ארי שבחבורה כתב:ואין לומר שהקב"ה אמנם הבטיחו שיקבר בארץ ישראל אך לא הבטיחו שזה יקרה מיד לאחר מותו, ולכן הוצרך יעקב לבקש מיוסף שיקברנו בארץ ישראל מיד לאחר מותו.
משכיל אל דל כתב:חשבתי שאולי בא רק לעשות חסד עם יוסף.
כי המפרשים שואלים למה השביע את יוסף, וכי לא האמין לו? ומתרצים שזה יסייע לו מול פרעה שייאלץ לאשר לו את המבצע כדי לקיים את השבועה (אחרת יהיה פטוטר מלקיים את השבועה שנשבע שלא לגלות לעולם שלא ידע לה"ק)
א"כ י"ל שכל ההשתדלות מלכתחילה מופנית למטרה זו:
יעקב ידע שיוסף יעשה השתדלות כי זה רצון אביו,
וידע שייתקל בקשיים מול פרעה
ורצה להקל מעליו, ולכן קרא לו והשביעו, ומעתה השבועה היא העיקר וכל השאר טפל.
ארי שבחבורה כתב:התואיל להעלות לכאן את דבריו?
ארי שבחבורה כתב:לא הבנתי מה החילוק בין שני התירוצים - שהרי עלייה מיד היינו עליית הגוף ועלייה לאחר זמן היינו עליית העצמות.
ניתן ליישב בפשיטות שיעקב ביקש מיוסף להיקבר במערת המכפלה דווקא - דבר שלא הובטח לו בפירוש, או שביקש לסדר את סדרי הלוויה - כגון שרק בניו ישאו את מיטתו ואפילו לא נכדיו (עי' רש"י נ יג).
אך נראה שבלא"ה לק"מ, שהרי גם בחזרתו מחרן אמר לו הקב"ה (לא ג) "שוב אל ארץ אבותיך ואהיה עמך", ואעפ"כ כששמע שעשיו יוצא לקראתו - "ויירא יעקב מאד ויצר לו" ( לב ח), וכפי שפירש"י שם (לב יא) - "שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא", וה"ה הכא, ואף לפרשנים שרמזו לחיסרון בכך שיעקב פחד (עיין ב'דעת זקנים' שם על אתר בפירוש הנפלא שהביאו בשם הרב אליאב הכהן) מ"מ לא מצאנו שטענו לפגם בהכנות שעשה יעקב לקראת המפגש עם עשיו - חלוקה לשני מחנות וכד', הרי שגם כשהקב"ה מבטיח אין זו סיבה שלא לעשות השתדלות בדרך הטבע.
יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?
איש שלום כתב:יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?
עיין בבעל הטורים סוף הפרשה.
יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?
יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?
לייטנר כתב:יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?
הפתרון נמצא בסוף פרשת ויגש - התהליך שבו היחידים שגרים על אדמה "משלהם" וממומנים לכל חייהם הם הכהנים ומשפחת יעקב, ולכן "ובני ישראל פרו...".
יאיר כתב:כל', זה היה בבחינת ציווי (שלא יעלה בחייו)?
והאם לפי"ז, יוסף ואחיו לא עלו משום יעקב?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 486 אורחים