תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף כט עמוד א
תני אהבה בריה דרבי זירא: כל הברכות כולן, אף על פי שיצא - מוציא, חוץ מברכת הלחם וברכת היין, שאם לא יצא - מוציא, ואם יצא - אינו מוציא.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף כ עמוד ב
אמר ליה רבינא לרבא: נשים בברכת המזון, דאורייתא או דרבנן? למאי נפקא מינה - לאפוקי רבים ידי חובתן.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מב עמוד א
הסבו - אחד מברך לכולן.
[תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יט עמוד ב
הכל כשרין לקרות את המגילה ]
בכל המקומות המוזכרים - איך ברכה של אחד פוטרת את השני? ולכאורה הדבר פשוט - שומע כעונה.
מה שתמוה לי: מדוע בכל המקומות האלה רש"י וכל שאר הראשונים לא ביארו זאת [פתחתי 'כל הפרשנים' בכל אחד מהמקומות האלה וחיפשתי 'שומע כעונה']. ובמקום זה דנים בעניינים של 'מחויב בדבר' וכן בענייני 'ערבות'.
מה נגיד, שזה פשוט וידוע לכל? אז זהו, שלכאורה זה לא פשוט. הדין 'שומע כעונה' מוזכר בש"ס פעם אחת - במסכת סוכה (לח:). לכאורה לא מתאים לרש"י ושאר המפרשים לסמוך על הבקיאות המופלאה של הלומדים במקרה זה.
[בעניין המגילה זה לא כ"כ קשה. כי באמת י"ל שאינו שלא צריך בזה 'עונה' אלא מספיק 'שומע'. וכן בעניין תקיעת שופר י"ל כן. לכן שאלתי היא בעיקר מענייני ברכות]