לבי במערב כתב:שמא הכוונה למבואר בסהמ"צ שורש ט?
אבני גזית כתב:ביסוד הדין הזה, בסנהדרין סג. לא הובא הטעם.
זכור לי כי משום שאינו חמור כל כך והתורה לא פירטה לו איסור נפרד. לכן לא לוקה.
היכן מופיע כדבר הזה?
נאמן שמו כתב:בגמרא פסחים מבואר שהטעם שאין לוקים על לאו שבכללות משום שאינו דומה ללאו דחסימה, ומה צריך לטעם הנ"ל?
הרי דהא דאמרינן 'דלא מייחד לאויה כלאו דחסימה', היינו דבגלל כן מגרע גרע מלאו דחסימה.אָמַר לֵהּ רַב פַּפָּא לְרָבָא: וְהָא לָא דָמֵי לָאוֵהּ לְלָאו דַּחֲסִימָה?
אָמַר לֵהּ: מִשּׁוּם דִּכְתַב בֵּהּ רַחֲמָנָא עֲשֵׂה יַתִּירָא מִגְרָע גָּרַע?!
מה שנכון נכון כתב:יל"ע לענין עובר על לאו שבכללות אם נפסל לעדות.
ואמאי לא לקי אלאו דלפני עור, לאו משום דהוי לאו שבכללות?!מאכיל טרפות ועבר על 'ולפני עור' וכו', לא מיפסיל בהכי, דאינו נפסל אלא כשעבר עבירה שחייבין עליה מלקות, וא'לפני עור' לא לקי.
וצריך לי עיון מהא דשנינו בפרק יום הכפורים: תשובה מכפרת על עבירות קלות – על עשה ועל לא תעשה; ובא הפירוש בגמרא, דהיינו לא תעשה שניתק לעשה, אבל על לא תעשה גמור – תשובה תולה ויוהכ"פ מכפר.מה שנכון נכון כתב:תומים ר"ס לד: לאו הניתק לעשה, דאינו ניתן למלקות כי חיוב עליו להוציא ולבטל האיסור, ובאמת אי ביטלו או לא קיימו חייב מלקות, וא"כ אין זה לקלות הענין, ובזה נפסל ודאי לעדות לחומר איסורו.
ביקורת תהיה כתב:וצריך לי עיון מהא דשנינו בפרק יום הכפורים: תשובה מכפרת על עבירות קלות – על עשה ועל לא תעשה; ובא הפירוש בגמרא, דהיינו לא תעשה שניתק לעשה, אבל על לא תעשה גמור – תשובה תולה ויוהכ"פ מכפר.מה שנכון נכון כתב:תומים ר"ס לד: לאו הניתק לעשה, דאינו ניתן למלקות כי חיוב עליו להוציא ולבטל האיסור, ובאמת אי ביטלו או לא קיימו חייב מלקות, וא"כ אין זה לקלות הענין, ובזה נפסל ודאי לעדות לחומר איסורו.
ב' ביאורים בראש' אם משום לאו שבכללות או משום לאו שאין בו מעשה.ביקורת תהיה כתב:כתב מרן ב'כסף משנה' הלכות עדות פי"ב ה"ט:ואמאי לא לקי אלאו דלפני עור, לאו משום דהוי לאו שבכללות?!מאכיל טרפות ועבר על 'ולפני עור' וכו', לא מיפסיל בהכי, דאינו נפסל אלא כשעבר עבירה שחייבין עליה מלקות, וא'לפני עור' לא לקי.
לכאורה הא דתשובה מכפרת על לאו שניתק לעשה היינו כשביטלו, דאם לא ביטלו, ליזיל וליקיימיה! וא"כ עדיפא הוה ליה למימר, דאע"ג דנתחייב מלקות על עבירת הלאו, אפילו הכי תשובה לחודה מכפרא עליה ככל העבירות הקלות, הואיל ואין מלקות פסיקא בלאו זה.מה שנכון נכון כתב:גבו"א יומא פה, ב: והא דנקט לאו שניתק לעשה, לרבותא נקט לה, דאע"ג דמשכחת ביה צד מלקות, אפילו הכי תשובה מכפרת עליו.
במטותא מינך!עושה חדשות כתב:ב' ביאורים בראש' אם משום לאו שבכללות או משום לאו שאין בו מעשה.
ביקורת תהיה כתב:במטותא מינך!עושה חדשות כתב:ב' ביאורים בראש' אם משום לאו שבכללות או משום לאו שאין בו מעשה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים