בערקע חייט כתב:שמעתי פעם איזו דרש מר' זושא מאניפולי על המשנה "חמש עשרה נשים פוטרות צרותיהן". אשמח אם אחד מן החברייא יוכל לציין לי מקור לדברים אלו. תודה.
ליקוטי חקל יצחק ספינקא עמ' תלב.
בערקע חייט כתב:שמעתי פעם איזו דרש מר' זושא מאניפולי על המשנה "חמש עשרה נשים פוטרות צרותיהן". אשמח אם אחד מן החברייא יוכל לציין לי מקור לדברים אלו. תודה.
"כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן, אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא מחכמיהם".
עושה חדשות כתב:האם רציחה ע"י גרמא, זה ג"כ יהרג ואל יעבור?
(מסברא כן, השאלה אם כתוב משהו בפירוש).
רבי אלעזר בן עזריה אומר, ערב שבת בששה לחודש בשש שעות ביום קבלו ישראל את הדברות, ובתשע שעות ביום חזרו ישראל לאהליהם, m היה המן מוכן להם לשני ימים. לפיכך שבתו אותו שבת, שמחים בשמחת ההג שבו שמעו קולו של הקדוש ברוך הוא
תימה דכאן משמע שהמן לא היה יורד בי''ט כדפי' רש''י הששי הראוי להכנה וזהו בחול והא אמר ויברך ויקדש ברכו במן וקדשו במן שבשבת לא היה יורד מן אבל בי''ט היה יורד
וי''ל דמדרשים חלוקין כדאיתא במדרש (מכילתא ע' בשלח) שבת לא יהיה (שמות טז) לרבות יום הכפורים לא יהיה בו לרבות י''ט שלא היה יורד בהן מן ועי''ל דאפי' היה יורד בי''ט מ''מ בי''ט שחל להיות בע''ש לא היה יורד מדכתיב קרא בו ביום הששי ולא כתיב ששי משמע הששי המיוחד שהוא ראוי להכנה ולא בששי שהוא יו''ט
עושה חדשות כתב:"נתכוון להרוג זה והרג את זה אפילו נתכוון להרוג עובד כוכבים או בהמה ונמצא ישראל הרי כל אלו קרובין למזיד ואינן נקלטין", למה נתכוין להרוג בהמה הוא קרוב למזיד יותר ממי שנתכוין לבקע עץ וכד' והרג אדם?
שומע ומשמיע כתב:בפרקי דר"א ריש פמ"ורבי אלעזר בן עזריה אומר, ערב שבת בששה לחודש בשש שעות ביום קבלו ישראל את הדברות, ובתשע שעות ביום חזרו ישראל לאהליהם, m היה המן מוכן להם לשני ימים. לפיכך שבתו אותו שבת, שמחים בשמחת החג שבו שמעו קולו של הקדוש ברוך הוא
מבואר שיטתו שבמתן תורה היה חג ושבת רצופים ובחג ירד המן כפול לשבת. וצ"ע קושיית תוס' ביצה ב:תימה דכאן משמע שהמן לא היה יורד בי''ט כדפי' רש''י הששי הראוי להכנה וזהו בחול והא אמר ויברך ויקדש ברכו במן וקדשו במן שבשבת לא היה יורד מן אבל בי''ט היה יורד
וי''ל דמדרשים חלוקין כדאיתא במדרש (מכילתא ע' בשלח) שבת לא יהיה (שמות טז) לרבות יום הכפורים לא יהיה בו לרבות י''ט שלא היה יורד בהן מן ועי''ל דאפי' היה יורד בי''ט מ''מ בי''ט שחל להיות בע''ש לא היה יורד מדכתיב קרא בו ביום הששי ולא כתיב ששי משמע הששי המיוחד שהוא ראוי להכנה ולא בששי שהוא יו''ט
ומבואר כאן דלא כתי' השני, והתירוץ הראשון גם לא יועיל כי ר' אליעזר ס"ל להכנה דדבה כמבואר בברייתא שם ד.
עושה חדשות כתב:מזיק פירות שביעית, האם דמי התשלום נתפסים בקדושה?
צודק, יש"כ.שש ושמח כתב:אפילו במכירה בהקפה אין הדמים נתפסים, וכיצד ייתפסו במזיק?עושה חדשות כתב:מזיק פירות שביעית, האם דמי התשלום נתפסים בקדושה?
מנין ההנחה שנז' בש"ס?איתן נוי כתב:איך נקרא בלשון הש"ס, הכיסוי ששמים לסוס/חמור בצידי עיניו שלא ירעה בשדות זרים?
לבי במערב כתב:מנין ההנחה שנז' בש"ס?איתן נוי כתב:איך נקרא בלשון הש"ס, הכיסוי ששמים לסוס/חמור בצידי עיניו שלא ירעה בשדות זרים?
אגב, מטרתו אינה כדי שלא ירעה בשדות זרים (אלא להגן מזבובים טורדניים). ושמא הכוונה 'שלא יראה'...
לבי במערב כתב:כמדומני שכיום משתמשים בו - עכ"פ בעיקר - להגנה מפני זבובים, כאמור.
איתן נוי כתב:האם יש לגרע"י או מי מהפוסקים הספרדים גילוי דעת בעניין זה?
ד. מותר ללמוד בשבת גם דברים שצריך להם רק ליום המחרת, אף שאסור להכין כל דבר משבת לחול. ולכן מותר לתלמידים לחזור על לימודם ולהתכונן למבחן ביום א'. והני מילי בדברים מותר ללמוד בהם בשבת ואין ללמוד בשבת אלא בדברי תורה. ואפילו ספרי חכמות כגון ספרי רפואה אסור, ומיהו אם הרופא צריך לעיין בספרי הרפואה לצורך היום רשאי לעשות כן. וכן תלמיד המתמחה לרפואה, ועומד למבחן על זה אחר השבת, והזמן דוחק, רשאי לסמוך על דעת הרמב"ן והרשב"א שמתירים לעיין בספרי חכמות בשבת. [ילקו"י שבת כרך ב' עמוד רטז. הליכות עולם חלק ג' עמוד קעג].
נהר שלום כתב:איתן נוי כתב:האם יש לגרע"י או מי מהפוסקים הספרדים גילוי דעת בעניין זה?ד. מותר ללמוד בשבת גם דברים שצריך להם רק ליום המחרת, אף שאסור להכין כל דבר משבת לחול. ולכן מותר לתלמידים לחזור על לימודם ולהתכונן למבחן ביום א'. והני מילי בדברים מותר ללמוד בהם בשבת ואין ללמוד בשבת אלא בדברי תורה. ואפילו ספרי חכמות כגון ספרי רפואה אסור, ומיהו אם הרופא צריך לעיין בספרי הרפואה לצורך היום רשאי לעשות כן. וכן תלמיד המתמחה לרפואה, ועומד למבחן על זה אחר השבת, והזמן דוחק, רשאי לסמוך על דעת הרמב"ן והרשב"א שמתירים לעיין בספרי חכמות בשבת. [ילקו"י שבת כרך ב' עמוד רטז. הליכות עולם חלק ג' עמוד קעג].
ראה גם מנוחת אהבה פי"א סע' טז
ובמחשבה נוספת; גם אם מכירה בהקפה אינה תופסת את הדמים בקדו"ש, כי כבר זכה בפירות לגמרי, והתשלום הוא לפירעון החוב. אבל מזיק לא זכה בפירות והתשלום הוא ממש בעבורם. רק תישאר טענתך "שכיון שהתשלום הוא תמורת החסרון לא ייתפס", ואולי אי"ז מוכרח.עושה חדשות כתב:צודק, יש"כ.שש ושמח כתב:אפילו במכירה בהקפה אין הדמים נתפסים, וכיצד ייתפסו במזיק?עושה חדשות כתב:מזיק פירות שביעית, האם דמי התשלום נתפסים בקדושה?
אמנם הכריע החזו"א להקל כדעת ר"י בתוספות בע"ז דס"ב, אבל לדעת רוב הראשונים שם הרי באופן שהפירות בעולם בשעת פירעון הדמים ה"ה נתפסים בקדו"ש. וכאן יש לשאול מה הדין בתשלום פירות שניזוקו אבל עדיין הם בעולם, כי סו"ס התשלום הוא תמורת מה שנחסר מהם.
עובדיה חן כתב:הרב דינר פסק: אברך שמבזבז על חלאקה לילד כמו 1000 ש"ח זה גזל מראש כולל וצ"ע האם הכסף שמקבל מראש כולל זה על תנאי שלא יבזבז אותם ?
.השוחט כתב:אדם מצא אבידה, ונתברר לו מי בעליה, באופן שרשאי ליקח שכר בטלה (כמבואר בגמרא ופוסקים) והמאבד אינו רוצה לשלם. האם מותר למוצא להחזיק באבידה בתורת תפיסה עד שישלם, כמו כל תפיסה שרשאי אדם לעשות דינא לנפשיה ולתפוס בחפץ חבירו הנמצא בידו עד שישלם לו את המגיע לו ממנו, או דשאני הכא מכיון שמצווה ועומד להשיב האבידה ובתפיסתו הוא מבטל מצוה זו.
אראל כתב:אולי כי 'שומר מצוה לא ידע דבר רע'?
אשרי יושבי ביתך כתב:אראל כתב:אולי כי 'שומר מצוה לא ידע דבר רע'?
הרגע דיברתי עם תלמידו הגאון רבי ישראל גואלמן שליט"א (רב קהילת שערי תבונה) ואמר לי ששאל את הגרח"פ ע"ז פעם, והשיבו בדיוק במילים שכתבתם: 'שומר מצוה לא ידע דבר רע'.
.השוחט כתב:אדם מצא אבידה, ונתברר לו מי בעליה, באופן שרשאי ליקח שכר בטלה (כמבואר בגמרא ופוסקים) והמאבד אינו רוצה לשלם. האם מותר למוצא להחזיק באבידה בתורת תפיסה עד שישלם, כמו כל תפיסה שרשאי אדם לעשות דינא לנפשיה ולתפוס בחפץ חבירו הנמצא בידו עד שישלם לו את המגיע לו ממנו, או דשאני הכא מכיון שמצווה ועומד להשיב האבידה ובתפיסתו הוא מבטל מצוה זו.
בשער הציון סימן שג ס"ק סח כתב:איתא בריש פרק הבונה דבעינן דוקא שתהיה מלאכתו מתקיימת, וגם לענין כתיבה קיימא לן דבעינן דוקא שיכתוב בדבר המתקיים. אך בריש פרק הבונה איתא שם במשנה, כל העושה מלאכה ומלאכתו מתקיימת בשבת חייב, משמע לכאורה דאפילו אם מתקיימת רק על יום השבת לחוד, וכן משמע לעניות דעתי ברמב"ם פרק ט הלכה י"ג, עיין שם היטב, והמשנה כללא כייל זה הכלל וכו', ועל כרחך אנו צריכין לומר דמה שהמשנה פוטרת בכתב שאינו של קיימא כגון במשקין ומי פירות, היינו, משום שאינו מתקיים כלל אפילו על יום השבת, אכן ברש"י שם איתא במשנה דהאי בשבת אעושה מלאכה קאי, אם כן משמע מיניה דבעינן שיהיה מתקיים תמיד ולא די ביום השבת לחוד, ובעניננו איני יודע, דאולי הוא מתקיים על יום השבת, והתוספות סבירא להו כרש"י, או דהתוספות סבירא להו כהרמב"ם ואפילו על יום השבת אינו מתקיים ולכך פטור
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים