הודעהעל ידי שמואלייזער » ה' דצמבר 12, 2019 9:58 am
כתב רבינו ירוחם (חלק אדם, נתיב ז' חלק א' דף נא טור א) צריך להוסיף מחול על הקודש וכו' ואם מוסיף הרבה וקבל עליו חל עליו איסור מכאן והילך וכתבו הגאונים דאינו אסור אלא דווקא בשקבל עליו מפלג המנחה ולמעלה אבל לא קודם כי אין קבלתו כלום וכו'.
האם ידוע מי מהגאונים כתב כן, והיכן?
הרמב"ן בתורת-האדם כתב דומה לזה, שאין תוספת שבת חלה אלא משקיעת השמש מעינינו (לשיטתו שם שהיא שקיעה ראשונה ועדיין יום שאינו גמור הוא, כרבינו-תם), ובתוך דבריו כינה את פלג המנחה כזמן ההתחלה של תוספת שבת (מחמת מרחק הזמן הקצר ביניהם של 3 דקות, שהרי השקיעה 72 דקות לפני הלילה, ופלג המנחה 75 דקות לפני הלילה), והוסיף שאכן זמן קבלת שבת מתחלת משעת השקיעה, אך אפשר להתחיל תפילת ערבית של שבת לשיטת ר' יהודה 3 דקות קודם השקיעה, וממילא תחול קבלת השבת בסוף התפילה, אך לגאונים הסוברים שכבר משקיעת השמש מתחיל זמן השמשות, אם כן פלג המנחה הוא מופלג הרבה בעוד היום גדול, האם מי מהגאונים סובר שקבלת תוספת שבת או יום כיפור קשורה בזמן פלג המנחה (לר' יהודה וכ"ש לרבנן הסוברים שאין פלג המנחה גבול בין יום לערב), אמנם לר' יהודה יכול להתפלל ערבית רק משעת פלג המנחה, ואפשר שגם לרבנן יכול בערב שבת להקל משום שבתפילתו מקבל שבת כשיטת בה"ג שהביא המג"א ריש סי' רסז'), ואם כן קבלת שבת שעל ידי תפילה לא שייכת אלא מפלג המנחה, אבל הרוצה לקבל עליו שבת בברכת קידוש, האם אינו יכול להקדים קודם פלג המנחה?
ידועה שיטת הרא"ש בפ"ד של ברכות שקישר בין פלג המנחה לזמן הגבול של תוספת שבת (וכן משמע בתוספות שם), אך גם הרא"ש (בפ"א של תענית ובפ"ח של יומא) הלך בשיטת רבינו-תם, א"כ יש להניח שפלג המנחה לשיטת הרא"ש סמוך לשקיעת השמש מעינינו, וכשיטת הרמב"ן שעד פלג המנחה (כלומר השקיעה הסמוכה לפלג המנחה) אין זה יום גמור (כלשון הרמב"ן בתורת-האדם) ולכן שייכא בו קבלת תוספת (אפילו לשיטת רבנן).
האם ידוע מי מהקדמונים הראשונים החולק על רבינו-תם (בשיטת ב' שקיעות), הסובר שלפני פלג המנחה לא שייכא קבלת תוספת שבת (ושיש קשר בין שניהם)?
(בשולי הדברים, האם לולי פרושו של המג"א בבה"ג, וכפשטות הירושלמי פ"ד מברכות שגם לרבנן אפשר להתפלל ערבית בערב שבת מוקדם מכיון שמקבל עליו שבת, האם יש הכרח דווקא מפלג המנחה, כלומר האם מצינו כאן שגם רבנן מתחשבים בזמן פלג המנחה, כי אם כן, מצינו מקור לכך שקבלת שבת קשורה בפלג המנחה אף לרבנן?).