יאיר כתב:7 מצוות בני נח הן מן המושכלות:
אבר מן החי
ברכת ה'
גזל
דינים
הריגה
ו ע"ז (מישהו יודע הקשר ל-ו'?)
זנות
והרי גם בני נח יודעים שעומדות היו רגלינו למרגלות הר סיני.
לייטנר כתב:יאיר כתב:7 מצוות בני נח הן מן המושכלות:
אבר מן החי
ברכת ה'
גזל
דינים
הריגה
ו ע"ז (מישהו יודע הקשר ל-ו'?)
זנות
והרי גם בני נח יודעים שעומדות היו רגלינו למרגלות הר סיני.
ע"ז מטמאה כנידה = וסת.
איש בער כתב:פתח במושכלות - כלומר שחייבים בשביל שהיה להם לידע ולא ידע, וסיים בידיעתם שעמדו רגלינו במעמד הנבחר, והאמת כי הרמב"ם פסק שאינו נקרא קבלה בשביל הכרע הדעת, אבל שאלתי הוא מה היה מימות נח ועד מעמד הר סיני, מדוע על בני נח להאמין לאביהם שאומר שנתגלה אליו ה' בפרטיות וכו'
יאיר כתב:לייטנר כתב:יאיר כתב:7 מצוות בני נח הן מן המושכלות:
אבר מן החי
ברכת ה'
גזל
דינים
הריגה
ו ע"ז (מישהו יודע הקשר ל-ו'?)
זנות
והרי גם בני נח יודעים שעומדות היו רגלינו למרגלות הר סיני.
ע"ז מטמאה כנידה = וסת.
רעיון שלך או שכך ראית?
בכ"א כאן כתוב וע"ז
https://sites.google.com/site/rabbigers ... vayishlach
איש בער כתב:שאלתי הוא מה היה מימות נח ועד מעמד הר סיני, מדוע על בני נח להאמין לאביהם שאומר שנתגלה אליו ה' בפרטיות וכו'
מצליח כתב:איש בער כתב:שאלתי הוא מה היה מימות נח ועד מעמד הר סיני, מדוע על בני נח להאמין לאביהם שאומר שנתגלה אליו ה' בפרטיות וכו'
הרמב"ם מיירי אחר קבלת התורה מסיני, ומאז צריכים הב"נ לשמור ז' מצוות משום שמקורן בתורה, ועד אז היו מחוייבין לשמור אותן המצוות מפני הדעת ששתל הקב"ה בהם.
אגב כדאי לעי' בספר זה המצורף המיוסד על שבע מצוות
אבל לפי הסברא אני חושב שגוף העיון היה מביאם אל זה, והוא שהם היו מדעות הפילוסופים שחושבים שאין לשי"ת חפץ והשגחה בבריאה, אבל כל המציאות נמשך על צד החיוב. וכל מי שיאמין זה הדעת הרעה, אם יעלה על דעתו הפכו, יחשוב שהוא מרי גמור וחסרון בחק הש"י, מפני שהם חושבים שהוא נעלה ומרומם מכל זה מאד. וכיון שהיו חושבים כך בדעתם הרעה, ויודעים באמת וברור שהכוכבים והגלגלים פועלים ומשפיעים בעולם השפל, עד שנתיחד לאומה פלונית כוכב פלוני, כמו שאמר הכתוב: פן תשא עיניך השמימה וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים תחת כל השמים. והיו חושבים מצד התחכמותם הרע שבעבודות ההם ישיגו שפע והצלחה מצד הכוכבים, והיו נשקעים אל זה הדעת הרעה, עד שהנשים הארורות אמרו: ומן אז חדלנו לקטר למלכת השמים חסרנו כל. נמצא על פי דעות הללו שהיה משתבש בהם העיון, אם לא שהאירה אותנו התורה כמו שאמר הכתוב: נר לרגלי דברך. שאין ספק שכל מי שהווו בעל הדעות ההם, לא היה רואה למרי וענין רע מי שהיה עובד ע"ז, אבל קרוב הוא שהיו חושבים יותר ממרה מי שהיה עובד הש"י ממה שנחשוב אנחנו היום על פי הדעת האמתי מי שהוא עובד עבודה זרה. ולא מפני שהיו כופרים במציאותו, שהרי כל האומות היו מודים לו בכך, כמו שאמר הכתוב. מי לא יראך מלך הגוים כי לך יאתה. אמרו בסוף מנחות דקרו ליה אלהא די אלהיא, כלומר, שהיו מודים שהוא עלת העלות חטהכל נמשך ממנו, אמנם על צד החיוב לא על צד הרצון, ונמשך מזה שכל מי שעובד אותו וחושב שהש"י ירצהו או יגונן עליו, שהוא מיחס הליאות אליו, ראוי אם כן לעבוד הכוכבים והגלגלים כדי להשיג מהם השפע הנמשך מהם והמנוסה אצלם על דעתם הרע, ואין ספק שגוף העיון היה מביא האדם לחשוב זה אם לא שהאירה לנו התורה, ולפיכך אחר שהעיון נותן כל ויחשב שזה רוממות בחק הש"י, וההפך חסרון, הוצרכה התורה להזהיר ולכפול ולומר בכמה מקומות שאין הענין כן, שאין עובד ע"ז מרומם הש"י אבל מקציפו:
יאיר כתב:7 מצוות בני נח הן מן המושכלות:
מצליח כתב:הרמב"ם מיירי אחר קבלת התורה מסיני, ומאז צריכים הב"נ לשמור ז' מצוות משום שמקורן בתורה, ועד אז היו מחוייבין לשמור אותן המצוות מפני הדעת ששתל הקב"ה בהם.
בד״א, כשעושין אותן ואומרין, מכח שצוה אתנו אבינו נח מפי הגבורה אנו עושין... אבל אם עשו שבע מצוות ואמרו, מפי פלוני
שמענו, או מדעת עצמן, שכך הדעת מכרעת, או ששיתפו שם ע"ז, אם עשו כל התורה כולה, אין לוקחין שכרן אלא בעולם הזה.
חטא חטאה ירושלם אומות העולם אינן חוטאים אלא אע"פ שחוטאין אינן כלום אבל ישראל חטאו ולקו
כי עובדי כוכבים שלא קבלו התורה אינם נענשים כל כך אם עוברים, ואפילו על שבע מצות שקבלו מאדם הראשון ומנח הרי לא ניתן להם מן השמים כמו התורה לישראל, גם לא יצאו ממצרים כמו ישראל, עיי"ש
אבןטובה כתב:בבא קמא צב. מכאן לבן נח שנהרג שהיה לו ללמוד ולא למד ופרש"י שהיה לו ללמוד דרך ארץ וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 190 אורחים