חצקל כתב:מה הציבור הקדוש חושב לגבי קובינה של רישום "סטודנט", התחזות לקטין וכו', כפי הידוע המדינה מסבסדת את ההפרש במחיר ואת הציונים כידוע - מצוה לגנוב.
לכאורה אתה שואל על קו לעמנואל דרך אלעד שלאלעד יותר יקר שכן יש סבסוד מהמדינה לתושבי השומרון, ואם כן הדבר חוזר לשאלה קודמת האם מותר לגנוב מהמדינה או לאחוקר כתב:ואשאל שאלה אחרת בענין:
ישנו קו הנוסע מעיר א' לעיר ב' דרך עיר ג'.
נסיעה מעיר א' לג' עולה תעריף 1
נסיעה מעיר א' לב' תעריף 2 (יקר יותר)
קרה לי שעליתי ע"מ ליסוע מעיר א' לב', הנהג אמר שרוצה להתחיל בנסיעה כי כבר יש איחור, לכן שאשב ואשלם אחר כך בעצירה באחד הרמזורים. אך רק לאחר שירדתי, נזכרתי כי עדיין לא שילמתי, כעת אני חייב תעריף 2.
אלא שקרה לי מקרה נוסף, עליתי ושילמתי בתעריף 2 על מנת להגיע לב' ובדרך החלטתי לרדת בג'.
כלומר שילמתי תעריף גבוה ולבסוף נסעתי בנמוך.
האם יכול אני לומר שהתשלום בתעריף 2 יהיה במקום הפעם שנסעתי חינם, ועל הנסיעה בקטע א-ג אשלם תעריף 1, או שכיון שהתכונתי ליסוע במחיר של תעריף 2, לא משנה אם בסוף נסעתי מסלול של תעריף 1, ועלי לשלם לחברה תעריף 2 עבור הפעם בה נסעתי חינם.
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה זה קשור לסיבסוד, הרי הסיבסוד לאגד הוא לא עבור כל אדם הנוסע, ואין אגד סופרת את האנשים הנוסעים בתור סטודנט, אלא המדינה נותנת להם סכום גלובלי של סיבסוד לפי הערכת מספר הסטודנטים הנוסעים, כך שכל הנוסע בתור סטודנט ואינו כזה גונב את אגד ולא את המדינה.
יעקובזון כתב:לכאורה אתה שואל על קו לעמנואל דרך אלעד שלאלעד יותר יקר שכן יש סבסוד מהמדינה לתושבי השומרון, ואם כן הדבר חוזר לשאלה קודמת האם מותר לגנוב מהמדינה או לאחוקר כתב:ואשאל שאלה אחרת בענין:
ישנו קו הנוסע מעיר א' לעיר ב' דרך עיר ג'.
נסיעה מעיר א' לג' עולה תעריף 1
נסיעה מעיר א' לב' תעריף 2 (יקר יותר)
קרה לי שעליתי ע"מ ליסוע מעיר א' לב', הנהג אמר שרוצה להתחיל בנסיעה כי כבר יש איחור, לכן שאשב ואשלם אחר כך בעצירה באחד הרמזורים. אך רק לאחר שירדתי, נזכרתי כי עדיין לא שילמתי, כעת אני חייב תעריף 2.
אלא שקרה לי מקרה נוסף, עליתי ושילמתי בתעריף 2 על מנת להגיע לב' ובדרך החלטתי לרדת בג'.
כלומר שילמתי תעריף גבוה ולבסוף נסעתי בנמוך.
האם יכול אני לומר שהתשלום בתעריף 2 יהיה במקום הפעם שנסעתי חינם, ועל הנסיעה בקטע א-ג אשלם תעריף 1, או שכיון שהתכונתי ליסוע במחיר של תעריף 2, לא משנה אם בסוף נסעתי מסלול של תעריף 1, ועלי לשלם לחברה תעריף 2 עבור הפעם בה נסעתי חינם.
למען צדקו כתב:בענין האם מותר לנסוע על חשבון איחורים של אגד, השאלה תמוהה, כי זה לא דבר פשוט שהחברה חייבת לפצות על האיחורים, ואף אם נתיר לפנות לערכאות בתביעה, מכל נימוק שהוא, מכל מקום כל זמן שלא נקנסו בבית המשפט הרי אין כאן כלל חיוב, ובפרט שכל שופט פוסק אחרת. ובודאי שעל פי דין אילו היו נתבעים בבתי דין צדק קרוב לודאי שהיו יוצאים זכאים, ומה שייך כאן עביד דינא לנפשיה?
ירושלמי כתב:האשכול מרתק, ואבקש רשות 'לסחוב' אותו לענין דומה. קרה לי כמה פעמים, שביצעתי קניה גדולה בא' מרשתות השיווק, ובבואי לביתי התברר כי חוייבתי בטעות בכמה שקלים. (פ"א נכנס לי בטעות לחשבון חפיסת מסטיקים חפה מכל הכשר, ובפעם אחרת חייבה הקופאית אותו מוצר פעמיים וכד'). כעת, הרשתות לא מזכות אלא בתנאים מיוחדים (הצגת קבלה, תוך זמן מסויים וכד'), השאלה היא אם אני לא יכול לעמוד בתנאים (כגון שאבדה החשבונית), האם מותר בקנייה הבאה לקחת מוצר כלשהוא ללא תשלום בהעלמה?
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה זה קשור לסיבסוד, הרי הסיבסוד לאגד הוא לא עבור כל אדם הנוסע, ואין אגד סופרת את האנשים הנוסעים בתור סטודנט, אלא המדינה נותנת להם סכום גלובלי של סיבסוד לפי הערכת מספר הסטודנטים הנוסעים, כך שכל הנוסע בתור סטודנט ואינו כזה גונב את אגד ולא את המדינה.
שבטיישראל כתב:ואם האטוטבוס ממילא רק ?
האם שייך מושג של "זה נהנה וזה לא חסר" שהרי האוטובוס אינו צורך יותר דלק עבור איש אחד, והנהג הרי חייב לעבור על כל המסלול.
חצקל כתב:בעניין מה שהרבנים כאן הכריעו שאין לשקר לנהג אודות הגיל\סטודנט וכד', סיפר לי ידיד ששאל בשבוע שעבר את הגאון ר' מאיר סירוטה ואמר לו שבדק את העניין, המדינה מסבסדת באופן מלא את ההנחה ואין מניעה לנהוג כן. [מלבד חילול ד' שצריך להיזהר]
חצקל כתב:בעניין מה שהרבנים כאן הכריעו שאין לשקר לנהג אודות הגיל\סטודנט וכד', סיפר לי ידיד ששאל בשבוע שעבר את הגאון ר' מאיר סירוטה ואמר לו שבדק את העניין, המדינה מסבסדת באופן מלא את ההנחה ואין מניעה לנהוג כן. [מלבד חילול ד' שצריך להיזהר]
חצקל כתב:את הציונים כידוע - מצוה לגנוב.
יש לעיין בדין זה נהנה וזה אינו חסר במחלוקת רש"י ותוס' בבא קמא, ולכאורה בנסיעה בעמידה לכו"ע הוי זה נהנה וזה אינו חסריעקובזון כתב:האם מותר לגנוב מאגד ע״י כרטיסי נוער וסטודנט וכדומה, כיון שיכול לתובעם על איחור וכדומה ולקבל כסף. לעשות דין לעצמו ללא משפט אשמח לקבל מקורות בעניין.
תודה מראש
יעקובזון כתב:יש לעיין בדין זה נהנה וזה אינו חסר במחלוקת רש"י ותוס' בבא קמא, ולכאורה בנסיעה בעמידה לכו"ע הוי זה נהנה וזה אינו חסריעקובזון כתב:האם מותר לגנוב מאגד ע״י כרטיסי נוער וסטודנט וכדומה, כיון שיכול לתובעם על איחור וכדומה ולקבל כסף. לעשות דין לעצמו ללא משפט אשמח לקבל מקורות בעניין.
תודה מראש
הירשערס כתב:ומה קורה כשמשלמים לאגד עבור שירות ולא קבלו אותו או שקבלו אותו באופן חלקי?
לדוגמה, אדם משלם להגיע מב"ב לירושלים, והנה בכניסה לעיר נתקע האוטובוס ועליו להגיע בכוחות עצמו למחוז חפצו בעיר, (ואם למשל יקח מונית, עוד יעלה לו יותר ממה ששילם על הנסיעה עצמה עד הכניסה לעיר), האם בכזה אופן מותר לעלות בפעם אחרת על אוטובוס ללא תשלום?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 499 אורחים