אהוביי אחיי ורעיי מאהבה מסותרת תוכחת מגולה לכו נא ונוכחה זכרו ימות עולם בינו שנות דור ודור ההיתה כזאת מימות עולם ואיה איפוא מצאתם מנהג זה באחד מכל ספרי חכמי ישראל הראשונים והאחרונים להיות מנהג ותיקון לשאול בעצה גשמיות כדת מה לעשות בעניני העולם הגשמי אף לגדולי חכמי ישראל הראשונים כתנאים ואמוראים אשר כל רז לא אנס להו ונהירין להון שבילין דרקיע כ"א לנביאים ממש אשר היו לפנים בישראל כשמואל הרואה אשר הלך אליו שאול לדרוש ה' על דבר האתונות שנאבדו לאביו כי באמת כל עניני אדם לבד מדברי תורה וי"ש אינם מושגים רק בנבואה ולא לחכמים לחם וכו'.
ישא ברכה כתב:אם אפשר קצת רמזים במקורות שכך היה המנהג?
ישא ברכה כתב:לא מצינו בש"ס הוראה ליחיד על הנהגת החיים, אלא הוראות באו"ה או תקנות וגזירות
מעולם לא הבנתי מה בין התיעצות על נושא רפואי לשאלה איזו מכונת כביסה לקנות, או אם להחליף קרבורטור ברכב. אם מישהו חושב שיש חובה הלכתית להתיעץ בחכם (ונדמה לי שלא עלתה כאן דעה כזו), מה המקור להגביל חובה זו להחלטות "גדולות". אם המתיעצים עושים זאת משום שהם מעריכים את כושר קבלת ההחלטות של החכם, למה לא לנצל את ההזדמנות גם לשאלות קטנות (אם לא משום שחסים על זמנו של החכם, אבל לא נראה לי שזו הסיבה).מבית ומחוץ כתב:אין מקור לחייב על כך, אבל כמובן שכדאי לשאול כדי לקבל דעה שניה ועדיף לקבלה מחכם ויר''ש שאין לו נגיעות, או לדעת אם אין צד איסור בדבר, אך לא בהגזמה, וכנראה ע''ז מתלונן בעל. תניא, וכמו שאמר אחד מרבני דורינו ''היום באים גם לשאול רב איזו מכונת כביסה לקנות''
אבל מענין להוכח שבחב''ד דחו בכל מיני תירוצים את דברי בעל התניא ונהגו ויש הנוהגים עד היום... לשאול על כל פרט ופרט.
ברזילי כתב:מעולם לא הבנתי מה בין התיעצות על נושא רפואי לשאלה איזו מכונת כביסה לקנות, או אם להחליף קרבורטור ברכב. אם מישהו חושב שיש חובה הלכתית להתיעץ בחכם (ונדמה לי שלא עלתה כאן דעה כזו), מה המקור להגביל חובה זו להחלטות "גדולות". אם המתיעצים עושים זאת משום שהם מעריכים את כושר קבלת ההחלטות של החכם, למה לא לנצל את ההזדמנות גם לשאלות קטנות (אם לא משום שחסים על זמנו של החכם, אבל לא נראה לי שזו הסיבה).מבית ומחוץ כתב:אין מקור לחייב על כך, אבל כמובן שכדאי לשאול כדי לקבל דעה שניה ועדיף לקבלה מחכם ויר''ש שאין לו נגיעות, או לדעת אם אין צד איסור בדבר, אך לא בהגזמה, וכנראה ע''ז מתלונן בעל. תניא, וכמו שאמר אחד מרבני דורינו ''היום באים גם לשאול רב איזו מכונת כביסה לקנות''
אבל מענין להוכח שבחב''ד דחו בכל מיני תירוצים את דברי בעל התניא ונהגו ויש הנוהגים עד היום... לשאול על כל פרט ופרט.
מבית ומחוץ כתב:אין מקור לחייב על כך, אבל כמובן שכדאי לשאול כדי לקבל דעה שניה ועדיף לקבלה מחכם ויר''ש שאין לו נגיעות, או לדעת אם אין צד איסור בדבר, אך לא בהגזמה, וכנראה ע''ז מתלונן בעל. תניא, וכמו שאמר אחד מרבני דורינו ''היום באים גם לשאול רב איזו מכונת כביסה לקנות''
אבל מענין להוכח שבחב''ד דחו בכל מיני תירוצים את דברי בעל התניא ונהגו ויש הנוהגים עד היום... לשאול על כל פרט ופרט.
עם סבא זקן, או עם כל אדם אחר, מתיעצים כאשר יש לו מה לתרום לדיון לדעת המתיעץ. מי שמתיעץ עם החכם רק לענין ההכרעות הערכיות, באמת אין טעם שיעשה כן כאשר השאלה היא מקצועית גרידא (בין אם זו שאלה רפואית ובין אם מדובר במכונת כביסה). אבל אותם השואלים לעצת החכם גם בשאלות שהן במהותן שאלות מקצועיות מחוץ לתחום התמחותו, מתוך שסומכים על הסייעתא דשמיא שיש לו וכדומה, עליהם יש לשאול מה בין רפואה למכונאות רכב?צעיר_התלמידים כתב:ברזילי כתב:מעולם לא הבנתי מה בין התיעצות על נושא רפואי לשאלה איזו מכונת כביסה לקנות, או אם להחליף קרבורטור ברכב. אם מישהו חושב שיש חובה הלכתית להתיעץ בחכם (ונדמה לי שלא עלתה כאן דעה כזו), מה המקור להגביל חובה זו להחלטות "גדולות". אם המתיעצים עושים זאת משום שהם מעריכים את כושר קבלת ההחלטות של החכם, למה לא לנצל את ההזדמנות גם לשאלות קטנות (אם לא משום שחסים על זמנו של החכם, אבל לא נראה לי שזו הסיבה).מבית ומחוץ כתב:אין מקור לחייב על כך, אבל כמובן שכדאי לשאול כדי לקבל דעה שניה ועדיף לקבלה מחכם ויר''ש שאין לו נגיעות, או לדעת אם אין צד איסור בדבר, אך לא בהגזמה, וכנראה ע''ז מתלונן בעל. תניא, וכמו שאמר אחד מרבני דורינו ''היום באים גם לשאול רב איזו מכונת כביסה לקנות''
אבל מענין להוכח שבחב''ד דחו בכל מיני תירוצים את דברי בעל התניא ונהגו ויש הנוהגים עד היום... לשאול על כל פרט ופרט.
דומני שהרעיון ברור מכמה סיבות -
ההתייעצות עם החכם - להשקפה זו - איננה רק בגלל כושר שיפוטו אלא מכישורי הנהגתו ורעייתו את הצאן האובדות בית ישראל, ומכלל זה לדאוג להם בעת צרה וחולי בסעד ועצה ותושיה, המאמין לעצתו יאמין והממאן ימאן אבל בודאי זה בכלל מנהיגותו הציבורית להחיות רוח שפלים ולרפא לב נדכאים, מכונת כביסה איננה בכלל זה [לפחות כדרישה על הציבור, ויש לציין למעשה עם החזו"א והזקנים בעלי חנות המחטים].
ובכלל ההתייעצות בנושאי מחלה איננה רק ביחס לשיקול הדעת הרפואי אלא לחישובי תועלת מול רווח סיכויים ואופטימיות וכו' מאי דלא שייך במכונת כביסה.
האם לא תודה כי גם עם סבא זקן ראש השבט אשר כל צאצאיו עוטרים אותו עטרה לראשם נהוג להתייעץ רק בייחס לשאלות כבדות משקל של חיים ומות ולא ביחס למכונת הכביסה?
ברזילי כתב:עם סבא זקן, או עם כל אדם אחר, מתיעצים כאשר יש לו מה לתרום לדיון לדעת המתיעץ. מי שמתיעץ עם החכם רק לענין ההכרעות הערכיות, באמת אין טעם שיעשה כן כאשר השאלה היא מקצועית גרידא (בין אם זו שאלה רפואית ובין אם מדובר במכונת כביסה). אבל אותם השואלים לעצת החכם גם בשאלות שהן במהותן שאלות מקצועיות מחוץ לתחום התמחותו, מתוך שסומכים על הסייעתא דשמיא שיש לו וכדומה, עליהם יש לשאול מה בין רפואה למכונאות רכב?
אור תורה כתב:דעת תורה בעניין שאינו הלכה
נוה הלבנון כתב:מצאתי בכת"י ישן:
'שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך' שכל מי שנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. (שמות רבה פ"ג)
ישא ברכה כתב:אמנם בלא"ה יל"ע לגבי איזה נידונים מדובר שם. ויתכן מאמוד שאי"ז על העבודת ה' האישית של כל אדם אלא על ענינים כללים. ואמנם פשטות הלשון משמע שבכל ענין.
ישא ברכה כתב:להלכה - הראשונים נחלקו אם אפ' להוציא הלכות המדרש, ורובן נוטים שא"א.
וירטואלי כתב:דברי הרב בעל התניא שהביא מה שנכון מדברים על עצה וישועה בעניני גשמיות, אבל ברור שגם לדעתו ראוי לשאול את החכם בעניני עבודת ה' הגם שהם משתנים מאדם לאדם לפי מה שהוא, שהרי זה ממהותו של רבי וחסיד וכל כתביו מלאים מזה.
ההבדל בחשיבות הנושאים אינו צריך ראיה מפירר\פישר, והזכרתי אותו בראשית דברי. אין בכך תשובה לשאלה מדוע לא להתיעץ גם על נושא פחות חשוב (מלבד מה שהצעתי, שחסים על זמנו של החכם, ולא נראה לי שזה הטעם). כידוע חיי האדם מזמנים הרבה התלבטויות, וגם אם לא כולן ברמת החשיבות של חיים ומוות, עדיין הן חשובות למתלבט.המעיין כתב:כיוון שלא ידועה לנו על תופעה דומה להרב אלימלך פישר ודומיו בתחום מכונאות הרכב, צריך להניח שרובא דאינשי רואים חילוק גדול בין חשיבות ההתייעצות בענייני רפואה לענייני מכונאות רכב ודלא כסברתך.
לא הבנתי מה ענין הגדרה משפטית לכאן, וכ"ש שלא ראיתי היכן הכחשתי או אישרתי את התועלת שבהתיעצות. סוף דבר, אינני מבין מה רצונך לומר - האם אתה רואה את הנושא כהתיעצות עם "זקן ראש השבט אשר כל חכמתו יכולה גם להיות מדומה, אלא שזקנתו גורמת את ההרגש המביא את צאצאיו להתייעץ איתו", ואז באמת אין מקום לשאלתי כי י"ל שכללי הטקס של אותו השבט מחייבים התיעצות רק על ענין מסויים, אבל השאלה כמובן גדולה הרבה יותר - מה הטעם בהרגש הזה, ומדוע להתיעץ עם מי שחכמתו מדומה, או שאתה סבור שמדובר בהתיעצות עם חכם העדיף מנביא או בעל-רוה"ק וכדומה (שאף אם נאמר שאיננו צודק בכל המקרים, יש תועלת לא-מדומה בהתיעצות עמו) ואז שוב אני שואל מדוע לא להתיעץ בחכם גם בשאלות קטנות - איה האתונות שאיבדתי, היכן השארתי את מפתחות הדירה שאינני מוצא, או איזו מכינת כביסה לרכוש.צעיר_התלמידים כתב:ברזילי כתב:עם סבא זקן, או עם כל אדם אחר, מתיעצים כאשר יש לו מה לתרום לדיון לדעת המתיעץ. מי שמתיעץ עם החכם רק לענין ההכרעות הערכיות, באמת אין טעם שיעשה כן כאשר השאלה היא מקצועית גרידא (בין אם זו שאלה רפואית ובין אם מדובר במכונת כביסה). אבל אותם השואלים לעצת החכם גם בשאלות שהן במהותן שאלות מקצועיות מחוץ לתחום התמחותו, מתוך שסומכים על הסייעתא דשמיא שיש לו וכדומה, עליהם יש לשאול מה בין רפואה למכונאות רכב?
הנך יורד להגדרה המשפטית הקשוחה של התועלת בנטילת עצה וסעד משען ומגן מחכם בחכמת התורה, ומתוך כך קשה לך לחלק, אבל גם בשביל ההסתכלות הרציונלית המכחישה סייעתא דשמיא כזו, לכן הבאתי דוגמה מהזקן ראש השבט אשר כל חכמתו יכולה גם להיות מדומה, אלא שזקנתו גורמת את ההרגש המביא את צאצאיו להתייעץ איתו, ברור שהתורה מחכימת פתי וברור גם כי אף אם חכם עדיף מנביא אבל איננו נביא לקלוע אל השערה ולא להחטיא, אבל אין החכם גרוע מכל בעל סמכות שההמון נתלים בו. ושוב אני חוזר המאמין יאמין והממאן ימאן אבל מכונת כביסה מה ענינה לכאן?
לא הבנתי רמיזתך, לצערי. האם יש מקור בדברי המדרש לתחום תחומים בין נושאים שעליהם כדאי להתיעץ עם החכם (נאמר, רפואה) לאחרים שאינם כאלה (נאמר, מכונות כביסה)?נוה הלבנון כתב:מצאתי בכת"י ישן:
'שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך' שכל מי שנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. (שמות רבה פ"ג)
ברזילי כתב:לא הבנתי רמיזתך, לצערי. האם יש מקור בדברי המדרש לתחום תחומים בין נושאים שעליהם כדאי להתיעץ עם החכם (נאמר, רפואה) לאחרים שאינם כאלה (נאמר, מכונות כביסה)?נוה הלבנון כתב:מצאתי בכת"י ישן:
'שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך' שכל מי שנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. (שמות רבה פ"ג)
בשבילי ההסבר לא מיותר, לצערי, ועדיין אינני מבין מדוע לא להתיעץ גם בנושאים שאינם הרי גורל.נוה הלבנון כתב:ברזילי כתב:לא הבנתי רמיזתך, לצערי. האם יש מקור בדברי המדרש לתחום תחומים בין נושאים שעליהם כדאי להתיעץ עם החכם (נאמר, רפואה) לאחרים שאינם כאלה (נאמר, מכונות כביסה)?נוה הלבנון כתב:מצאתי בכת"י ישן:
'שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך' שכל מי שנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. (שמות רבה פ"ג)
לא. אין שם חילוק.
כן יש שם מקור להתייעצות עם חכמי ישראל גם במילי דעלמא (ועיין שם בפירוש יפה תואר).
ההשוואה בין השאלה איזה מכונת כביסה לקנות לבין הכרעה בנידונים חשובים ומשמעותיים, היא יפה ללגלוג ציני, מעבר לכך כל הסבר מיותר לחלוטין.
אם יש מישהו שכ"כ חשוב בעיניו הנידונים של מכונות כביסה וקורבטורים, שבהחלט ילך לחכם גם על זה. (וכהמעשה דהחזו"א וזוג הזקנים שפתחו חנות סידקית..)
אוצר החכמה כתב:אם כי לעצם העניין אף פעם לא הבנתי את ההגיון של האנשים שהלכו לשאול את הרב שך אם לקנות דירה בקומה מסויימת או לעשות עסק פלוני (והדבר היה מצוי, על מכונות כביסה איני יודע) אע"פ שאין זה תחום מומחיותו, אבל כשהרב שך נתן עצות איך צריך ללמוד שזה הדבר שעסק והצליח בו כל ימיו שם דעתו לא עניינה אותם בכלל.
ברזילי כתב:אם מדובר על ת"ח שצבר נסיון בתחום ספציפי, זה נושא אחר לגמרי. שאלתי היתה על המצב הראשון שתארת - בו פונים מתוך הנחה שהרב אינו מתמצא בכלל בנושא מבחינה מקצועית, אבל כאשר מפרטים בפניו את כל הצדדים הוא בחכמתו וסייעתא דשמייא שיש לו יוכל לברר את העניין ולתת עצה טובה, ואז שוב יש לשאול למה תחומים מסויימים מקובל שאין מה לשאול (גם כשמדובר בנושא משמעותי מאד עבור השואל, ולא חסרות דוגמאות).
אגב הרב שך - מעשה שהיה, ביודעי ומכירי. אדם פנה לרב שך כדי לשאול אותו אם להשקיע בבורסה. הרב שך אמר לו ללכת ולשאול את פלוני, תושב בני ברק שהיה ידוע כמעורה בשוק ההון. אלא שהרב שך ציין רק את שם המשפחה, ואותו השואל (שלא הבין דבר במניות ובהשקעות) לא ידע לקשר את השם לאדם הנכון, והלך ושאל את אביו של אותו אחד, יהודי מבוגר שאמנם גם הוא עסק במסחר, אבל היה שלא היה לו מושג לא במניות ולא בשום דבר קרוב. כמובן, הנשאל לא ידע מה רוצים ממנו וניסה להשתמט, אבל השואל היה ספוג באמונת חכמים, הפציר והפציר ולא הניח לו עד שיתן תשובה. בסופו של ענין, אמר אותו היהודי המבוגר משהו בסגנון "תראה, אני לא מבין בזה כלום, אבל מה אתה צריך לשים את הכסף שלך במקום שאתה לא יודע לאיפה הוא הולך. כולם שם גנבים". השואל קבל תשובה, וכמה ימים לאחר מכן נפלה הבורסה בקול תרועה רמה (מפולת המניות של 1987)...
ברזילי כתב:חכם אני לא, אבל נסיון חיים מסויים יש לי. לעיתים קרובות אדם נתקל בבעיות והכרעות משמעותיות (במובן שהרבה מאד זמן, טירחה ו\או כסף עומדים על הפרק) בהרבה מאד נושאים מחוץ לעניני דירות, שידוכים ורפואה. בכל אלה, אדם "נורמלי" כלשונך, היה שמח מאד להתיעץ עם כל מי שיכול לעזור (ואכן עושה זאת, כשיש לפניו יועץ המבין בנושא הרלבנטי).
קרבורטור הוא רק דוגמא כמובן, אבל להרבה אנשים השאלה אם לתקן רכב או למכור אותו היא שאלה משמעותית (במונחי כסף וזמן שעלולים להפסיד), והם אכן מתיעצים עם מכונאי רכב, משפחה וידידים וכדומה במידת האפשר, אבל לא יעלו על הדעת לשאול את הרב. אם קרבורטור מפריע לך, נחליף את השאלה במי שיש לו באג מציק בתוכנה שהוא מפתח, והוא מתיגע חודשים ארוכים לפתור את הבעיה, מנסה להתיעץ עם כל קולגה שהוא פוגש, אך לא יעלה על דעתו ללכת להתיעץ בשאלה המקצועית עם הרב. מדוע?
אוצר החכמה כתב:האדמו"ר מויזניץ מדבר שם על חינוך וזה שלא מתייעצים איתו, ובעניין זה שמעתי פעם בשם האדמו"ר מויז'ניץ, איני יודע אם מדובר באותו אחד, שבא אליו אחד החסידים והאדמו"ר שאל אותו אם הוא קובע עתים לתורה, ענה לו אני איני קובע אבל אני מחנך את בני שיעסקו בתורה, השיב לו האדמו"ר, בדרך כזאת תצליח לחנך בנים שגם הם לא ילמדו ורק יחנכו את ילדיהם לקבוע עתים לתורה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים