מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אילו היה מותר לרכב על בע"ח בשבת – הם היו מוקצים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

אילו היה מותר לרכב על בע"ח בשבת – הם היו מוקצים?

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ב' יולי 12, 2021 1:35 pm

ראיתי ספר שו"ת עם הגר"ח קנייבסקי שליט"א, ואחד מהשאלות הם:
מדוע הוצרכו חכמים לגזור שלא לרכוב על בעלי חיים בשבת, שמא יקצוץ זמורה, ותיפוק ליה דכל בעלי חיים מוקצים הם.
והשיבו הגרח"ק: מי אמר שיש איסור לרכב על מוקצה.
ופעם אחרת השיבו: זה טלטול מן הצד.
ואני עומד ומשתומם על השאלה, וממילא גם על התשובות [אא"כ קיים ביה 'ענה כסיל כאיולתו']
וכי אין הסיבה שבע"ח מוקצים הם בשבת כיון שלא חזו למידי – אחר שאסרו חז"ל השימוש בהם?
האם אני טועה?


יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: אילו היה מותר לרכב על בע"ח בשבת – הם היו מוקצים?

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ב' יולי 12, 2021 3:16 pm

יבנה כתב:https://www.yeshiva.org.il/ask/92430

חסום לי
תוכל להביא לי הנאמר שם

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אילו היה מותר לרכב על בע"ח בשבת – הם היו מוקצים?

הודעהעל ידי יבנה » ב' יולי 12, 2021 3:21 pm

יהודי רגיל כתב:
יבנה כתב:https://www.yeshiva.org.il/ask/92430

חסום לי
תוכל להביא לי הנאמר שם

הרב חיים שריבר

שאלה
בעלי חיים בשבת הם מוקצה, אך מה כן מותר לעשות עם בעלי החיים, לדוגמה כלב, בשבת? האם מותר ללטף אותם, או להוציא אותם לטיול בעזרת רצועה? אם מותר, פעולה זו דורשת נגיעה והזזה של הכלב בכדי לחבר את הרצועה לקולרו. אשמח לקבל פירוט בנושא.
תודה רבה.

תשובה
בעלי חיים נחשבים למוקצה בשבת. נחלקו הפוסקים האם חיות מחמד אינם בכלל האיסור כיון שהם נועדו לשעשוע והנאה. ניתן לסמוך על הפוסקים המקילים וממילא ניתן ללטף ולצאת עם כלב לטיול וכדו'.
אף לדעת האוסרים עיור הרגיל לילך עם כלב הנחיה, מותר לו לצאת עם הכלב בשבת. (ילקוט יוסף סימן שח סעיף ו). וכן מותר ללטף את הכלב וכדו', באופן שלא גורם לכלב לזוז ממקומו, אף שמזיז את שערותיו.
מקורות והרחבה:
בעלי חיים נחשבים 'מוקצה' ואסור לטלטל אותם בשבת. במקרה שצריך לקחתם ממקומם כדי למנוע מהם צער כגון: שנמצאים במקום חם, התירו חכמים לאחוז בהם בצווארם או בצידי גופם ולהוליכם, ובלבד שלא יגביה אותם מן הארץ ולא ידדה עם הבעלי חיים באופן שיעקרו את רגליהם מן הארץ (שו"ע סי' ש"ח, סע' ל"ט-מ').
וכך בילקוט יוסף (סימן שח סעיף ו) כתב על פי דברי השו"ע שאף כלבים קטנים אף שהם מיוחדים להשתעשע בהם, אין לטלטלם בשבת וביום - טוב משום מוקצה. וכן פסקו באורחות שבת (חלק ב' פרק י"ט סע' קכ"ד)
לעומתם בשו"ת אגרות משה (אורח חיים חלק ה' סימן כ"ב אות כ"א) כתב: שכל בעלי חיים הינם מוקצה, אפילו באותן שהתינוקות משחקין בהן - אלא אם כן הם מיוחדים לשעשועים (פעטס).
וכן פסקו הרב נחום אליעזר רבינוביץ' (הובאו דבריו בשו"ת טל לברכה חלק ב' עמ' 314 הערה 3) והרב אליעזר מלמד (פניני הלכה שבת חלק ב' עמ' 81). כמו כן העלה סברא להתיר בשמירת שבת כהלכתה (פי"ח הערה סב) בשמו של הגרש"ז אוירבך שבמצב שייחדו את בעל חיים למשחק פקע ממנו שם מוקצה.
עיור הרגיל לילך עם כלב הנחיה, מותר לו לצאת עם הכלב בשבת. (ילקוט יוסף סימן שח סעיף ו)
מותר לצאת עם כלב לטיול על ידי רצועה הקשורה בצווארו,(לגבי יציאה למקום ללא עירוב יש לעיין בשו"ע סי' ש"ה סע' ה') כל ההיתר הוא טיול לצורך הכלב והשימוש ברצועה היא לצורכו שלא יברח וכדו'. אם ניתן כדאי להיזהר שלא ימשוך את הכלב אליו כאשר הכלב סטה מן השביל אם כוונתו היא לצורכו, אם מושך את הכלב לצורך הכלב, כדי שהכלב לא יפגע וכדו' מותר.
מותר ללטף את הכלב וכדו', באופן שלא גורם לכלב לזוז ממקומו, אף שמזיז את שערותיו, כיון שהזזת מוקצה שחוזר מאליו למקומו הראשון לא נחשב לטלטול מוקצה (בית ישי לרב שלמה יהונתן יהודה פישר סי' ט"ז אות ז').

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אילו היה מותר לרכב על בע"ח בשבת – הם היו מוקצים?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יולי 12, 2021 3:53 pm

בקיצור (ואולי זה גם כוונת יבנה), צריך לייחד את הבעל חי לשימוש כדי להוציאו מכלל מוקצה, ולא די בכך שהוא ראוי לרכיבה.

אגב, לפום ריהטא יש לעיין, מדוע בעל חי שמיוחד בחול עבור ברכיבה (כמו סוס רכיבה) נחשב בשבת כמוקצה גמור. ולא יהא אלא 'כלי שמלאכתו לאיסור', ויותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו. ואם נאמר שלא פלוג, אם כן הוא הדין לחיית מחמד.

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: אילו היה מותר לרכב על בע"ח בשבת – הם היו מוקצים?

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ב' יולי 12, 2021 11:31 pm

מקדש מלך כתב:בקיצור (ואולי זה גם כוונת יבנה), צריך לייחד את הבעל חי לשימוש כדי להוציאו מכלל מוקצה, ולא די בכך שהוא ראוי לרכיבה.

מנלן?
מאי שנא משאר חפצים העומדים לשימוש שאינם צריכים יחוד?
ומה שהביא יבנה לא הבנתי כלל מה הקשר לנידונינו
והאוסרים כלבי משחק וכדו' - מקורם מתשו' מהר"ח או"ז, שהשיב לו הרא"ש שאכן בע"ח כאלו העומדים למשחק אין סיבה שיהיו מוקצה, אלא הסיבה היא 'לא פלוג'
ואדרבה, זה מקור למה שאני טוען שאין סיבה עצמית לבהמה להיות מוקצה, אלא מאחר שגזרו חז"ל שלא להשתמש בבע"ח ממילא אינם ראויים לכלום והם מוקצה, ולכן לכאורה חיות מחמד אין סיבה שיהיו מוקצה אלא משום לא פלוג בבע"ח, דהיינו כשגזרו חז"ל איסור שימוש בבע"ח שמא יקצוץ זמורה ונובע מכך שכל בע"ח מוקצים לא חילקו בין מיני בע"ח


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים