מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי סליחות » ג' מאי 04, 2021 6:19 am

מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר, האם בסמוך לנץ החמה, או בסמוך לעלות השחר?

ברמב"ם הלכות תמידין פ"א

ואימתי זמן שחיטתן, של בקר שוחטין אותו קודם שתעלה החמה משיאור פני כל מזרח, ופעם אחת דחקה השעה את הצבור בבית שני והקריבו תמיד של שחר בארבע שעות ביום.

לכאורה משמע קצת שזה קרוב לנץ.

מאידך גיסא, בפירוש המשניות על ברכות (פ"א מ"א):
ועמוד השחר, הוא עמוד האור הבוקע בבקר, והוא אור ייראה בפאת מזרח קודם עלות השמש כשעה וחומש מן השעות השוות.

משמע שזה 72 דקות לפני הנה"ח.
(לכאו' אין בהכרח להקשות מ-אמר להם הממונה במס' יומא)

איך הדברים מתיישבים?

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1246
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ג' מאי 04, 2021 7:32 am

מקשים מפיה"מ על משנה תורה?

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי סליחות » ג' מאי 04, 2021 8:22 am

חבר פורום אוצר החכמה כתב:מקשים מפיה"מ על משנה תורה?

זה לא בהכרח קושייה, זה יכול להיות ששניהם היינו הך, ואז באמת שוחטים סמוך לעלה"ש.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ג' מאי 04, 2021 10:03 am

הגרמ"פ זצ"ל אג"מ או"ח ח"ד סי' ו' עושה חשבון ששחיטת התמיד בין שמונים לתשעים דק' לפני הנץ, דהרי הקורא עם אנשי משמשר לא יצא ידי חובתו ואנשי משמר קראו אחרי בערך 45 עד 50 דק' של תחילת עשיית התמיד וזה היה עדיין לפני זמן 'משיכיר' שהוא בערך 35 -40 דק' לפני הנץ.
ובאמת זה קצת תמיה לומר דהשיעור של האיר כל המזרח כ"כ מוקדם, ובפרט לומר שזה עולה לתיאור הרמב"ם 'קודם שתעלה החמה משיאיר פני כל המזרח'.
קבצים מצורפים
זמן הקרבת התמיד.PDF
(396.55 KiB) הורד 132 פעמים

שקלאוו
הודעות: 119
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי שקלאוו » ג' מאי 04, 2021 10:36 am

הרמב"ם בפהמ"ש כותב בפירוש שזמנו של מתיא בן שמואל דמשיאיר המזרח עד חברון מאוחר מהזמן של תנא קמא דברקאי, ובהכרח שזמנו של ת"ק הוא עלות השחר ממש.
אפשר להקשות על פירושו מהגמ', אבל ברור ביותר מהי דעת הרמב"ם הן בפיה"מ והן במשנ"ת.

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי סליחות » ג' מאי 04, 2021 11:30 am

שקלאוו כתב:הרמב"ם בפהמ"ש כותב בפירוש שזמנו של מתיא בן שמואל דמשיאיר המזרח עד חברון מאוחר מהזמן של תנא קמא דברקאי, ובהכרח שזמנו של ת"ק הוא עלות השחר ממש.
אפשר להקשות על פירושו מהגמ', אבל ברור ביותר מהי דעת הרמב"ם הן בפיה"מ והן במשנ"ת.

מה היא?

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי סליחות » ג' מאי 04, 2021 1:20 pm

אליהו חיים כתב:הגרמ"פ זצ"ל אג"מ או"ח ח"ד סי' ו' עושה חשבון ששחיטת התמיד בין שמונים לתשעים דק' לפני הנץ, דהרי הקורא עם אנשי משמשר לא יצא ידי חובתו ואנשי משמר קראו אחרי בערך 45 עד 50 דק' של תחילת עשיית התמיד וזה היה עדיין לפני זמן 'משיכיר' שהוא בערך 35 -40 דק' לפני הנץ.
ובאמת זה קצת תמיה לומר דהשיעור של האיר כל המזרח כ"כ מוקדם, ובפרט לומר שזה עולה לתיאור הרמב"ם 'קודם שתעלה החמה משיאיר פני כל המזרח'.

יישר כח, באמת הדברים קשים לכאורה.

שקלאוו
הודעות: 119
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי שקלאוו » ג' מאי 04, 2021 3:13 pm

סליחות כתב:
שקלאוו כתב:הרמב"ם בפהמ"ש כותב בפירוש שזמנו של מתיא בן שמואל דמשיאיר המזרח עד חברון מאוחר מהזמן של תנא קמא דברקאי, ובהכרח שזמנו של ת"ק הוא עלות השחר ממש.
אפשר להקשות על פירושו מהגמ', אבל ברור ביותר מהי דעת הרמב"ם הן בפיה"מ והן במשנ"ת.

מה היא?


עמוה"ש הוא ע"ב ד"ז לפני הנץ החמה. את התמיד לא מקריבין בעמוד השחר אלא בהאיר פני המזרח עד חברון דהוא מעט קודם הנץ החמה.

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי סליחות » ג' מאי 04, 2021 4:22 pm

כמה מעט קודם הנה"ח בד"ז?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 20, 2024 11:02 am

סליחות כתב:מתי שוחטים קרבן תמיד של שחר, האם בסמוך לנץ החמה, או בסמוך לעלות השחר?
ברמב"ם הלכות תמידין פ"א
ואימתי זמן שחיטתן, של בקר שוחטין אותו קודם שתעלה החמה משיאור פני כל מזרח, ופעם אחת דחקה השעה את הצבור בבית שני והקריבו תמיד של שחר בארבע שעות ביום.

לכאורה משמע קצת שזה קרוב לנץ.

מאידך גיסא, בפירוש המשניות על ברכות (פ"א מ"א):
ועמוד השחר, הוא עמוד האור הבוקע בבקר, והוא אור ייראה בפאת מזרח קודם עלות השמש כשעה וחומש מן השעות השוות.

משמע שזה 72 דקות לפני הנה"ח.
(לכאו' אין בהכרח להקשות מ-אמר להם הממונה במס' יומא)

איך הדברים מתיישבים?

לא הבנתי מה קשה.
היכן כתב הרמב"ם בברכות שעמוד השחר הוא זמן הקרבת התמיד של שחר?
זמנו של תמיד של שחר מעיקה"ד מעלות השחר, ומחמת סייג קבעוהו להאיר פני כל המזרח, כמפורש במשנה יומא ג, א.
"קודם שתעלה החמה" לא אומר קרוב או לא, אלא העיקר לומר שזמן התמיד [אינו כזמן תפילה אלא] הוא לפני הנץ החמה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים