יעקב כץ כתב:כנראה שלשיטת הרמב"ם עבודה זרה היא סמל להתרחקות מהקב"ה וללכת אל אלהים אחרים, אשר על כן, ככל שאדם מקריב קרבנות הוא יותר מתקרב אל הקב"ה משום שעושה את הפעולה ההפוכה, וזה גם שייך בימנו על אף שבטלה העבודה זרה.
יעקב כץ כתב:כנראה שלשיטת הרמב"ם עבודה זרה היא סמל להתרחקות מהקב"ה וללכת אל אלהים אחרים, אשר על כן, ככל שאדם מקריב קרבנות הוא יותר מתקרב אל הקב"ה משום שעושה את הפעולה ההפוכה, וזה גם שייך בימנו על אף שבטלה העבודה זרה.
הגהמ כתב:מומלץ גם לקרוא מאמרו של הר''ק כהנא בנספח לס' הזכרון להריטב''א שבמהדורתו.
עושה חדשות כתב:הביטוי 'אישה' מופיע גם בנסכים ובלחם הפנים אף שאינם נשרפים במזבח. וצ"ע.
איש_ספר כתב:
לאחרונה למדתי בכוזרי היבט פשטני חדש על כל ענין הקרבנות.
מלך כוזר, הרגיש לכל ענייני הגשמה שואלו על הקרבנות והחבר משיב לו, שתיבת "לאישי" (קרבני לחמי לאישי) פותרת את כל הקושי. הכיצד?
החבר מאריך ואני אקצר לפי הבנתי.
הקב"ה מתגלה לברואיו ביחסו אליהם, באמצעות האש, כאשר מצינו הרבה במקרא, בתורה ובנביאים. כשם שהנשמה שהיא חלק אלוה, אין ראוי לה לדור אלא בגוף מתוקן ושלם, ולכן מי שנחסר גופו, לא תשכון בו עוד נשמה, הוא הדין ביחס לאש הבאה לבטא יחס אלוהי. אין ראוי לה להופיע אלא על חלבים ודברים משובחים. החלבים נבחרו משום שהם חומר בעירה, והם גם מסמלים חשיבות, ועליהם ראוי שתשכון האש. וזהו לאישי, על מנת שתשכון עליהם אישי, הבאה לבטא את יחסי אליכם. זה פחות או יותר יסוד דבריו.
חוץ מהסגנון והתוכן שזה ענין של טעם, מעניין גם ההשקפה שלו העולה מזה שההקטרה היא עיקר הקרבן ולא כמו שאנו יודעים שהזריקה עיקר.
מקדש מלך כתב:עושה חדשות כתב:הביטוי 'אישה' מופיע גם בנסכים ובלחם הפנים אף שאינם נשרפים במזבח. וצ"ע.
איפה? תוכל לצטט את הפסוקים?
'אשה' שאינו הולך לאש המזבח
א. נסכי יין: מילגרום מזכיר את נסכי היין שאין מנסכים אותם על אש המזבח עצמה, ובכל זאת התורה מכנה אותם 'אשה': "וְיַיִן תַּקְרִיב לַנֶּסֶךְ חֲצִי הַהִין אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה'" (במדבר ט"ו, י).
אמנם יש להסתייג ולומר שבסופו של דבר גם נסכי היין מובאים למזבח שבו מצויה אש ה', וגם אם היין אינו נשפך על האש עצמה, ניתן לומר עליו שהוא מגיע למקום אש ה' ושם יש לנסך אותו.
(י) אשה ריח - אינו מוסב אלא על המנחה והשמן, אבל היין אינו אשה, שאינו ניתן על האש:
מקדש מלך כתב:איש_ספר כתב:
לאחרונה למדתי בכוזרי היבט פשטני חדש על כל ענין הקרבנות.
מלך כוזר, הרגיש לכל ענייני הגשמה שואלו על הקרבנות והחבר משיב לו, שתיבת "לאישי" (קרבני לחמי לאישי) פותרת את כל הקושי. הכיצד?
החבר מאריך ואני אקצר לפי הבנתי.
הקב"ה מתגלה לברואיו ביחסו אליהם, באמצעות האש, כאשר מצינו הרבה במקרא, בתורה ובנביאים. כשם שהנשמה שהיא חלק אלוה, אין ראוי לה לדור אלא בגוף מתוקן ושלם, ולכן מי שנחסר גופו, לא תשכון בו עוד נשמה, הוא הדין ביחס לאש הבאה לבטא יחס אלוהי. אין ראוי לה להופיע אלא על חלבים ודברים משובחים. החלבים נבחרו משום שהם חומר בעירה, והם גם מסמלים חשיבות, ועליהם ראוי שתשכון האש. וזהו לאישי, על מנת שתשכון עליהם אישי, הבאה לבטא את יחסי אליכם. זה פחות או יותר יסוד דבריו.
חוץ מהסגנון והתוכן שזה ענין של טעם, מעניין גם ההשקפה שלו העולה מזה שההקטרה היא עיקר הקרבן ולא כמו שאנו יודעים שהזריקה עיקר.
אני חושב שהמלך הוטרד בעיקר מהאש שהיא נחשבת "לחם" או "ריח ניחוח", ואת זה בעיקר היה צורך לשלול.
הדם בין כה משמש תפקיד רוחני, שהרי פסוק מפורש הוא שהדם נבחר למזבח בגלל היותו משכן לנפש.
ולגבי עיקר העניין, אכן הכוזרי מסביר את האש ספציפית בהסבר שכתבת, אבל זה בסך הכל פרט אחד מתוך טיעון ארוך ובכלל לא פשטני.
ארצה שתבהיר לי, מה שקראתי על אודות הקרבנות, מה שקשה לשכל לקבל, כגון שהוא אומר את קרבני לחמי לאשי ריח ניחחי, הוא אומר על הקרבנות שהם קרבנות א'להים, מזונו ומה שהוא מריח
אמת.מקדש מלך כתב:ומה עם פירוש רש"י על המקום?(י) אשה ריח - אינו מוסב אלא על המנחה והשמן, אבל היין אינו אשה, שאינו ניתן על האש:
ויל"ע מדבריו בפ' נח דנאמר שם ריח ניחוח כי הוי במקום המקדש, ובפסוקים אלו משמע דתליא בבניית חומות ירושלים.עושה חדשות כתב:עמד בזה המש"ח ריש ויקרא דאין ריח ניחוח בבמה עי"ש.
מקדש מלך כתב:איש_ספר כתב:
לאחרונה למדתי בכוזרי היבט פשטני חדש על כל ענין הקרבנות.
מלך כוזר, הרגיש לכל ענייני הגשמה שואלו על הקרבנות והחבר משיב לו, שתיבת "לאישי" (קרבני לחמי לאישי) פותרת את כל הקושי. הכיצד?
החבר מאריך ואני אקצר לפי הבנתי.
הקב"ה מתגלה לברואיו ביחסו אליהם, באמצעות האש, כאשר מצינו הרבה במקרא, בתורה ובנביאים. כשם שהנשמה שהיא חלק אלוה, אין ראוי לה לדור אלא בגוף מתוקן ושלם, ולכן מי שנחסר גופו, לא תשכון בו עוד נשמה, הוא הדין ביחס לאש הבאה לבטא יחס אלוהי. אין ראוי לה להופיע אלא על חלבים ודברים משובחים. החלבים נבחרו משום שהם חומר בעירה, והם גם מסמלים חשיבות, ועליהם ראוי שתשכון האש. וזהו לאישי, על מנת שתשכון עליהם אישי, הבאה לבטא את יחסי אליכם. זה פחות או יותר יסוד דבריו.
חוץ מהסגנון והתוכן שזה ענין של טעם, מעניין גם ההשקפה שלו העולה מזה שההקטרה היא עיקר הקרבן ולא כמו שאנו יודעים שהזריקה עיקר.
אני חושב שהמלך הוטרד בעיקר מהאש שהיא נחשבת "לחם" או "ריח ניחוח", ואת זה בעיקר היה צורך לשלול.
הדם בין כה משמש תפקיד רוחני, שהרי פסוק מפורש הוא שהדם נבחר למזבח בגלל היותו משכן לנפש.
ולגבי עיקר העניין, אכן הכוזרי מסביר את האש ספציפית בהסבר שכתבת, אבל זה בסך הכל פרט אחד מתוך טיעון ארוך ובכלל לא פשטני.
אבל מכל מקום מבואר ונגלה הוא, שאם בדברים החומריים המשתתפים במהות יחוייב שיהיו ממוצעים רבים, כל שכן בדברים שאין בהם שיתוף כלל, וכמעט לא אפילו בשיתוף השם. ומפני זה צוה השם יתברך במשכן ובמקדש וכליו ובקרבנות הנעשים בו, שהם נושאים [למשכן] וההכנות לגוף מצטייר ברצון השם יתברך. שזה שנקראהו עמוד הענן או אש או איזה שם שתרצה, הגוף ההוא מצטייר ברצון השם יתברך, לא על דרך סידור טבעי, אבל על דרך סידור נודע לשם יתברך לבד, מגיע הסידור ההוא על ידי הכנת המקדש וכליו וקרבנותיו, או על דרך סידור אחר נעלם ממנו. והגוף ההוא, אשר הוא גוף באמת נושא משכן לצורה יותר יקרה מאד מהצורה המוטבעת (בנו) [בו], והיא משפעת בנו שלמות וכח נבואיי שהוא למעלה מהטבע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים