מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פחות מכן כנותן אצבע בעין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13039
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

פחות מכן כנותן אצבע בעין

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 25, 2019 10:34 pm

משנה במס' נדה
בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה ואם בא עליה יבם קנאה וחייבין עליה משום אשת איש ומטמאה את בועלה לטמא משכב תחתון כעליון נשאת לכהן תאכל בתרומה בא עליה אחד מן הפסולין פסלה מן הכהונה בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין עליה והיא פטורה פחות מכן כנותן אצבע בעין

זה נראה כמו טעם, למה פחותה משלש שנים אין ביאתה ביאה, כי אי"ז אלא כנותן אצבע בעין.
אבל אתי צ"ב, למה חשיבות הביאה תלויה דוקא בהשרת הבתולים באופן שלא יחזרו.

ולעומת זה, קטן ביאתו ביאה רק בהיותו בן ט' שנים. ולכאו' זה משום שאז הוא ראוי להזריע.
וא"כ מ"ש קטן מקטנה, שהוא תלוי בהולדה, והיא תלויה בחזרת הבתולים.

(והשיעור של ט' שנים בקטן, זה גם לגבי 'נשכב' של משכב זכור, ולגבי נרבע לבהמה. אבל אולי זה תולדה מהיותו בתורת ביאה).

שמא יש בזה ביאור מפורש. (ואמנם בגמ' מבואר שזה הלמ"מ. ועדיין).

שמואל דוד
הודעות: 6748
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: פחות מכן כנותן אצבע בעין

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 25, 2019 11:24 pm

מתוך מכתב שכתבתי לפנים כמה שנים:

משנה כתובות יא. הגדול שבא על הקטנה כו׳
ועי' רש״י ד״ה הבא (אפשר כונתו שלא צריך גדול דוקא ולכן שינה מלשון המשנה)על הקטנה פחותה מבת ג׳ שאין ביאתה ביאה שהרי בתוליה חוזרין.

וצ״ע דלכאורה אי״ז טעם מדוע אינו ביאה שהרי אפילו בא עליה שלא כדרכה אינו ביאה. ואפשר שאחר שראינו שבתוליה חוזרין אז רואים שאינה בת ביאה וא״כ כל ביאה של בת ג׳ אינה כלום.
ולפי רש״י יל״ע מה הדין אם לא חזרו הבתולים. וצ״ע.

ועי׳ רש״י שם ד"ה וקטן כו׳ שאמרו חכמים אין ביאתו ביאה כו׳.

ויל״ע מדוע רק כאן כ׳ רש״י אמרו חכמים ולא לעיל אצל פחותה מבת ג׳.
ועוד מבואר מרש״י שעכשיו לא תלוי בהשרת הבתולים...

וברשב״א ראיתי שכתב ״אין ביאתו ביאה ואינו מגיע לבתולים ולא בטל חינה״
ויל״ע אם כונתו שאינו ביאה משום שאינו מגיע או״ד אינו ביאה בין כך וב״כ וגם אינו מגיע...וצ״ע בכ״ז.

וחכ"א כתב לי תשובה וז"ל: מש"כ רש"י שאמרו חכמים רק אצל קטן ולא קטנה, פשוט שמשום שאצל קטנה מכיון שבתוליה חוזרין א"כ לא הוי ביאתה ביאה אפילו לולא דברי חכמים, משום שבמציאות אין היא נחשבת בעולה, אבל אצל קטן פחות מבן תשע שבבמציאות ביאתו ביאה אבל רק משום שאמרו חכמים אין ביאתו ביאה, והרי זה דין ולא מציאות. ולדעת רש"י אין זה תלוי במש"כ הרשב"א שאינו מגיע לבתולים. עכ"ל

[אגב, עיין בקול אליהו להגר"א ז"ל בחידושים עמ"ס כתובות]

תוכן
הודעות: 6457
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פחות מכן כנותן אצבע בעין

הודעהעל ידי תוכן » א' אוגוסט 25, 2019 11:33 pm

בן תשע שנים ביאתו ביאה, כי סוף סוף ביאה יש כאן. פחותה מבת י"ב אין ביאתה ביאה מעיקר הדין, כי היא לא ראויה ללדת. אלא כיון שמשיר את הבתולים משום כך חשיב ביאה. אבל היכא שאת הבתולים הוא גם לא משיר, אז אין כאן ביאה בכלל.

עושה חדשות
הודעות: 13039
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פחות מכן כנותן אצבע בעין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 10, 2021 12:40 am

עושה חדשות כתב:(והשיעור של ט' שנים בקטן, זה גם לגבי 'נשכב' של משכב זכור, ולגבי נרבע לבהמה. אבל אולי זה תולדה מהיותו בתורת ביאה).
ולדעת שמואל בסנהדרין נד: השיעור הוא ג' שנים. וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים