- מצו"ב המכתב
- IMG_20200324_165501_281.jpg (59.18 KiB) נצפה 10747 פעמים
מיאזמה (מיוונית: μίασμα, באנגלית: Miasma, זיהום) היא כינוי לאוויר מזוהם (למשל אדים רעילים), שעד המאה ה-19 נחשב כגורם למחלות מידבקות מסוימות. במהלך המאה ה-19 השתנתה גישה זו, בעקבות ההבנה שמחלות אלו נגרמות על ידי מיקרואורגניזמים שעוברים מאדם לאדם.
גישה זו, שמקורה עוד ביוון העתיקה, הייתה פופולרית במהלך ימי הביניים ובראשית העת החדשה, באירופה ובסין ובמיוחד בכל הקשור להתפרצויות המוות השחור או דבר הבלוטות ומגיפות כולרה.
מיאזמה נחשבה לאדים רעילים או לערפל מלא בחלקיקים מחומר מפורק שגרמו למחלות. העריכו כי מחלות הן תוצר של גורמים סביבתיים כמו מים מזוהמים, אוויר מזוהם ותנאים היגייניים ירודים.
אחד המדענים שהשפיעו על נטישת תאוריית המיאזמה היה רוברט קוך, אשר הצליח להראות שהחיידק ויבריו כולרה אחראי למחלת הכולרה.
עושה חיל כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=73&t=49640&p=607922#p607922
קאצק כתב:מי פסק שצריך לצום?
קאצק כתב:זו דעתו. אחרים חושבים אחרת.
הוה אמינא כתב:מועצות גדוה"ת וחכמי התורה לא כתבו צום.
מרן הגריג"א לא הזכיר צום.
מרן הגרח"ק הזכיר רק בלשון "היו מייעצים" ולא בתור תקנה / חובה / המלצה שכדאי.
הרה"ר לישראל ולירושלים כתבו בלשון שקובעים צום.
גימפעל כתב:
גימפעל כתב:הרב פייגלשטוק
נוטר הכרמים כתב:גימפעל כתב:הרב פייגלשטוק
מוזר מאוד כל הניסוח שמי שמרגיש בריא מותר לו לצום. ממש 'היתר'.
ובהכללה על כל המקומות...
מה הביאור בסעיף ה? בזמן צום יותר מדבקים/נדבקים?גימפעל כתב:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים