השער מלבן לשחור (אבל להיפך שרי כמבואר שם במפרשי השו"ע) ואני מסופק מה הדין בזקן שאין אשה שצובעתו מחמת שאין לנשים זקן האם ייאסר לדעת הר"ן אפילו אם אין דרך גברים לצבוע. ובמפרשי השו"ע על הדף לא מצאתי ויותר מזה עדיין לא חיפשתי.
אך לכאורה יש לדקדק לפמ"ש הנ"י פ"ג דמכות בשם רב שרירא גאון ועתה אינו עדי הנשים בלבד כו' ע"ש. א"כ אף שמתנאה בזה כיון שנהגו כן כל האנשים אין בזה משום לא ילבש גבר כו' דבעינן דוקא עדי שהנשים לבד מתנאות בו. א"כ י"ל בגילוח הזקן לא שייך לא ילבש גבר כו' כיון דליכא עדוי זה בנשים שהאשה אין לה זקן. (...) מיהו י"ל דהא העברת שער שייך ג"כ באשה והוא שער בית השחי ובית הערוה לכן אע"ג דהעברת שער הזקן אינו שייך באשה כיון דעכ"פ העברת שיער הוא מתיקוני אשה א"כ כמ"כ העברת שער הזקן חשוב נוי אשה שהרי עי"ז נראה בחור. תדע דהא מלקט לבנות מתוך שחורות לא שייך באשה בזקן כ"א בשער ראשה ואעפ"כ באיש חייב ע"ז גם בשער זקנו. וחשוב נוי אשה אע"פ שהפרט הזה לא נמצא באשה. א"כ כמ"כ בהעברת שער הזקן כיון דהוא בעצם ענין שעי"ז נראה בחור א"כ חשוב נוי אשה אף שהפרט הזה אינו באשה כיון דענין העברת שער הוא מתיקוני אשה בשער בית השחי ובית הערוה והעברה זו הוא נוי לאשה כדאיתא בסנהדרין (פ"ב דכ"א סע"א)...
אוצר החכמה כתב:יש"כ על שהבאת את דבריו שנחית לדון בסברא הזו. אבל מגילוח אין ראיה כ"כ כי שם אחר הגילוח נראה כאשה וזה שורש העניין משא"כ במשחיר זקנו. אבל ממלקט שערות לבנות הוא ראייה. אבל אולי אתה יודע לציין איפה כתוב בפירוש מה שהביא שמלקט אסור (או חייב) גם בזקן?
קראקובער כתב:מסתבר שיש יותר שאלה של בל תשקצו למי שלא שם בימות הקיץ הבני ברקים משאלת לא ילבש למי שכן שם.
אביש כתב:שמעתי פעם בשם אחד מגדולי האחרונים שאסור להתפלל ליד ריח זה, אולי יש מקור למאן דהו.
אביש כתב:עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.
אביש כתב:עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.
לייטנר כתב:ציניות ותו לא.
בקצרה, ברור שדיאודורנט שרק מעביר את הריח, מותר.
ברור (?!) שבושם בלבד, אסור.
השאלה היא לגבי דיאודורנט שעושה את שתי הפעולות, ובכך פוק חזי מאי עמא דבר.
(וכאן גם נכנסים לגדר שכבר דנו בו האם דין 'לא ילבש' ישתנה לפני מנהג העולם).
מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.
[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].
עזריאל ברגר כתב:מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.
[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].
שפיל לסיפא דסוגיא, שמתירה לכתחילה למשוח בשרו בבושם!
מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.
[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים