מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' ינואר 29, 2021 1:14 am

למה בשביעי של פסח מפטירין בשירת דוד, ובשבת שירה בשירת דבורה?


שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' פברואר 01, 2021 12:12 pm

בא תשמע דבר נפלא,

תבדוק בלבוש מה טעם ההפטרות, ותראה שכתוב כך: פרשת בשלח מפטירים בשירת דבורה המדברת מענין נפילת סיסרא, וזה מעין הפרשה נפילת פרעה.
שש"פ מפטירים בשירת דוד, המדבר מענין הצלת דוד מכל אויביו, וזה מעין הקריאה הצלת ישראל מהמצרים. א"כ אנחנו מבינים שכל פעם זה מעין הקריאה שלו.

עכשיו נשאל, למה הקריאה בשבת פ' בשלח נקראת 'נפילת פרעה', ואותה קריאה בשש"פ נקראת 'הצלת ישראל'?

תפתח רמב"ם הל' יסוה"ת פ"ח, ותראה מפורש שהטבעת המצרים היתה לעונש להם, שכתב הרמב"ם [בערך כך] 'כל האותות שעשה משה לא עשה אלא מפני הצורך, הוצרך להטביע את המצרים - קרע את הים' [ועי' בס' משמר הרש"ם משכ"ב]. א"כ מובן שקריאת פ' בשלח היא 'נפילת פרעה'.
והנה כתוב בגמ' במגילה י': שאי אפשר לומר שירה על מפלת רשעים, וכ' שם המפרשים שהטעם שישראל שוררו שירת הים הוא איננו על הטבעת המצרים גופא אלא על הצלתם שנסבבה עי"ז.

אם כן נפלא מאד, שאמנם קריאת ה'תורה' של פ' בשלח הוא ענין של 'נפילת פרעה', אבל קריאת 'מעין המאורע' של שש"פ הוא 'הצלת ישראל', ממילא ההפטרות חלוקות וכנ"ל.

והדברים נפלאים!.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' פברואר 01, 2021 1:50 pm

שייף נפיק כתב:והדברים נפלאים!
על פניהם נראים הם נבובים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 01, 2021 1:57 pm

בודאי שעל מפלת אויבים אומרים שירה שנאמר "באבד רשעים רנה".
רק תוך כדי שמעשה ידיו של הקב"ה נתונים בדין לא הורשו המלאכים לומר שירה אבל ישראל שניצלו מהם ודאי אמרו שירה על מפלתם כמו שכתוב בשירה "מרכבות פרעה וחילו ירה בים ומבחר שלישיו טובעו בים סוף תהומות יכסיומו ירדו במצולות כמו אבן ימינך ה' נאדרי בכח ימינך ד' תרעץ אויב וברוב גאונך תהרס קמיך תשלח חרונך יאכלמו כקש .... אמר אויב ארדוף אשיג אחלק שלל תמלאמו נפשי אריק חרבי תורישמו ידי נשפת ברוחך כסמו ים צללו כעופרת במים אדירים... נטית ימינך תבלעמו ארץ".
וכבר בתחילת השירה "כי גאה גאה" - התגאה על גאים ו"סוס ורוכבו רמה בים".
באותה מסכת מגילה נזכר שמרדכי ראמר להמן שבדידכו כתיב "ואתה על במותימו תדרוך".

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' פברואר 01, 2021 9:30 pm

אתה צודק, אבל אין כאן סתירה לעצם התירוץ.
באמת הגמרא במגילה מחלקת ש'הוא' אינו שש, אבל 'אחרים' משיש. ומשמע שם ברש"י דמשיש על מפלתן גופא.
[ובמהרש"א סנהדרין ל"ט: מבואר דה"ה גם כלפי ישראל, שאמרו שירה בשש"פ כי 'אחרים' משיש].

אבל עדיין י"ל שקביעות היו"ט של שש"פ הוא על הצלת ישראל, וממילא גם זו היא הקריאה ד'מעין המאורע'. כן מתבאר עכ"פ בלבוש הנ"ל

[ועי' בשל"ה פ' בשלח בשם הזה"ק שהקשה קושיית הגמ' דאין הקב"ה שמח במפלתן של רשעים ואיך כתיב באבוד רשעים רינה, ותי' 'הא דנתמלא קיסתא הא שלא נתמלא קיסתא', והיינו דאם היה מילוי סאה אז יש שמחה, אבל אם לא אלא שנטבעו בשביל הצלת ישראל, אז אין שמחה לפניו - מבו' דיסוד הענין דקרי"ס היה בשביל הצלת ישראל, דלא כהרמב"ם הנ"ל].

ביקורת, מה כוונתך?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' פברואר 02, 2021 2:16 am

הרעיון הנפלא כי
קריאת ה'תורה' של פ' בשלח הוא ענין של 'נפילת פרעה',
אבל קריאת 'מעין המאורע' של שש"פ הוא 'הצלת ישראל'
הוא צ'ק ללא כיסוי.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' פברואר 02, 2021 2:21 am

שייף נפיק כתב:קביעות היו"ט של שש"פ הוא על הצלת ישראל.
יום שביעי של פסח לא נקבע ליום מקרא קדש בגלל קריעת ים סוף.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' פברואר 02, 2021 12:58 pm

ביקורת תהיה כתב:הרעיון הנפלא כי
קריאת ה'תורה' של פ' בשלח הוא ענין של 'נפילת פרעה',
אבל קריאת 'מעין המאורע' של שש"פ הוא 'הצלת ישראל'
הוא צ'ק ללא כיסוי.

הדברים מפורשים בלבוש.
ואיששתי את החלק של 'נפילת פרעה' מהרמב"ם פ"ח מיסוה"ת.
לא מצאת?
ביקורת תהיה כתב:
שייף נפיק כתב:קביעות היו"ט של שש"פ הוא על הצלת ישראל.
יום שביעי של פסח לא נקבע ליום מקרא קדש בגלל קריעת ים סוף.

כן כתב בספורנו דברים ט"ז ח', וביאר בזה למה יום שביעי של פסח הוא יו"ט ושל סוכות הוא חוה"מ. יעויין שם.
אבל גם לולי דבריו, עכ"פ הקריאה היא ודאי על המאורע דקרי"ס.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' פברואר 02, 2021 1:55 pm

שייף נפיק כתב:כן כתב בספורנו דברים ט"ז ח'.
תיתי לך דאפניתן לדברי הספורנו, אם כי דבריו רחוקים ואין להם על מה שיסמוכו.


כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 02, 2021 6:14 pm

שייף נפיק כתב:אתה צודק, אבל אין כאן סתירה לעצם התירוץ.
באמת הגמרא במגילה מחלקת ש'הוא' אינו שש, אבל 'אחרים' משיש. ומשמע שם ברש"י דמשיש על מפלתן גופא.
[ובמהרש"א סנהדרין ל"ט: מבואר דה"ה גם כלפי ישראל, שאמרו שירה בשש"פ כי 'אחרים' משיש].

אבל עדיין י"ל שקביעות היו"ט של שש"פ הוא על הצלת ישראל, וממילא גם זו היא הקריאה ד'מעין המאורע'. כן מתבאר עכ"פ בלבוש הנ"ל

לא הבנתי למה אין סתירה לתירוץ אם התירוץ מבוסס על זה שהשירה היתה להצלת ישראל בעוד שמפורש בשירה שהיתה על מפלת האויבים

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' פברואר 02, 2021 9:09 pm

ביקורת תהיה כתב:תיתי לך דאפניתן לדברי הספורנו, אם כי דבריו רחוקים ואין להם על מה שיסמוכו.

עיין באשכול המלונקק לעיל ותראה שכן מבואר גם ברש"י וברס"ג ועוד.

כדכד כתב:לא הבנתי למה אין סתירה לתירוץ אם התירוץ מבוסס על זה שהשירה היתה להצלת ישראל בעוד שמפורש בשירה שהיתה על מפלת האויבים

יש הבדל בין הנושא של השירה, איך שהיא כתובה בתורה, שאמנם הוא מפלת האויבים,
לבין ההקשר לקריאה באותו היום שהיא מעין המאורע, שזה מתקשר על החלק של הצלת ישראל שהיתה על ידי מפלתם.

עיין היטב במשך חכמה שמות י"ב ט"ו, שציינוהו לעיל, שביאר באורך שלא מצינו אצל עם ישראל יו"ט על מפלת אויבינו, אלא תמיד הוא על הצלתינו ועל מנוחתנו מהם, ולכן פורים הוא ביום שנחו מאויביהם, [יש להוסיף גם שחנו-כה, על שחנו בכ"ה, -ע"ש במש"ח באופ"א].

בכל מקרה, לא חידשתי כאן דבר, פשוט הסברתי את הלבוש. שהוא זה מקדמונינו שעמד והסביר כל הפטרה וההקשר שלה. כידוע

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 03, 2021 8:17 am

לבוש אורח חיים סימן תצ
ומפטיר בשמואל [ב, כב] מן וידבר דוד עד סוף השירה שהיא מעין המאורע, דמשום שקורין בתורה בשירת ויושע שהוא ענין דיומא כמו שנתבאר בסמוך שבו טבעו המצרים בים וניצולו ישראל, לכך קורין גם שירת דוד ששר ביום שניצל מאויביו, וחותם מקדש ישראל והזמנים
:
לבוש אורח חיים סימן תרפה
שבת של פרשת בשלח קורין שבת שירה, משום שיש בה שירת ויושע וגו' אז ישיר וגו', ואומרים בה גאולה יום ליבשה שהיא מיוסדת על קריעת ים סוף, ומפטירין בשופטים [ד, ה] בשירה של דבורה אשה נביאה וגו', שהיא מדברת מנפילת סיסרא מעין נפילת פרעה.

הלבוש רק מסביר מה טעם ההפטרה בFל אחד מהם.
מה שכת"ר כותב למה זה כאן וזה כאן זה לא הסבר של דבי הלבוש אלא הסבר על פי דבריו לשאלה זו.
מה שכת"ר מציין למשך חכמה אין נמצא שם דבר מזה וגם לא מצאתי שציינוהו לעיל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' פברואר 03, 2021 12:44 pm

לקחתי את הלבוש
הסברתי את עומק דבריו,
כי בפ' בשלח באמת קוראים 'נפילת פרעה', כמ"ש הרמב"ם
בשש"פ קוראים 'הצלת ישראל', כמ"ש המש"ח. כו'.
אם תרצה, תקרא לזה 'על פי דברי הלבוש.

המש"ח צויין באשכול שלונקק לעיל.
ושם כתב שיו"ט של פסח, וכן שש"פ, איננו על נפילת האויבים אלא על הצלתנו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 03, 2021 1:17 pm

לגבי המשך חכמה זה בפסוק טז ולא טו
לכן לא מצאתי בתחילה
בכל אופן דבריו תמוהים כי הם נגד הגמרא
מה שכתב מר אינו הסבר של דברי הלבוש אלא חידושים מדיליה

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' פברואר 03, 2021 1:21 pm

אז לפחות תאמרם בשם אומרו,
הוא ידידי ר' משה ראדין שליט"א.

שקלאוו
הודעות: 119
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שקלאוו » ד' פברואר 03, 2021 11:50 pm

שייף נפיק כתב:
עיין היטב במשך חכמה שמות י"ב ט"ו, שציינוהו לעיל, שביאר באורך שלא מצינו אצל עם ישראל יו"ט על מפלת אויבינו, אלא תמיד הוא על הצלתינו ועל מנוחתנו מהם, ולכן פורים הוא ביום שנחו מאויביהם


זה חידוש של בודדים מאחרוני זמנינו, שאימצו דרך מוסרית זרה מאוד. ובאמת המקראות והמדרשות צועקים היפך זה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' פברואר 04, 2021 10:35 am

לא ידעתי שהאו"ש היה מבעלי המוסר..

דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: הפטרת שבת שירה והפטרת שביעי של פסח

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' פברואר 05, 2021 12:42 am

נלע"ד שיש להמליץ דהנושא הנזכר אם ההודאה הצריכה להיות היא על הצלת ישראל או על מפלת הרשעים היא מחלוקת יתרו ומשה רבינו בפר' יתרו, בעוד שיתרו מתפעל דוקא מטובת ישראל, 'וישמע יתרו את כל אשר אלוקים למשה ולישראל, כי הוציא ה' את ישראל ממצרים', הרי שמשה רבינו מדגיש לו דוקא את החלק של מפלת מצרים, ויספר משה לחותנו 'את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל' (ואם כי ההמשך הוא 'את כל התלאה אשר מצאתם בדרך' יתכן לפרשו ג"כ הכוונה התלאה אשר מצאה את מצרים בדרך 'וינהגהו בכבדות' (ואמנם יש את ההמשך 'ויצילם ה'', אך גם א"ז אפשר לבאר. עכ"פ איך שלא יהיה לפחות משרע"ה מוסיף ליתרו את מפלת מצרים), אך יתרו לא חוזר בו והוא ממשיך להתפעל דוקא מהצלת ישראל, 'ויחד יתרו על כל הטובה אשר עשה ה' לישראל' (ואגב, ברש"י הביא מחז"ל שבשרו נעשה חידודין על מה שנעשה למצרים. וצריך להתבונן, דא"כ למה לא אמר הכתוב ויחד יתרו על כל אשר ה' לפרעה ולמצרים') 'ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם' וגו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 129 אורחים