וראוי לעיין מה היה עשוי להיות לולי בקשה זו, האם כל עשרת הדיברות היו נשמעים מפיו ית' לכל העם, או אפי' כל הארבעים יום, וכו'.
והנה לש' הכתוב בפ' שופטים לפי פשוטו של מקרא מפליג הענין ביותר -
כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעננים ואל קסמים ישמעו ואתה לא כן נתן לך יקוק אלהיך: נביא מקרבך מאחיך כמני יקים לך יקוק אלהיך אליו תשמעון: ככל אשר שאלת מעם יקוק אלהיך בחרב ביום הקהל לאמר לא אסף לשמע את קול יקוק אלהי ואת האש הגדלה הזאת לא אראה עוד ולא אמות: ויאמר יקוק אלי היטיבו אשר דברו: נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך ונתתי דברי בפיו ודבר אליהם את כל אשר אצונו: והיה האיש אשר לא ישמע אל דברי אשר ידבר בשמי אנכי אדרש מעמו.
והמשמעות הפשוטה היא דלולי הך בקשה, "מי יתן כל עם ה' נביאים" עד עצם היום הזה.
וכן ראיתי באוה"ח שכ' "אולי שבא לומר שהם גרמו לעצמם שאין כולם נביאים כמו שאמרו ביום הקהל קרב אתה ושמע ופחדו מצער הנסבב מהנבואה לזה גם ה' יתן להם נביא והצריך לדבר אליו יבא ויגידנו".
אבל הרמב"ן כ' לא השלים הכתוב בכאן השאלה ששאלו, כי באמרם לא אוסיף לשמוע את קול ה' לא יזכו לנביאים, אבל כאשר אמרו קרב אתה ושמע את כל אשר יאמר ה' אלוקינו ואת תדבר אלינו את כל אשר ידבר ה' אלוקינו אליך ושמענו ועשינו, אז קבלו להאמין בנביאיו ולשמוע ולעשות ככל אשר יצוה השם על ידם. ולכך אמר בכאן נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' ותאמין בו כאשר אתה מאמין בי, כי כן שאלת להיות דברי השם עמכם על ידי ושתשמעו אלי, אם כן האמינו גם כן בשאר הנביאים הבאים אחרי, כי כמוני כמוהם. וזה טעם הטיבו אשר דברו להאמין בנביאי, וכן אעשה להם לדורותם. ויתכן שהיתה שאלתם שם לדורות, וקבלתם שאמרו לשמוע ממשה באמרם 'ואת תדבר אלינו ושמענו ועשינו' גם כן לדורות עולם. וגם לעיל בפ' ואתחנן כ' הרמב"ן כי היו חושבים שירצה להשמיעם כל התורה, והרצון היה לפניו להשמיעם עשרת הדברות בלבד כאשר בקשו. ודע, כי עתה בקשו ממשה שלא ישמעו קול השם הנכבד לא ביום הזה ולא בדור מן הדורות לעולם, דלאו כל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא, ואינם חפצים במעמד כזה, אבל יאמינו בנביאים ויעשו כל רצון השם על פיהם. וכן יאמר להם משה נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך אליו תשמעון ככל אשר שאלת מעם ה' אלוקיך בחורב וגו' וכל הפרשה ההיא, אם כן השאלה הזאת לדורות היתה, והיינו דלא היה ס"ד שהקב"ה ידבר עם ישראל את כל התורה, וכ"ש שלא ידבר עימם לעולם חלף הנבואה, ו'ככל אשר שאלת' היינו שקיבלת להאמין בנביאים.
ובסיפרי אי' גם כעי"ז דבשכר היראה זכו לנבואה.
ומ"מ פשוטו של מקרא מעורר מחשבה.