יוצא פוניבז' כתב:וגם הזלזול שלו בטובלים ג' פעמים, בספר שנמצא בהרבה בתי מדרשות
שאלו על זה את תלמידו, הרב רצון ערוסי, ותחילה הכביר בתוכחה לשואל (שהתבטא שלא כהוגן):
"איני יודע אם הקפת ש"ס בבלי וירושלמי ופוסקים וגאונים וראשונים, וספרי אמונה, כפי שזכה הגר"י קאפח זצ"ל לכך, ואם זכית לנהוג בדברי חסידות מופלאים שהגר"י קאפח זכה לכך. גם איני יודע אם היית מוצא התבטאות כזו, שנכתבה או נאמרה ע"י גדול עולם, והיית מעז לכתוב שערכו של אותו גדול ירד בעיניך, כאילו תלמיד רשאי לשפוט ולהעריך גדול בישראל, בלי לשאול אותו.
ובזמנו היה חכם שהשיג את השגתך זו בביקורתיות רבה כנגד הגר"י קאפח זצ"ל, ואמרתי לו שחובתו לשאול את הגר"י קאפח כי אז הוא היה עדיין בחיים. ואותו חכם לא עשה כן, והמשיך לבקר..."
לאחר מכן ענה תשובה יפה, לגופו של ענין:
"לדידי כל גדולי עולם הם מאורות והם צדיקים ובוודאי הרוקח זצ"ל, האר"י זצ"ל, ט"ז זצ"ל ומ"א זצ"ל. וכן גדולי עולם שבימינו...
עיקר השגתך נסבה על כך שהט"ז ומג"א`א הביאו בשם הרוקח, מהרי"ל והאר"י שכל שטובלים בעיו"ה שלוש פעמים, דלא כדברי הרמ"א, שם, שכתב שצריך לטבול רק פעם אחת בלא וידוי משום קרי.
ושאלתי אליך, האם אותה טבילה בעיו"ה היא חובה? והאם גם לגבי אותה טבילה, אם טבל בלא כוונה לטבול, לא עלתה לו טבילה?
ואם תגיע למסקנה שאותה טבילה אינה חובה, והכוונה אינה מעכבת, הרי אין בריבוי אותן הטבילות שום חסרון.
לא כן לגבי טבילה שמצווה מן התורה לטבול אותה, כגון לצורך תרומה לקדשים, טבילה כזו בלי כוונה אינה טבילה, ואם יטבול ויכוון לשום כוונה אחרת, שאינה כוונה שה‘ ציווה אותנו לטבול, לא עלתה לו טבילה. ועל זה נתכוונה התוספתא, "הטובל פעמים במקוה, הרי זה מגונה". וכן רבינו, שם, ט. כי אותו טובל התכוון כוונה שלילית, כנגד אל זה וכנגד אל אחר... וכך כיוצא בזה שלא זו בלבד שלא יצא ידי חובת מצוות טבילה, אלא שהוא מגונה בהשקפותיו... ועיין מהרי"ק, מקואות, שם אות יג, ותבין על מה כיוון אותו צדיק".
אגב הדברים, שהרב רצון ערוסי (שהוא נחשב לתלמידו המובהק של הרב קאפח) כותב שהאר"י ז"ל היה מגדולי ומאורי העולם, כבר אפשר להבין מה היתה השקפתו של הרב. אבל ליצני הדור יאמרו שגם הוא מתבטא מהשפה ולחוץ...