מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פועל דמיוני שעשו הנביאים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16187
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

פועל דמיוני שעשו הנביאים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 17, 2020 1:53 pm

ידועים דברי הרמב"ן (בראשית יב) והאחרונים סמכו דבריו על ענין הסימנים שאוכלים/שרואים בליל ר"ה.

...ודע כי כל גזירת עירין כאשר תצא מכח גזירה אל פועל דמיון, תהיה הגזרה מתקיימת על כל פנים. ולכן יעשו הנביאים מעשה בנבואות כמאמר ירמיהו שצוה לברוך "והיה ככלותך לקרוא את דברי הספר הזה תקשור עליו אבן והשלכתו אל תוך פרת ואמרת ככה תשקע בבל" וגו' (ירמיה, נ"א סג-סד). וכן ענין אלישע בהניחו זרועו על הקשת (מלכים ב', י"ג, טז-יז), "ויאמר אלישע ירה ויור ויאמר חץ תשועה לה' וחץ תשועה בארם". ונאמר שם (פסוק יט) "ויקצוף עליו איש האלוקים ויאמר להכות חמש או שש פעמים אז הכית את ארם עד כלה ועתה שלש פעמים תכה את ארם". ולפיכך החזיק הקב"ה את אברהם בארץ ועשה לו דמיונות בכל העתיד להעשות בזרעו. והבן זה.


האם כוונת הרמב"ן שהנביאים עשו כאן מדעתם לחזק הגזירה (כמו שמשמע מדבריו קצת) או שגם זה היה להם בנבואה, לעשות פועל דמיוני לחזק הדברים?

יש מקומות שהדבר מפורש כמו בהושע, קח לך אשת זנונים וגו'. אבל בשאר המקומות לא מפורש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11983
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פועל דמיוני שעשו הנביאים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 17, 2020 2:17 pm

ע"ע רמב"ן ויחי (מח, כב) עה"פ ואני נתתי לכם שכם וגו' אשר לקחתי וגו'.
וקרוב אלי עוד שעשה יעקב כדרך שיעשו הנביאים. נטה ידו בחרב כנגד ארץ האמורי וזרק שם חצים להיותה נכבשת לבניו, כענין שעשה אלישע וישם ידיו על ידי המלך ויאמר אלישע ירה ויור (מ"ב יג טז), ואע"פ שלא סיפר הכתוב כן, ירמזנו בפסוק הזה. ויתכן שזה טעם אמרו לקחתי, כי מאז לוקחה הארץ לבניו.

בפשטות גם לדבריו כוונת יעקב לבאר מדוע ביכולתו לחלק את שכם למי שיחפוץ. וא"כ נראה שהמעשה הדמיוני נעשה כן מרצונו ומדעתו, ולא בציווי. ובלא"ה לא מצאנו נבואה על שכם (ומש"כ הרמב"ן אע"פ שלא סיפר הכתוב וכו', הוא רק על המעשה, לא שהיתה על כיבוש שכם נבואה).

מדברי הר"ן בדרוש השני נראה שהפועל מועיל רק כשנאמר מאת ה'.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1541
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: פועל דמיוני שעשו הנביאים

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 17, 2020 9:58 pm

איש_ספר כתב:ידועים דברי הרמב"ן (בראשית יב) והאחרונים סמכו דבריו על ענין הסימנים שאוכלים/שרואים בליל ר"ה.

...ודע כי כל גזירת עירין כאשר תצא מכח גזירה אל פועל דמיון, תהיה הגזרה מתקיימת על כל פנים. ולכן יעשו הנביאים מעשה בנבואות כמאמר ירמיהו שצוה לברוך "והיה ככלותך לקרוא את דברי הספר הזה תקשור עליו אבן והשלכתו אל תוך פרת ואמרת ככה תשקע בבל" וגו' (ירמיה, נ"א סג-סד). וכן ענין אלישע בהניחו זרועו על הקשת (מלכים ב', י"ג, טז-יז), "ויאמר אלישע ירה ויור ויאמר חץ תשועה לה' וחץ תשועה בארם". ונאמר שם (פסוק יט) "ויקצוף עליו איש האלוקים ויאמר להכות חמש או שש פעמים אז הכית את ארם עד כלה ועתה שלש פעמים תכה את ארם". ולפיכך החזיק הקב"ה את אברהם בארץ ועשה לו דמיונות בכל העתיד להעשות בזרעו. והבן זה.


האם כוונת הרמב"ן שהנביאים עשו כאן מדעתם לחזק הגזירה (כמו שמשמע מדבריו קצת) או שגם זה היה להם בנבואה, לעשות פועל דמיוני לחזק הדברים?

יש מקומות שהדבר מפורש כמו בהושע, קח לך אשת זנונים וגו'. אבל בשאר המקומות לא מפורש.


לכאורה תמוה לומר שהנביאים עשו מדעתם. הרי בזה תלוי אם הגזירה תתקיים על כל פנים.
האם יתכן שהקב"ה לא רצה שתתקיים על כל פנים, ויבוא הנביא ויעשה מעשה מדעתו, ויקבענה "על כל פנים"?

ומה שהביא הרב משנ"נ מיעקב אע"ה אינו ראיה לכאו', שהרי כל "מעשיהם" של האבות הינם כ"נבואה" לבנים, וכך מבאר רבינו הרמב"ן את המושג "מעשה אבות סימן לבנים", וא"כ הרי זה כ"אומר נבואה" במעשיו, שהלא ידע יעקב אע"ה שזה רצון ה' שכך יתקיים בבנים ומעשיו הם בבחינת "נבואה", ומה ש"עשה" אינו אלא כ"דיבור" נבואה כרצון ה'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים