מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשטידה - שיבוש גדול עם משמעויות הלכתיות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

פשטידה - שיבוש גדול עם משמעויות הלכתיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' נובמבר 26, 2020 10:51 pm

מתוך מה שכתבתי היום בסוגיא דטרוקנין (ברכות לז, ב) בשולי החידו"ת.

ברמ"א סי' קסח סעיף יג: אבל פשטיד"א וקרעפלי"ך מקרי תואר לחם (מרדכי פרק כל שעה).

ובמשנ"ב (ס"ק פ): פשטיד"א וקרעפלי"ך וכו' - פי' שממולאין בבשר וכמ"ש סוף סימן זה בהג"ה וכו'.

ומבואר ד'פשטידא' היינו בצק המשמש כמילוי, ומיירי כאשר הבצק הוא ניכר, ועל כן מיקרי תואר לחם, וכן מבואר בכל דברי הראשונים בכמה מקצועות בתורה, [עי' רש"י פסחים עד, ב ושמואל א כה, יח], ואולם כיום מצוי שקורין 'פשטידא' לבלילה אפויה של אטריות או תפוחים או מין אחר (כמו בצל או כרוב וכדומה) המכונה 'קוגל', וזהו שיבוש גמור.

ואמנם מסברא פשוטה נראה שבקוגל ליכא תואר לחם כלל, ולא מצד ה'תוריתא' דהיינו מראה לחם, אלא מצד החפצא ד'נהמא', דאין כאן בצק אמיתי, אלא דיבוק של האטריות זה לזה, ואף אחר האפיה עדיין האטריות ניכרות, ואין כאן עיסה אחת, וכן נקטו רוב הפוסקים, כן מטו בשם מרן הגרש"ז אויערבאך, וכן נקט בפשיטות בספר חידושים וביאורים חלה.

ואף כי דעת מרן הגרי"ש אלישיב היתה להחמיר בקוגל להפריש חלה בלא ברכה, וכן לענין ברכת המוציא וברכת המזון באם אוכל שיעור קביעות סעודה, (ראה בהרחבה במאמר "חיוב הפרשת חלה בפשטידת אטריות (קוגל)" מאת הרב יוסף אפרתי, הליכות שדה 133, תשס"ג, עמ' 5 ואילך), מ"מ אין זה ענין ל'פשטידא' דהמרדכי, ופשוט.

ונפק"מ עוד למנהג המוזכר בדברי הרמ"א בהל' שבת (סי' רמב סעיף א): יש שכתבו שבמקצת מקומות נהגו לאכול מוליתא, שקורין פשטיד"א, בליל שבת, זכר למן שהיה מכוסה למעלה ולמטה (מהרי"ל ולא ראיתי לחוש לזה), שבודאי באכילת קוגל אין מקיימים מנהג זה. [אולם בספר נימוקי או"ח סי' רע"א סק"ב נקט שמאכל זה בא לקיום המנהג, שכיון ששחום מכל צדדיו ומכסה החלק הרך שבתוכו הו"ל כמולייתא].


אראל
הודעות: 3531
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: פשטידה - שיבוש גדול עם משמעויות הלכתיות

הודעהעל ידי אראל » ה' נובמבר 26, 2020 11:25 pm

עוד סמוכין לדברי הנוטר:
עי' יו"ד סי' שכ"ד ט"ז ס"ק ט"ו, בענין פשטידא, אם להפריש לה מן עיסת הפשטידא, עיי"ש היטב חידושו של הט"ז שאין להפריש מן העיסה, ובדגו"מ שם
עכ"פ שמעינן מהתם, שהפשטידא הוא זה שיש בה עיסה בעין, וגם בשר בעין, עיי"ש בפוסקים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פשטידה - שיבוש גדול עם משמעויות הלכתיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' נובמבר 26, 2020 11:28 pm

כתב לי חכ"א:
פשיטא דפשיטא ומאי קמ"ל.
פשטידה בעברית לחוד, ופשטידא שבראשונים ובאחרונים לחוד, החסר דוגמאות שהלשון המדוברת היא רק מושאלת?
ועתוס' פסחים עו ב ד"ה אסרה, פשטידא היא לחם במילוי בשר, ופלדונ"ש [וכל מיני אפני נרדפים אחרים לשם זה] הוא במילוי חלבי.

ועל כך תשובתי, אכן פשיטא.
אך כמה חבל שבשש"כ ועוד ספרי הלכה חשובים המושגים מתערבבים.
יתירה מזו, ההבחנה בין פשטידה ל'פשטיד"א' איננה נכונה,
בהרבה מספרי הראשונים והקדמונים מופיע 'פשטידה'.

יבנה
הודעות: 4014
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פשטידה - שיבוש גדול עם משמעויות הלכתיות

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 26, 2020 11:31 pm

וכן בערוך ערך מולייתא - "כל דבר שממלא מבשר וצולהו היינו מולייתא כגון פשטידא".
מאמר באנגלית http://www.balashon.com/2010/01/pashtida.html

סגי נהור
הודעות: 5720
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פשטידה - שיבוש גדול עם משמעויות הלכתיות

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' נובמבר 27, 2020 12:01 am

נוטר הכרמים כתב:כתב לי חכ"א:
פשיטא דפשיטא ומאי קמ"ל.
פשטידה בעברית לחוד, ופשטידא שבראשונים ובאחרונים לחוד, החסר דוגמאות שהלשון המדוברת היא רק מושאלת?
ועתוס' פסחים עו ב ד"ה אסרה, פשטידא היא לחם במילוי בשר, ופלדונ"ש [וכל מיני אפני נרדפים אחרים לשם זה] הוא במילוי חלבי.

ועל כך תשובתי, אכן פשיטא.
אך כמה חבל שבשש"כ ועוד ספרי הלכה חשובים המושגים מתערבבים.
יתירה מזו, ההבחנה בין פשטידה ל'פשטיד"א' איננה נכונה,
בהרבה מספרי הראשונים והקדמונים מופיע 'פשטידה'.

גא"מ לדברי החכם. וכשם שלחמניות דלהלן בגמרא אינן לחמניות שלנו ורבות כהנה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים

cron