עושה חדשות כתב:ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.
עושה חדשות כתב:נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?
עושה חדשות כתב:רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?
ישנו כתב:במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה.
איש טלז כתב:אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?
ישנו כתב:איש טלז כתב:אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?
כוונתך כנראה למיקלש קליש, כי אם מיגז גייז הם שותפין רגילים.
איש טלז כתב:ישנו כתב:איש טלז כתב:אגב
בנדרי הקדשות בארוס ובעל במיגז גייז איך יתחלקו הממונות ?
כוונתך כנראה למיקלש קליש, כי אם מיגז גייז הם שותפין רגילים.
אכן עיקר הספק שלי היה על מיקלש [ושם דעתי נוטה דיהיה כדין הספיקות כמו מחצה על מחצה ואכ"מ] אלא שראיתי שהגר"ש כץ שליט"א מביא בשם הגרח"ש דגם למ"ד מיגז הכל יחזור לבעלים ולא מצאתי מקורו וגם עיקר סברתו בזה תמוהה
ישנו כתב:עושה חדשות כתב:נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?
במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה (ואמרתי זאת פעם להגרחי"ש והשתומם כשעה חדא).
והטעם שיחזור להיות טבל כי כל ההיתר מבוסס על זה שיש תרומה בצד אחר, בפרט אם יסוד איסור טבל הוא מחמת התרומה שבלולה בו.
עושה חדשות כתב:ישנו כתב:עושה חדשות כתב:נניח שהבעל יכול להפר גם עשיית תרומה, (ההנחה נכונה?), אז מה קורה כאן, מכאן ולהבא זה נעשה טבל? איך זה שייך?
במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה (ואמרתי זאת פעם להגרחי"ש והשתומם כשעה חדא).
והטעם שיחזור להיות טבל כי כל ההיתר מבוסס על זה שיש תרומה בצד אחר, בפרט אם יסוד איסור טבל הוא מחמת התרומה שבלולה בו.
ומשכח"ל עוד היכ"ת, (לא למעשה), לפי קו' התוס' קידושין נט: דאתי דיבור ומבטל תרומה שהופרשה במחשבה, ולפי פשוטו הרי חלות הביטול היא רק מכאן ולהבא, ומסתמא יחזור הכל להיות טבל, וכנ"ל.
עושה חדשות כתב:אמנם יל"ע בזה, שאם האשה הפרישה תרו"מ, ועל סמך זה אכלו את רוב החולין, וכעת בעלה הפר, והכל חזר לטבלו. הרי למפרע אף אחד לא עבר איסור, ומאידך כעת יצטרכו להפריש שוב רק כפי השיעור של המיעוט שנותר. והנה לנו חולין שנאכל מבלי שיש כנגדו תרומה. וצ"ע.
עושה חדשות כתב:כיו"ב, כאשר האשה קיבלה תוספת שבת, ושמע הבעל והפר, והר"ז חל רק מכאן ולהבא. גם זה קצת מתמיה, שהרי מעיקרא ל"ש שאדם יקבל עצמו תו"ש שעתיים לפני שבת עד שעה לפני שבת. (אבל גם לענין נזירות כ"ה, דאין נזירות פחות מל' יום, ומ"מ הבעל מפר באמצע. וזוהי הסוג' בנזיר דף כא: כפי שביארו האחרו').
עושה חדשות כתב:ואיך נדע לכוין את החלק של התרו"מ שהופרש כנגד מה שנאכל ואת החלק שהופרש כנגד מה שלא נאכל?
עושה חדשות כתב:כיו"ב, כאשר האשה קיבלה תוספת שבת, ושמע הבעל והפר, והר"ז חל רק מכאן ולהבא. גם זה קצת מתמיה, שהרי מעיקרא ל"ש שאדם יקבל עצמו תו"ש שעתיים לפני שבת עד שעה לפני שבת. (אבל גם לענין נזירות כ"ה, דאין נזירות פחות מל' יום, ומ"מ הבעל מפר באמצע. וזוהי הסוג' בנזיר דף כא: כפי שביארו האחרו').
ראיתי כעת שהגרח"ק בקרית מלך רוצה לפרש כן לש' הר"מ "הדומין לנדרי איסור".ישנו כתב:עושה חדשות כתב:ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.
הגרש"ש מכח זה פירש את דברי הרמב"ם באומרת הרי עלי ולא בהרי זו.
בש"ך (יו"ד שכג,ו) מבואר דאכילת החולין ל"ח כאילו באה התרומה ליד כהן.אליהו בן עמרם כתב:ותמצית הדברים, שאם כבר אכל, ואין הטבל בעולם, על כרחך נקנו כבר התרומ"ע "ועדיף מאתא ליד כהן". ולכן לא מהני שאלה ועקירה למפרע גם בדיעבד על מה שנאכל.
ולפ"ז, אולי נימא (ואולי אף עדיף מיניה), שגם "מיגז גייז" לא אמרינן גבי מה שכבר נאכל, גם גבי חלק התרומה, שכנגדו נאכלו החולין.
דמשק כתב:ישנו כתב:במנחת שלמה באיזה מקום מסתפק בזה.
מעדני ארץ תרומות פ"ד הי"ז אות ז'.
ישנו כתב:עושה חדשות כתב:ובאמת אף קודם שבא ליד גיזבר צ"ע, דכיון דנעשה הקדש מעיקרא (באומרת "הרי זו"), וההפרה אינה עוקרת את הנדר למפרע, ואמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, איך תפקע הקדושה בכדי.
הגרש"ש מכח זה פירש את דברי הרמב"ם באומרת הרי עלי ולא בהרי זו.
אבל בתוס' ב"מ ק"ד. מפורש שאפשר להפר גם בהרי זו.
ומה הבעיה שהקדש יפקע בכדי, הקדש לא פוקע בכדי רק כאשר מצד הנדר יש לו קיום, והמקדיש רוצה להפקיע עם כח ממוני, אבל ברור שכל כח ההקדש מבוסס על הנדר, ואם פקע הנדר פקע ההקדש.
(חידוש גדול יש שם שההקדש אחרי ההפרה חוזר לידי האשה, ובסוד מעיקרא תורא דראובן).
עושה חדשות כתב:רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?
מיללער כתב:עושה חדשות כתב:רמב"ם הלכות נדרים פרק ד הלכה ח -
וכשם שהאב או הבעל מפר נדרי איסר כך מפר נדרי הקדשות הדומין לנדרי האיסר.
נסתפקתי,
האם יכול להפר גם אחרי שבא ליד גיזבר, (ושאילת חכם כבר אינה מועילה בשעה זו), או בתרומה כיו"ב כשבאה ליד כהן.
יש מקורות?
בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?
כגון שנדרה תכשיטיה לבדק הבית (הרמב"ם מיירי גם בקדשי בדק הבית וכמפורש בהלכה הקודמת)
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:מיללער כתב:בעצם דינו של הרמב"ם, מה ההיכי תימצי שהקדש של האשה יהי' בה דבר של בינו לבינה או עינוי נפש שיוכל בעלה להפר אותם?
כגון שנדרה תכשיטיה לבדק הבית (הרמב"ם מיירי גם בקדשי בדק הבית וכמפורש בהלכה הקודמת)
דוקא אם התכשיטין הם משלה באופן שאין לבעלה רשות עליהם, דבלא"ה הרי אין יכולה להקדישם לפי שאינם ברשותה שרשות בעלה עליהם.
ןבתרומה מאי איכא למימר?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים