מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם היה ניסוך המים במדבר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוקטובר 14, 2021 6:41 pm

ישנה מחלוקת לגבי נסכי יין.
מה הדין בנסכי מים.
שאלתי בין למ"ד היו נסכים במדבר בין למ"ד דלא היו.
תודה.

יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוקטובר 15, 2021 8:23 am

מקפיץ.
מסתמא, מן חברים דהכא יש דאיכא להו הני ת"ח במתא ובבי כנישתא ובכל מיני אתר ואתר.
אם יואילו לבעי מינייהו האי שמעתתא ולימא לן, היינו ליכתב לן, ברוכי אברך להם בכל מילי דמיטב.

עושה חדשות
הודעות: 13036
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 15, 2021 2:05 pm

קצת שייך -
יעקב אבינו ניסך נסוך המים
viewtopic.php?f=17&t=42168#p488377

אליהו חיים
הודעות: 1037
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' אוקטובר 15, 2021 2:37 pm

יאיר1 כתב:ישנה מחלוקת לגבי נסכי יין.
מה הדין בנסכי מים.
שאלתי בין למ"ד היו נסכים במדבר בין למ"ד דלא היו.
תודה.

מחלוקת רבינא ורב פפא זבחים קיא (ריש עמוד א'), לפי רב פפא אם הקריבו נסכים במדבר גם הקריבו נסכי מים, ואם לא הקריבו יין לא הקריבו מים, ולפי רבינא אף למ"ד הקריבו נסכים במדבר יש צד דלא הקריבו נסכי מים ולפי דעתו נחלקו בזה גופא תנאים שבברייתא שם קי(עמוד ב') עיי"ש

יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוקטובר 15, 2021 2:43 pm

ייש"כ!
אבל,
תעיין שם שוב, שם איירי לגבי חיוב חוץ [כעין שחוטי חוץ], ובזה תלו הדבר גבי נסכים בבמת יחיד דניסכו יין בלא קידוש כלי, ומשום כך אף ניסוך מים בלא קידוש כלי בחוץ חייב.
היינו שעשו הקשה מיין למים, ומבמת יחיד לחיוב חוץ.

אליהו חיים
הודעות: 1037
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' אוקטובר 15, 2021 2:59 pm

ייש"כ, ונמצא דלרבינא לא ניסכו מים במדבר אף למ"ד קרבו נסכים במדבר [ודלא כמו שכתבתי מקודם], ולפי רב פפא תלוי מים ביין דאם קרבו נסכים במדבר אף מים בכלל [וכדכתבנו לעיל].

יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוקטובר 15, 2021 3:33 pm

לענ"ד אינו כן.
ובסוגיין כלל לא מבואר דבר זה, לא בפירוש. ואינני יודע בחשבון אם אפשר להוכיח.
אנא באר כוונתך.
הלימוד של מים מיין, איירי רק לענין חיוב חוץ.
מלבד זאת, ניסכי מים אינו שייך בבמת יחיד, כיון שהוא קרבן ציבור. וכשם שאת התמידין הקריבו דווקא בבמה הגדולה, בגלגול ובנוב וגבעון, ולא בשאר במות שהותרו.

אליהו חיים
הודעות: 1037
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' אוקטובר 15, 2021 4:09 pm

יאיר1 כתב:לענ"ד אינו כן.
ובסוגיין כלל לא מבואר דבר זה, לא בפירוש. ואינני יודע בחשבון אם אפשר להוכיח.
אנא באר כוונתך.
הלימוד של מים מיין, איירי רק לענין חיוב חוץ.
מלבד זאת, נסכי מים אינו שייך בבמת יחיד, כיון שהוא קרבן ציבור. וכשם שאת התמידין הקריבו דווקא בבמה הגדולה, בגלגול ובנוב וגבעון, ולא בשאר במות שהותרו.

אודה לכם דמחמת בהילות דבע"ש טעיתי גם שנית, ולפי דבריך נמצא דאף למ"ד לא קרבו נסכים במדבר היינו רק בנסכי יין בקרבן יחיד אבל בניסוך המים דהוי כבק"צ י"ל דהן לרבינא והן לרב פפא דהקריבו במדבר! וחוזר עיקר ספיקת מר לדוכתיה מה היה במדבר למעשה, האם הקריבו או לא ואין הוכחה מהסוגיא כלל! [ובפשטות כיון דמרומז בפרשה וניתן למשה מסיני ניתן להיעשות מיד כמו נסכי יין של ק"צ, בין אם הניסוך הוא כהוספה על נסכי התמיד ובין אם הוי מחמת חובת היום, וכידוע מהאור שמח והגרי"ז והקה"י דתלו לחקירה זו בב' צדדים באיבעיא דירושלמי ואכמ"ל].
יישר כח על שהעמדת אותי על האמת בביאור הסוגיא, ומעיקרא לא עיינתי כראוי וחשבתי לפו"ר שנזכר להדיא בסוגיא ואכן כנראה טעות הוא בידי! (ויל"ע עוד במפרשים שם וכעת בערב שבת לא שייך).

עושה חדשות
הודעות: 13036
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם היה ניסוך המים במדבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 19, 2021 10:51 pm

מדרש תהילים יג - דבר אחר כי גמל עלי. אמר להם הקדוש ברוך הוא תנו לי משלי, ממה שקדמתי לכם בעולם הזה, ואני אגמול לכם לעולם הבא, נסכו לפני מים בחג, וכבר קדמתי לכם, עלי באר ענו לה (במדבר כא יז), ואני פורע לכם לעוה"ב, יטפו ההרים עסיס (יואל ד יח), תנו לולב ותהללו בו לפני, וכבר קדמתי לכם, ההרים רקדו כאילים (תהלים קיד ד), ואני פורע לכם לעולם הבא, וכל עצי השדה ימחאו כף (ישעיה נה יב), עשו לפני סוכה, וכבר קדמתי לכם, כי בסוכות הושבתי את בני ישראל (ויקרא כג מג), ואני פורע לכם לעולם הבא, וסוכה תהיה לצל יומם (ישעיה ד ו), הוי אשירה לה' כי גמל עלי.

מש"ח פ' פנחס - והנה נסוך המים אינו בתורה, רק רמוז בקראי. וטעמא משום דא"ר יודא (ראש השנה טז, א): מפני מה אמרה תורה הקריבו לפני עומר (בפסח, מפני שהפסח זמן תבואה הוא, אמר הקדוש ברוך הוא... כדי שתתברך לכם תבואה שבשדות. ומפני מה אמרה תורה הביאו שתי הלחם בעצרת, מפני שעצרת זמן פירות האילן... כדי שיתברכו לכם פירות האילן. ומפני מה אמרה תורה נסכו מים בחג, אמר הקדוש ברוך הוא נסכו לפני מים בחג כדי שיתברכו לכם גשמי שנה). והכוונה כי הנך תלתא דברים לא הקריבו במדבר רק בבואם לארץ ישראל, שלא היו צריכים במדבר לגשמים ולתבואה. לכן אמר ר' שמעון במשנה מנחות (מה, ב): כל האמור בחומש בפקודים קרב במדבר. דייק "האמור" ולא "הכתוב", משום דנסוך המים לא היה קרב במדבר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים