הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 19, 2021 10:51 pm
מדרש תהילים יג - דבר אחר כי גמל עלי. אמר להם הקדוש ברוך הוא תנו לי משלי, ממה שקדמתי לכם בעולם הזה, ואני אגמול לכם לעולם הבא, נסכו לפני מים בחג, וכבר קדמתי לכם, עלי באר ענו לה (במדבר כא יז), ואני פורע לכם לעוה"ב, יטפו ההרים עסיס (יואל ד יח), תנו לולב ותהללו בו לפני, וכבר קדמתי לכם, ההרים רקדו כאילים (תהלים קיד ד), ואני פורע לכם לעולם הבא, וכל עצי השדה ימחאו כף (ישעיה נה יב), עשו לפני סוכה, וכבר קדמתי לכם, כי בסוכות הושבתי את בני ישראל (ויקרא כג מג), ואני פורע לכם לעולם הבא, וסוכה תהיה לצל יומם (ישעיה ד ו), הוי אשירה לה' כי גמל עלי.
מש"ח פ' פנחס - והנה נסוך המים אינו בתורה, רק רמוז בקראי. וטעמא משום דא"ר יודא (ראש השנה טז, א): מפני מה אמרה תורה הקריבו לפני עומר (בפסח, מפני שהפסח זמן תבואה הוא, אמר הקדוש ברוך הוא... כדי שתתברך לכם תבואה שבשדות. ומפני מה אמרה תורה הביאו שתי הלחם בעצרת, מפני שעצרת זמן פירות האילן... כדי שיתברכו לכם פירות האילן. ומפני מה אמרה תורה נסכו מים בחג, אמר הקדוש ברוך הוא נסכו לפני מים בחג כדי שיתברכו לכם גשמי שנה). והכוונה כי הנך תלתא דברים לא הקריבו במדבר רק בבואם לארץ ישראל, שלא היו צריכים במדבר לגשמים ולתבואה. לכן אמר ר' שמעון במשנה מנחות (מה, ב): כל האמור בחומש בפקודים קרב במדבר. דייק "האמור" ולא "הכתוב", משום דנסוך המים לא היה קרב במדבר.