מעיין כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=73&t=49749&p=624867&hilit=%D7%94%D7%90%D7%9C%D7%A9%D7%99%D7%9A#p624867
לבי במערב כתב:ראה באמצע ההודעה.
לא ניתן. אך אפשר פשוט לצטט את הקטע הרלוונטי, ולקשר למקורו.איתן נוי כתב:להבא אם ניתן מבחינה טכנית נבקש למקד את המיקום.
לבי במערב כתב:לא ניתן. אך אפשר פשוט לצטט את הקטע הרלוונטי, ולקשר למקורו.איתן נוי כתב:להבא אם ניתן מבחינה טכנית נבקש למקד את המיקום.
יש תקוה כתב:כתב הרב מנחת שמואל (הג"ר שמואל כשרכמאן שליט"א רב קהילת הספרדים באטלנטא ארה"ב. ח"א חיו"ד סי' י"ח. עמ' שצא) בשם שו"ת טוב טעם ודעת (מהד' ג' ח"ב סי' י') שכתב שיש שנוהגין שלא לילך לנחם בג' ימים ראשונים. ומשמע מדבריו שם שביום הג' עצמו מנחמין דמקצת היום ככולו. ובדעת תורה (סי' שע"ו) כתב, שמוכח ממדרש תנחומא שאין לנחם בג' ימים ראשונים. אבל מש"ס שלנו משמע דמנחמין ע"ש.
והטעם על זה, כתב בס' תורת אדם (להרמב"ן ד"ה אמר) דאינו דין שיבקש האבל נחמה תוך גי"ר ע"ש. ובס' פני ברוך (עמ' קכד) מביא מס' גשר החיים (פ"כ סי' ה' אות ה') שכתב ג"כ טעם להמנהג. אבל בס' כל בו מובא שכמה גדולים אדרבה דקדקו לילך בגי"ר שאז המנחמין מועטין. ע"כ. ושם עמ' (297) כתב שהאבלים עצמן ינחמו זה את זה. וכ"כ בשו"ת תשובות והנהגות (ח"א סי' תרצא) בשם הגה"צ הרא"מ מגור זצ"ל. עכ"ד.
וכטעם הרמב"ן, כן הובא בחוט השני (ענינים שונים אבילות סי' שע"ו סקי"ב אות ג'). וע"ע להגר"א חנניה ע"ה בשו"ת שערי יושר (ח"ג חיו"ד סי' כ"ג אות ב') מש"כ גבי מקצת היו ככולו לנידון זה.
וע"ע בתשובות והנהגות (ח"ג סימן שעז) שכתב:
"...לפי זה נראה שודאי מעיקר הדין מצות גמ"ח עם האבלים וגם לנפטר היא ג"כ תוך ג' ימים הראשונים, ואולי זו מצוה טפי כיון שאז הדין בתוקף, אבל כיון שאין מקפידין כדין לדבר דברי ניחום כמצותה, דוחין עכ"פ לאחר שלשה שאז אין את המצוה לעוררו לבכי, משא"כ תוך שלשה הנה כשמרבה בסיפורים ודברי הבל הרי מבטלו ממצותו להתאבל ולבכות והעונש חמור טפי, ולכן המנהג להמתין עד אחרי שלשה אם לא בא כדי לעוררו לבכי ואבל" עש"ב.
אמנם בתורת החיים פנחסי (פ"י ה"י) כתב שאין להקפיד בכך וציין לגמ' כתובות ח ע"ב, ולספר חיים וחסד (פנחסי. פ"י אות ב').
והכי איתא התם:
כי הא דרב חייא בר אבא מקרי בניה דריש לקיש הוה, ואמרי לה: מתני בריה דריש לקיש הוה, שכיב ליה ינוקא; יומא קמא לא אזל לגביה, למחר דבריה ליהודה בר נחמני מתורגמניה, אמר ליה: קום אימא מלתא כל קביל ינוקא. ע"כ.
מוכח בהדיא דשרי לנחם תוך ג' ימים. (וכנראה זוהי הראייה שכתב הדעת תורה). ע"כ.
וכנראה שהכל לפי העניין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים