מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השלמת קריאת שמו"ת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 12:02 am

מי שנעשה בר מצוה באמצע השנה האם צריך להשלים קריאת שמו"ת מתחילת השנה עד זמן שנעשה בר מצוה, דלכאורה אל"ה לא יתקיים בו "לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור" (ברכות ח:) והרי כל מה שקרא עד כה לא היה מחוייב?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 01, 2020 12:56 am

באר לנו תחילה את טיבו של החיוב להשלים את הפרשיות עם הצבור, ולאחר מכן נוכל להתייחס אל השאלה שהעלית.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 1:05 am

טיבו? זה רמב"ם ושו"ע.
מה צריך לבאר? מה לא ברור? סי' רפה ס"א וכו'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 01, 2020 10:45 am

אם אכן טיב החיוב הוא כמו שהוא מנוסח בשולחן ערוך (חייב אדם לקרות לעצמו בכל שבוע פרשת אותו השבוע שנים מקרא ואחד תרגום), הרי שרעיון החיוב הרטרואקטיבי – רעיון פורח באויר הוא, שאין לו כל בסיס.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 2:04 pm

עכשיו הבנתי את הדגש על המילה השלמה. אתה צודק.
ואה"נ לפי פשט השו"ע אין ענין של השלמות. ובפרט לפוסקים שלא היה מחוייב כלל באותה השעה. כבאל היושב שבעה (למ"ד שאינו יכול אף לקרוא שמו"ת)
ואינו דומה לדין "תמימות".
אך יתכן לומר שאם הנער בר הכי להשלים, להפוסקים שהחיוב הוא שנתי ולא שבועי, נומר שמדין חינוך ישלים.
חזק וברוך.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 01, 2020 2:39 pm

איתן נוי כתב:לפי פשט השו"ע אין ענין של השלמות.
אילו מיני דיבורים?! בפירוש אמרו רבותינו 'לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור'!

סדנא דארעא
הודעות: 349
הצטרף: ו' מאי 08, 2020 10:29 am

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי סדנא דארעא » ד' יולי 01, 2020 2:51 pm

קריאת שמו"ת של קטן מועילה.
קטן - שמו''ת.jpg
קטן - שמו''ת.jpg (117.46 KiB) נצפה 3598 פעמים

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 3:03 pm

ביקורת תהיה כתב:
איתן נוי כתב:לפי פשט השו"ע אין ענין של השלמות.
אילו מיני דיבורים?! בפירוש אמרו רבותינו 'לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור'!

נכון מאוד שזו לשון הגמ' ברכות (ח.) "אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי אמי: לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום".
אך בלשון השו"ע אין לשון השלמה: "אף על פי שאדם שומע כל התורה כולה כל שבת בצבור, חייב לקרות לעצמו בכל שבוע פרשת אותו השבוע שנים מקרא ואחד תרגום אפילו עטרות ודיבן". לא מוזכר לשון השלמה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 3:14 pm

סדנא דארעא כתב:קריאת שמו"ת של קטן מועילה.
קטן - שמו''ת.jpg

יפה מאוד. למרות שלא ראי חיוב של חינוך כראי חיוב של מצווה ועושה.
לא מטרחינן כולי האי שישוב לקרוא ולהשלים פרשיות רבות.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 01, 2020 3:35 pm

איתן נוי כתב:נכון מאוד שזו לשון הגמ', אך בלשון השו"ע אין לשון השלמה.
דבר אל הקיר.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 3:39 pm

דברי חכמים בנחת מוקלדים. כך היא דרכה של תורה.
יישר כח על הרצון הטוב.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ד' יולי 01, 2020 7:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ד' יולי 01, 2020 3:47 pm

ביקורת תהיה כתב:באר לנו תחילה את טיבו של החיוב להשלים את הפרשיות עם הצבור, ולאחר מכן נוכל להתייחס אל השאלה שהעלית.


אכן לא ברור שיש חיוב ממש בעניין קריאת שמו"ת, וכפי שציין הרב ביקורת תהיה. עיין בהרחבה בפס"ת בריש סי' רפה בהערות שם, שהביא כמה ראשונים שלדעתם רק 'ראוי',
והוכיחו כן מלשון הגמ' בברכות המוזכרת כאן.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 01, 2020 4:03 pm

ציטוט של הנ"ל. "אכן לא ברור שיש חיוב ממש בעניין קריאת שמו"ת"
אין חיוב?
אז על מה כתב השו"ע: "אף על פי שאדם שומע כל התורה כולה כל שבת בצבור, חייב לקרות לעצמו בכל שבוע פרשת אותו השבוע שנים מקרא ואחד תרגום אפילו עטרות ודיבן".
בעניין ההשלמה אין חיוב לחלק מהפוסקים אך בעניין הקריאה אין החי מכחיש את החי.
ויכוח מיותר.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ד' יולי 01, 2020 7:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 01, 2020 4:07 pm

איתן נוי כתב:עכשיו הבנתי את הדגש על המילה השלמה.
כל עצמה של השאלה מבוססת על חיוב ההשלמה המוזכר בדברי חכמינו:
דלכאורה אל"ה לא יתקיים בו "לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור".
נשמע מסטול.

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ד' יולי 01, 2020 4:12 pm

איתן נוי כתב:אכן לא ברור שיש חיוב ממש בעניין קריאת שמו"ת
אין חיוב?
אז על מה כתב השו"ע: "אף על פי שאדם שומע כל התורה כולה כל שבת בצבור, חייב לקרות לעצמו בכל שבוע פרשת אותו השבוע שנים מקרא ואחד תרגום אפילו עטרות ודיבן".
בעניין ההשלמה אין חיוב לחלק מהפוסקים אך בעניין הקריאה אין החי מכחיש את החי.
ויכוח מיותר.


איני מבין מה אתה רוצה לומר? זו גופא המחל'. בגמ' נקטו לשון 'לעולם', השו"ע עפ"י זה נקט לשון 'חייב', אך הרי"ף, רא"ש, שבה"ל ועוד לא נקטו לשון זו כלל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 01, 2020 6:51 pm

קבלנו פסקי השו"ע

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: השלמת קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 02, 2020 6:06 am

ראה הנסמן בכה"ח על־אתר סק"ב.

דורש טוב לעמו כתב: . . השו"ע עפ"י זה נקט לשון 'חייב' . .
ליתר דיוק: הרמב"ם ז"ל
(הל' תפלה פי"ג הכ"ה) הוא דנקט הכי, והרב"י משך אחריו.

להעיר, שהרב"י רגיל לנקוט בלשון הרמב"ם ז"ל
(ראה גם 'יד מלאכי' כללי הש"ע אות ב ואילך).
המחלוקת יש להעמיד בכוונת הרא"ש והרי"ף ז"ל, אי לישנא דגמ' נקטו או למיפסק הלכתא באו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים