אוצר החכמה כתב:מה אם הוא היה אומר לפנחס, אני הולך לפרוש רק ממתין כדי לא לפרוש באבר חי, האם פנחס היה הורג אותו?
עוד יהודי כתב:נכון שזהו המחייב של המיתה, אבל יש איסור של לבוא על נכרית, ולא מחמת החילול ה' שבזה, שהרי יש איסור אף בצינעא על אף שאין חיוב מיתה. ומחמת האיסור ההוא יש איסור על כל הנאה כמו כל ביאת איסור.
לעומקו של דבר כתב:אוצר החכמה כתב:מה אם הוא היה אומר לפנחס, אני הולך לפרוש רק ממתין כדי לא לפרוש באבר חי, האם פנחס היה הורג אותו?
דבר ראשון למה שפנחס יאמין לו.
אוצר החכמה כתב:לעומקו של דבר כתב:אוצר החכמה כתב:מה אם הוא היה אומר לפנחס, אני הולך לפרוש רק ממתין כדי לא לפרוש באבר חי, האם פנחס היה הורג אותו?
דבר ראשון למה שפנחס יאמין לו.
מה הדין בעדים והתראה שמתרים בו באמצע ביאתו ואמר להם אה"נ אתם צודקים שאסור לי לעשות את האיסור ואני איני רוצה לעשותו רק אני ממתין לפרוש באבר מת? נקרא שקיבל התראה?
אוצר החכמה כתב:לשון אחר. זמרי אומר לפנחס אל תהרוג אותי אני עושה מה שתגיד לי לעשות. מה אומר לו פנחס?
רון כתב:מה שכתב מר שליט"א "את ההתראה זה מקלקל", לא מובן,
וכי הבועל ארמית צריך התראה?
אין צריך פנחס להתרות בזמרי ולא לומר לו כלום, רק כך היא מידת הקנאות, כיון שיש כאן ישראל ודאי וארמית ודאי, ממילא יש כאן חילול ד' ודאי, ואז הוא דחייל ביה דינא דקנאין פוגעין בו!!!!!! ואף שאולי אינו יודע שהיא ארמית, ואולי אינו יודע שאסור הדבר, כל זה לא אכפ"ל, שהרי מעיקר הדין אין הדבר אסור מן התורה, ולכן באמת אין מורין כן, שהרי מה יש להורות בדבר, שהוא חייב מיתה? הרי ודאי שאינו מחוייב מיתה. רק הוא דין על הקנאין, דקנאין רשאין לפגוע בכזה מצב ולהפסיק את החילול ד' ודו"ק.
מה הדין בעדים והתראה שמתרים בו באמצע ביאתו ואמר להם אה"נ אתם צודקים שאסור לי לעשות את האיסור ואני איני רוצה לעשותו רק אני ממתין לפרוש באבר מת? נקרא שקיבל התראה?
אוצר החכמה כתב:אני נתתי את זה כדוגמה שמראה שבמצב כזה אין עשיית עבירה מצדו.
ולא הבנתי מה ענית לי בבועל ארמית. הלא אם פירש זמרי אין פנחס רשאי להרגו כי נהרג על מה שעושה ולא על מה שעשה. זה הרי כל יסוד הדיון.
א"כ שוב נשאלת השאלה אם זמרי אומר אני פורש מהעבירה, עכשיו יאמר לו פנחס מה הוא צריך לעשות כדי שלא יהרגנו. התשובה שלך שפנחס הורגו אע"פ שהוא פורש לא מובנת.
דוגמה קצת דומה היא דברי התוספות בשבת ג א שאם לא מתירים לו לרדות אינו נסקל. אבל כאן זה יותר טוב כי כאמור קנאין פוגעין בו הוא על מה שעושה ולא על מה שעשה.
אוצר החכמה כתב:אבל אני מניח שגם אתה מודה שזה צריך ראייה.
פלתי כתב:שאלה דומה יש לענין בא במחתרת, דכיון דאין אדם מעמיד עצמו על ממונו, לכן הגנב כשהוא עומד כנגדו, על עסקי נפשות הוא עומד, ולכן מותר להורגו כדין רודף.
ואמאי לא אמרינן שניתן להצילו ע"י שיתן לו ממונו. אלא צ"ל כנראה שאין כלל חיוב על הנרדף להציל את הרודף ממיתה. רק היכא שיכול לבטלו מן הרדיפה ע"י אחד מאבריו, בזה אמרינן שאין רשות להורגו, כיון שע"י מעשה יותר קטן של פגיעה בו יכול לבטלו מן הרדיפה, ואין צריך להורגו בשביל כך.
וה"ה לזמרי שאינו חייב לפרוש ע"מ להצילו.
ומיבעיא לי אם נתחלפה לו אחת מכל העריות באשתו ובשעת התשמיש אמרה לו ערוה היא, אי דין דנידה הוא דעביד [מצוה] דלא לפרוש אלא באבר מת משום דאיתקוש כל העריות להדדי בהיקישא דרבי יונה או (ד)רב הונא בריה דרב יהושע. או דילמא כי איתקוש לאיסורא אבל האי דמצוה שלא לפרוש לא איתקיש. וממשמש מת בעריות דדייקינן התם (ליכא) [איכא] למיפשט
כשם שניתן לפינחס רשות להרגו לזמרי כך ניתנה רשות לזמרי להציל את עצמו בנפשו של פינחס והני מילי זמרי אבל איניש אחרינא לא דלאו רודף גמור הוא דהא ברשות קא עביד ומאי שנא איניש אחרינא כיון דלדידיה נמי (אתי) איכא רשותא למקטליה לזמרי לא אתיהיבא רשותא לאצוליה אבל זמרי גופיה לא אתיהיבא ליה רשותא למקטל נפשיה הילכך אית ליה רשותא לאצולי נפשיה.
עושה חדשות כתב:וסתם כך שאילה, האשה נקנית בביאה, האם אפשר לקנותה ע"י הפרישה?
איש טלז כתב:הרב רון בעיקר טענתך עמד בזה הדברי יחזקאל סימן כג אות יב
מיללער כתב:לאחר העיון בדברי הר"ן הנ"ל נראה מדבריו שהדין של 'הבא להורגך השכם להורגו' אינו אותו הדין של 'נרדף ניתן להצילו בנפשו של רודף' אלא דין מיוחד שיש על הנרדף שמותר להרוג את הרודף
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים