הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 21, 2020 1:06 am
שו"ת יחוה דעת חלק ב סימן יג
והנה הדבר ברור שאין עצם העליה לדוכן חובה כלל, רק למצוה מן המובחר, וכמ"ש בשו"ת הרדב"ז ח"א (סימן רלז), בדין שליח צבור כהן, ואין שם כהן אלא הוא, שהיותר נכון שיעמוד במקומו לפני התיבה ויחזרו כל העם לפניו כדי שיהיו בכלל הברכה, ולא יעקור רגליו באמצע תפלתו לעלות לדוכן, כי אין העליה לדוכן מעכבת כלל. שאם לא תאמר כן, אם יתפללו במקום שאין שם היכל ולא דוכן, האם נאמר שיהיו הכהנים פטורים מברכת כהנים? אלא ודאי שאין הדוכן מעכב. ע"כ. גם בשו"ת לשון לימודים (סימן נו) כתב, מצאתי כתוב להגאון המובהק רבי משה חיון, שאף שבכמה מקומות בגמרא ובפוסקים הזכירו לשון עליה לדוכן, מעשים בכל יום כשמתפללים במקום שאין דוכן, והכהנים עומדים בשוה עם העם שנושאים כפיהם בברכת כהנים, ואין דובר אליהם דבר, וגם יש שם חכמים שלמים וכן רבים ואין פוצה פה ומצפצף. ואפשר שעל שם שבמקדש היה הדוכן מקום גבוה, תפסו לשון זה. ומכל מקום למצוה מן המובחר צריך שיעמדו על מקום גבוה לכבוד השכינה השורה על ידיהם, כמו שהיה במקדש, כמו ששנינו במסכת תמיד (פרק ז משנה ב). עכת"ד. (ועיין בחגיגה (טז ע"א) ובתוספות שם בד"ה בכהנים, שהטעם שאסור להסתכל בכהנים בשעת נשיאת כפים אינו משום השכינה ששורה על ידיהם, שטעם זה שייך רק בזמן שהיה בית המקדש קיים, שאז היתה השכינה שורה על ידיהם, מה שאין כן בזמן הזה הטעם הוא רק משום היסח הדעת. ע"ש. ולפי זה יש לומר שגם לענין דוכן אין להקפיד על כך. ועיין בזוהר הקדוש פרשת נשא (דף קמז סע"א). ודו"ק). וכן העלה הגאון רבי חיים פלאג'י בשו"ת חקקי לב (חלק או"ח סימן ד), שאין ההיכל והדוכן מעכבים, והוכיח כן ממתני' דמגילה (כג:) שאין נשיאת כפים בפחות מעשרה, ולא קתני שאין נשיאת כפים אלא כשיש היכל ודוכן. ע"ש. ויש לדחות. ועיין עוד בספר לב חיים (חלק ב' סימן טז, וחלק ג' סימן צט). ע"ש. והגאון רבי יהודה עייאש בשו"ת בית יהודה חלק א' (במנהגים, דף קט ע"ד, אות סד) כתב, שאין נשיאות כפים בלא ספר תורה, ושלא כהרה"ג ר' דוד הכהן נר"ו, שעשה נשיאות כפים בלא דוכן ובלא היכל, דליתא. ע"כ. ונראה דסבירא ליה שהדוכן מעכב. ואינו מוכרח. והעיקר כדברי האחרונים הנ"ל להקל. וכן המנהג. וכן כתב להקל הגאון מבוטשאטש באשל אברהם (סימן קכח). ועיין עוד בספר שלמי צבור (דף קמו ע"א). ובספר פתח הדביר (סימן קכח סק"ה). ובספר בן איש חי (פרשת תצוה אות ה' ואות יח). ועיין בכף החיים (סימן קכח ס"ק קכ), וי"ל ע"ד. ועיין עוד בשו"ת ויצבור יוסף (סימן נו אות ט). ובשו"ת ים הגדול (סימן ו). ואכמ"ל.