יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה הצד שנלך לפי המעביד.
כך באמת פי' רש"י, "לפי שנתנה תורה זמן לבעל הבית עונה לבקש מעות". אבל בס' החינוך כ' "כי באיחור המזונות יאבד הגוף, ועל כן ציונו לתת שכר שכיר כי אליו הוא נושא את נפשו להתפרנס בו, ולפי הנראה על כן שם גבול זמנו יום אחד ולא יותר, כי דרך בני אדם להתענות יום אחד לפעמים".עקביה כתב:מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
עקביה כתב:לשון הכתוב הוא:
דברים פרק כד, טו
בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ
כלומר לפי שקיעת השמש על הפועל.
אבל איני יודע אם אפשר להוכיח מכך, שכן ודאי דיבר הכתוב בהווה. ובזמן התורה לא הייתה מציאות כזו, של פועל ומעביד בשני אזורי זמן שונים.
מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
---
לא שמתי לב, אבל כעת אני רואה שכיוונתי לדעת הרב אראל.
עושה חדשות כתב:כך באמת פי' רש"י, "לפי שנתנה תורה זמן לבעל הבית עונה לבקש מעות". אבל בס' החינוך כ' "כי באיחור המזונות יאבד הגוף, ועל כן ציונו לתת שכר שכיר כי אליו הוא נושא את נפשו להתפרנס בו, ולפי הנראה על כן שם גבול זמנו יום אחד ולא יותר, כי דרך בני אדם להתענות יום אחד לפעמים".עקביה כתב:מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
עזריאל ברגר כתב:אפשר לומר "ביומו" של השכר. ולא תבוא "עליו" - על השכר.
ועפ"ז זה יומו של המעביד.
ויצוה הכתוב לפרעו ביומו בהשלים מלאכתו מיד, ושלא תבוא עליו השמש, כדי שיקנה בשכרו לו ולאשתו ולבניו מה שיאכלו בלילה, כי עני הוא - כרובי הנשכרים, ואל השכר הזה הוא נושא נפשו שיקנה בו מזון להחיות נפשו. ילמד אותנו בכאן, כי מה שאמר בתורה לא תלין פעולת שכיר אתך עד בקר, הכונה בו שתפרענו ביומו, שאם לא תפרענו בצאתו ממלאכתו מיד הנה ילך לביתו וישאר שכרו אתך עד בקר וימות הוא ברעב בלילה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים