אבקברד כתב:הבו עיצה!
כיצד להתמודד עם האתגר:
להתבונן בסידור מילה במילה?
יבנה כתב:בכל אופן זו בעיה ישנה שלא יפתר עד שסנהדרין יבטלו חזרת הש"ץ כדין תקנה שטעמו נתבטל. ועי' כאן 7 צורות של קיצור או ביטול חזרת הש"ץ מזמן הגאונים ואילך להתמודד עם הבעיה.
ניים ושכיב כתב:לדידי פשיטא לי שלהתבונן בסידור זה הכי קל.
כמו כן, יעזור לדעת שאם מכוונים לברכות זה כתפילה נוספת, ומי אינו רוצה עוד סיעתא דשמיא שיקבל ע"י עוד תפילה.
צורב מתחיל כתב:ניים ושכיב כתב:לדידי פשיטא לי שלהתבונן בסידור זה הכי קל.
כמו כן, יעזור לדעת שאם מכוונים לברכות זה כתפילה נוספת, ומי אינו רוצה עוד סיעתא דשמיא שיקבל ע"י עוד תפילה.
גא"מ, אם זה כתפילה נוספת יש בזה מקום רב לכוונה בגוף המילים, ולא רק שמיעה בעלמא.
כמובן כל זה אם ה"אתגר" של חזרת הש"ץ הוא להקשיב ולהתרכז. אם האתגר הוא להיות פסיבי, או סתם הרצון להיות אחרי, הפיתרון הזה אולי לא כ"כ פיתרון.
(לכאו' גם מי שבטוח שהטקס הזה הוא שריד לדורות קודמים, ורק מחמת התאבנות וכדו' הוא לא מתבטל, לא יעזור לו פיתרון זה).
אבקברד כתב:הבו עיצה!
כיצד להתמודד עם האתגר:
לעמוד בעיניים עצומות ולנסות להקשיב לחזן?
להתבונן בסידור מילה במילה?
לחשוב בלימוד?
לעיין בספר?
יבנה כתב:עוד אפשרויות:
להיות החזן
לעסוק בצרכי ציבור כגון לאסוף צדקה, לסדר ספרים, לארגן קידוש, ולהשתיק את המדברים...
ובעצם זה אחד מהדברים שהפייטנים פתרו בזמנם ע"י שהחליפו תמיד את נוסח שמו"ע בשילוב מדרשים ורמזים שונים בצורה מעניינת.
בכל אופן זו בעיה ישנה שלא יפתר עד שסנהדרין יבטלו חזרת הש"ץ כדין תקנה שטעמו נתבטל. ועי' כאן 7 צורות של קיצור או ביטול חזרת הש"ץ מזמן הגאונים ואילך להתמודד עם הבעיה.
שקלאוו כתב:אשכול מביש מאוד שמעיד רעה על רוב משתתפיו (וגם על אלה שקראו ולא מחו).
יבנה כתב:הבאתי את גולינקין כחוקר מעולה, לא בתור פוסק. מי שמקפיד שלא לקרוא דברי חוקרים שאינם יר"ש יעשה טוב להקפיד ג"כ שלא להשתמש במחשב ואינטרנט אלא לצורכי עבודה ובאישור פרטני של רב.
דרומי כתב:למה האתגר הוא דוקא בשמיעת חזרת הש"ץ ולא בשמיעת קדיש?
שקלאוו כתב:יבנה כתב:הבאתי את גולינקין כחוקר מעולה, לא בתור פוסק. מי שמקפיד שלא לקרוא דברי חוקרים שאינם יר"ש יעשה טוב להקפיד ג"כ שלא להשתמש במחשב ואינטרנט אלא לצורכי עבודה ובאישור פרטני של רב.
ובמילים אחרות, הפורום פרוץ לדברי כפירה ומינות קונסרבטיבו-רפורמיים ולסלידה בחילתית ממצוות "בעייתיות", ומי שיש לו בעיה עם זה מוזמן לזחול חזרה לשטעטל.
באם לא תהה תגובת הפרכה של מנהל לדברים אלו (כולל מחיקת התגובה המדוברת), המציאות תחייבנה לראות בדבריך אמת לאמיתה.
יבנה כתב:רואים שגם בזמנו היה לאנשים בעיה להקשיב לחזרת הש"ץ.
די לחכימא כתב:מלבד התוספות החשובות שיש בחזרת הש"ץ, קדושה, מודים וברכ"כ,
אין כל חיוב להיות נוכח בחזרת הש"ץ וכשיש י' שעונים, אפשר ללכת,
אמנם כתוב ברא"ש דקרוב בעינין שאם אין ט' עונים הוי ברכות לבטלה ולכך יעשה אדם עצמו כאילו אין ט' בלעדיו , אבל כשיש ביכ"נ מלא לא נראה שיש חשש כזה, והבוחר יבחר.
יבנה כתב:שו"ת הרמב"ם סימן רנו
ומה שחייב אותי לעשות זאת הוא, שהאנשים כולם בשעת תפלת שליח ציבור אינם משגיחים למה שהוא אומר, אלא מסיחין זה עם זה ויוצאין (החוצה) והוא מברך ברכה לבטלה כמעט, הואיל ואין שומע לה. וכל מי שאינו בקי, כאשר הוא רואה תלמידי חכמים וזולתם מסיחין וכחין ורקין ומתנהגין כמי שאינו מתפלל בשעת תפלת שליח ציבור, עושה גם הוא כזה ונקבע בלבות האנשים כולם, שאין תפלה אלא בעת הלחש. ואנו אומרים באיסורי תורה עת לעשות לד' הפרו תורתך ומכל שכן בתקנת התפלה ובזה יש משום הסרת חלול השם, שחושבים בנו שהתפלה אצלנו שחוק ולעג, (ובדבר שיש בו) כדי להוציא האנשים כולם מידי חובה, כפי שזה גלוי לעין. אבל כשנתפלל בשאר ימות החול באנשים מועטים בקיאים, אנו מקיימים התקנה הראשונה ומתפללים לחש ובקול רם. וכתב משה
בקשר לטענה שחזרת הש"ץ אינו רק להוציא את שאינם בקיאים אלא גם תקנה מצד עצמו להתפלל פעמיים, לא הביאו עדיין שום מקור, ולא הסבירו איך זה יתיישב עם המקורות שהבאתי.
ניים ושכיב כתב:אבקברד כתב:הבו עיצה!
כיצד להתמודד עם האתגר:
להתבונן בסידור מילה במילה?
לדידי פשיטא לי שלהתבונן בסידור זה הכי קל.
קופא דמחטא כתב:די לחכימא כתב:מלבד התוספות החשובות שיש בחזרת הש"ץ, קדושה, מודים וברכ"כ,
אין כל חיוב להיות נוכח בחזרת הש"ץ וכשיש י' שעונים, אפשר ללכת,
אמנם כתוב ברא"ש דקרוב בעינין שאם אין ט' עונים הוי ברכות לבטלה ולכך יעשה אדם עצמו כאילו אין ט' בלעדיו , אבל כשיש ביכ"נ מלא לא נראה שיש חשש כזה, והבוחר יבחר.
א. לשון השו"ע או"ח קכד,ד שצריך ט' מכוונים לברכות הש"ץ
גם בבית כנסת מלא לא בטוח שיש..
ב. וכי קל בעיניכם בהינף הקולמוס לבטל הוראת השו"ע ש"כל אדם יעשה עצמו כאילו אין ט' זולתו ויכוון לברכת החזן"?!
והוא הרי לא חילק בין בית כנסת מלא לריקן ובין בית כנסת של יראים ומדקדקים לשאר מקומות.
ג. המ"ב בסקי"ז שם אוסר כל פעולה שייתכן לעה"א ללמוד ממנה לא להאזין לחזרת הש"ץ
וזה כולל לכאו' יציאה מהבית כנסת (וכן עיון בספר כשניכר שהספר אינו סידור, אפי' בלי להוציא את המילים מפיו.)
לכל היותר נראה שהמשנה ברורה מתיר לחשוב בלימוד בשעת חזרת הש"ץ אם הוא בטוח שיש ט' מכוונים זולתו
והוא מקפיד לשמוע סוף הברכות ולענות אמן
וגם זה לא לכתחילה כמ"ש השו"ע, והמ"ב בס"ק יח
ואפי' בהיתר המ"ב הנ"ל לכאו' יל"ע קצת
שהרי כל תכלית הוראת השו"ע שכ"א יעשה עצמו כאילו אין ט' זולתו
הוא למנוע מצב שכל אחד סומך על חבירו ולבסוף יצא מצב שאין ט' מכוונים
אור עולם כתב:סיפר לי א' מתלמידי מרן הגר"ש אויערבאך זיע"א שבא פעם להתעייץ איתו האם לקחת 'שטעלע' של משגיח בישיבה שהציעו לו?
תו"כ השיחה אמר לו הגר"ש "רק דע לך, שאם תהיה משגיח, תצטרך להפסיק ללמוד בחזרת הש"ץ"...
משתמשים הגולשים בפורום זה: תורת המן ו־ 115 אורחים