אין_חקר כתב:האם יש לשדים כח הבחירה כמו שיש לבני אדם?
עי' רמב"ן ויקרא י"ז ז'
וז"ל: ואלו ואלו אינם יודעים במה שעתיד להיות לימים רבים ולעתים רחוקות, רק יודיעו בעתיד להיות בקרוב, כי ידעו בנסיונותם שיקבלו מן השדים בנגזר לבא. ולכך תרגם אונקלוס, יזבחו לשדים לא אלוה (דברים לב יז), דבחו לשדין דלית בהון צרוך, יאמר שאין בהם שום צורך כי לא ימנעו הנזק העתיד ולא יעשו שום תועלת וגם לא יודיעו ברחוק שישתמר ממנו האדם בדעתו. והוא לשון הכתוב גם כן "לא אלוה", כאילו אמר "לא כח וממשלה", כי אלהים לשון אילות וכח, אל הם, יאמר שאין בשדים אילות ושום כח, ולכך אין צורך בהם כי לא ירעו וגם היטב אין אותם.
ובדרך ה' ח"ג פ"ט
וכן על ידי השדים יעשו מעשים כאלה, לפי מה שנמסר בידם גם הם שיעשו, ובגבולים ההם המיוחדים להם. והנה באותו השיעור שניתן להם היכולת לפעול, גזר האדון ב"ה שידחו מפניהם פקידי הטבע המחזיקים עניני העולם על מצבם הטבעי, וכל המלאכים המביאים ההשפעות כפי הסדור המסודר, ועל זה אמרו חז"ל כשפים - שמכחישים פמליא של מעלה. אך לא יהיה זה אלא כשיעור ההוא ולא יותר, וגם באותו שיעור כבר אפשר שיודחו הם מכח חזק מהם, ותמנע פעולתם בגזרתו ית', ועל זה אמרו אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים וכו'. ע"ש בשאר דבריו.
הנה, אם כוונת שאלתך האם יש להם בחירה שיכול לשנות משהו בעולם, התשובה היא חד משמעי לא!
אם יש להם מקום "לחטוא" מצד עצמם, אם במלאכיו ישים תהלה, והם כולם אהובים ברורים גבורים וקדושים, ברוחות ושדים שהם מצד הס"א השמאל והרע על אחת כמה וכמה!