עקביה כתב:למען האמת לא בדקתי את העניין. נראה לי משונה שיתחילו פתאום להתענות בי"ג אדר, לאחר שכבר אלף שנים קיים פורים ולא התענו ביום זה. לכן סברתי שהטענה היא שישנה מסורת קדומה על כך שתמיד התענו.
אמנם כעת מצאתי לשון זו:
הגהות מיימוניות הלכות תעניות פרק א אות ב
והנה מנהג כל ישראל להתענות ביום שלפני פורים אמנם מזה אין ראיה דשמא תענית אסתר חשיב לן כתענית חובה כט' באב כיון דהוי מדברי הגאונים ומנהג כל ישראל
ולסיכום, איני יודע בבירור.
עזריאל ברגר כתב:מנין השמיטות בלא יובל בזמן הגלות - רמב"ם הל' שמיטה ויובל, שמכריע להלכה כמסורת הגאונים נגד הש"ס דילן.
חל להיות תשעה באב בערב שבת מביאין לו כביצה ואוכל, כדי שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה. תניא, אמר רבי יהודה: פעם אחת היינו יושבין לפני רבי עקיבא, ותשעה באב שחל להיות בערב שבת היה, והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה בלא מלח. ולא שהיה תאב לה, אלא להראות לתלמידים הלכה. ורבי יוסי אומר: מתענה ומשלים.
[ביצה מגולגלת - בפי' ר"ח קבלה בידינו כי ר' עקיבא אותה שנה מסוכן היה והביאו לר"ע הרופאים לגמע ביצה מגולגלת באחרית היום ור' יהודה לא דקדק לפיכך סמך על מה שראה ולא ידע העיקר על מה עשה כך ותמוז דהאי שתא מלייה מליוה לפיכך חל תשעה באב בערב שבת וחסרו אב ובא ר"ה בשבת תוס' שאנ"ץ].
בן מיכאל כתב:שיעור רצועות התפילין.
יושב ירושלים כתב:בן מיכאל כתב:שיעור רצועות התפילין.
מנחות לה:
עדיאל ברויאר כתב:ברודי, בספרו 'ציון', מזכיר אסופות של מסורות שהועברו בישיבות הגאונים וכותבי ספרות ההלכה בתקופת הגאונים (ה"פ, ה"ג) משתמשים בהם.
הגהמ כתב:דברי רש"י אודות סופה של ברוריה אשת ר"מ.
פולסברג כתב:אאל''ט הרב תוכ''ד הי''ד פקפק ביחוס דברי רש''י אלו
HaimL כתב:שמח"ת בשמע"צ
מקדש מלך כתב:HaimL כתב:שמח"ת בשמע"צ
מנין לך שזו מסורת קדומה מזמן התלמוד?
מקדש מלך כתב:HaimL כתב:שמח"ת בשמע"צ
מנין לך שזו מסורת קדומה מזמן התלמוד?
אם איני טועה ר"י לויפר טוען בסדרת מאמרים שנראה שבזמן הגמרא נהגו לסיים את התורה ביום כיפור (וככה משמע קצת בברכות ח: "כל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו. רב ביבי בר אביי סבר לאשלומינהו לפרשייתא דכולא שתא במעלי יומא דכפורי" וכו', ומה עניין ערב יום כיפור לכאן).
למען עמי כתב:סוד הלוח שלנו, שכמדומה לי הופץ בציבור רק בסוף ימי הגאונים. (ועד אז פעלו לפי מה שבי"ד היה מפרסם כל חצי שנה, כמדומה לי)
וכן נחלקו רס"ג וגאון מארץ ישראל במסורת ה'מולד זקן בל תדרוש' על כמה חלקים...
כנראה לזה התכוון בן מיכאל לעיל
תוכן כתב:'רופא חולי כל בשר', נוסח הרוקח שאין לו מקור. ופתאום מתברר שכן הוא בתקופת האמוראים, ונמצא בקערות השבעה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים