מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' יוני 08, 2020 2:02 pm

שאלה: אישה שהדליקה נרות שבת בביתה ואינה מתכוונת לא לאכול ולא לישון בלילה הקרוב דהיינו שהיא חוזרת לביתה רק בשבת בבוקר, לא יצא ידי חובת הדלקת נרות כלל, השאלה היא האם יש דרך לפתור את הברכה לבטלה דהיינו שהיא תחזור הביתה ולאכול משהו שם או שצריכה להדליק שוב נרות שבת במקום שהיא אוכלת וישנה?

אשמח לתשובות עם מקורות!!

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 08, 2020 2:30 pm

מדברי הריטב"א הנודעים בחולין ק"ו משמע דאזלינן בתר הברכה לכאורה אין תקנה

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ב' יוני 08, 2020 4:17 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מדברי הריטב"א הנודעים בחולין ק"ו משמע דאזלינן בתר הברכה לכאורה אין תקנה


לא בטוח ששייך בנד"ד, שכן אם בסוף מגיעה ונהנית מהנרות, נמצא שנהנית מהנרות ואין כאן ברכה לבטלה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 08, 2020 4:24 pm

אבל בשעת הברכה בירכה ע"ד לא להיות.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' יוני 08, 2020 5:54 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אבל בשעת הברכה בירכה ע"ד לא להיות.

בדיוק, ולכן הברכה לא חל על שום דבר

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 08, 2020 6:24 pm

ןלד' השש"כ (כמדומני) לכתחילה עדיף שתדליק נרות בביתה ע"ד לחזור לשם לזמן קצר אפי' לא בשביל לאכול אלא לראות הנרות וליהנות מהם משם שהוא מיוחד רק לה.
אם כך כשהדליקה וברכה וחשבה שלא תהיה - בעצם שכחה שהיא כן אמורה להיות ואין כאן ברכה לבטלה כלל

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ב' יוני 08, 2020 6:44 pm

כדכד כתב:ןלד' השש"כ (כמדומני) לכתחילה עדיף שתדליק נרות בביתה ע"ד לחזור לשם לזמן קצר אפי' לא בשביל לאכול אלא לראות הנרות וליהנות מהם משם שהוא מיוחד רק לה.
אם כך כשהדליקה וברכה וחשבה שלא תהיה - בעצם שכחה שהיא כן אמורה להיות ואין כאן ברכה לבטלה כלל


שש"כ מה, ח.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' יוני 08, 2020 10:56 pm

שוב, אני יודע מה צריך לעשות לכתחילה, אני מדבר בשאלה ששאלו אותי והמקרה היה שהיה על דעת לא לאכול ולא לישון בלילה בבית אלא להגיע למחרת בבוקר, האם יש פיתרון שלא יהיה ברכה לבטלה, (אם היה דעת אין שום ברכה לבטלה)??

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 09, 2020 11:11 am

מחילה
א. לא הייתי בטוח שדברי השש"כ מוסכמים לכ"ע.
ב. הסברא שכתבתי היא שאם זה מה שצריך לעשות לכתחילה הרי שגם אם שכחה שצריכה לעשות את זה ובירכה והדליקה שלא ע"מ לחזור אין זה בכלל ברכה לבטלה כיוון שכן היתה אמורה לחזור ושכחה מזה.
ג. גם בל"ז איני יודע אם הוי ברכה לבטלה כי סו"ס בירכה על מצות הדלקת נרות אך שכחה שיש ליהנות בשבת מהנרות המודלקים בברכה ואחר שנתנה אל לבה שיש להדליק במקום שנהנים מהנרות רוצה ליהנות מהם

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 09, 2020 11:15 am

כדכד כתב:מחילה
א. לא הייתי בטוח שדברי השש"כ מוסכמים לכ"ע.
ב. הסברא שכתבתי היא שאם זה מה שצריך לעשות לכתחילה הרי שגם אם שכחה שצריכה לעשות את זה ובירכה והדליקה שלא ע"מ לחזור אין זה בכלל ברכה לבטלה כיוון שכן היתה אמורה לחזור ושכחה מזה.
ג. גם בל"ז איני יודע אם הוי ברכה לבטלה כי סו"ס בירכה על מצות הדלקת נרות אך שכחה שיש ליהנות בשבת מהנרות המודלקים בברכה ואחר שנתנה אל לבה שיש להדליק במקום שנהנים מהנרות רוצה ליהנות מהם

איני מסכים לסברותיך.
זה כמו שאדם יטול ידיים בברכה שלא על מנת לאכול לחם, ואחר כך יגיד "שכחתי שצריך לאכול לחם אחרי הנטילה"...
אכילת הלחם והנאה מהנרות, הם לא פרט בקיום המצווה, אלא גדר בחיוב המצווה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 09, 2020 11:19 am

ראה מ"ב רסג, מח.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 09, 2020 11:20 am

אני מסכים להשוואה של מר של נט"י לסעודה לעניננו אבל ברי לי שאדם שנטל ידיו בברכה ואח"כ נזכר שצריך לאכול לחם (של חולין) אינו צריך ליטול ידיו שוב וברכתו הראשונה לא היתה לבטלה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 09, 2020 11:33 am

מה שנכון נכון כתב:ראה מ"ב רסג, מח.

איני רואה משם ראיה למי שנמלך.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 09, 2020 12:11 pm

אולי כוונתו להביא ראיה מהזזת הנר ממקום שאין משתמשים בו למקום שכן להזזת הגדרת מקום ההדלקה ממקום שאין משתמשים בו למקום שכן.
גם לענ"ד נראה שיש לחלק

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 09, 2020 12:54 pm

כדכד כתב:אני מסכים להשוואה של מר של נט"י לסעודה לעניננו אבל ברי לי שאדם שנטל ידיו בברכה ואח"כ נזכר שצריך לאכול לחם (של חולין) אינו צריך ליטול ידיו שוב וברכתו הראשונה לא היתה לבטלה

בשו"ע הרב קנח,יג הביא מחלוקת לגבי מי שנטל ידיו לדבר שאינו צריך נטילה כלל, ואח"כ נמלך לאכול פת, שי"א שחייב ליטול וי"א שאינו חייב, ולדברי האומרים שחייב ליטול - משמע די ברור שיברך!
ולפענ"ד נראה שאפילו לדעת האומרים שיכול לאכול פת בלי נטילה - עדיין ברכתו הראשונה היתה לבטלה.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ג' יוני 09, 2020 3:06 pm

כדכד כתב:מחילה
א. לא הייתי בטוח שדברי השש"כ מוסכמים לכ"ע.
ב. הסברא שכתבתי היא שאם זה מה שצריך לעשות לכתחילה הרי שגם אם שכחה שצריכה לעשות את זה ובירכה והדליקה שלא ע"מ לחזור אין זה בכלל ברכה לבטלה כיוון שכן היתה אמורה לחזור ושכחה מזה.
ג. גם בל"ז איני יודע אם הוי ברכה לבטלה כי סו"ס בירכה על מצות הדלקת נרות אך שכחה שיש ליהנות בשבת מהנרות המודלקים בברכה ואחר שנתנה אל לבה שיש להדליק במקום שנהנים מהנרות רוצה ליהנות מהם


נראה לי פשוט שזה ברכה לבטלה, וכמו שמבואר בדברי המג"א סימן רס"ג סק"כג שהדלקב עושה מצוה ולכן אם הדליק במקום שאינו מחויב כגון מקום שלא משמש לצרכי אכילה ושינה חייב לכבות ולהדליק במקום שכן מחויב, וכן פסק במשנ"ב ובשו"ע הרב הוסיף שברכתו ברכה לבטלה ובפשטות אין חולקים בדבר, ולכן בעובדה דידן שלא הייתה דעתו לאכול ולישון בביתה ממילא ברכה ברכה לבטלה.

העיקר השאלה היא האם יש תחבולה שעכשיו תחזור לביתה ותאכל שם ןתהנה מן הנרות האם זה ימנע ממנה גם את הברכה לבטלה או לא?

ונוסיף ונחדד האם היא לא יכולה לחזור לביתה עד שיכנס שבת האם היא מחיובת להדליק נרות במקום שהיא אוכלת או לא ?

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ג' יוני 09, 2020 3:09 pm

ונראה מזה שהפוסקים בסימן רס"ג סעיף י' לא הביאו את העצה של להנות במקום שהיא הדליקה שלא כדין בכדי למנוע ברכה לבטלה שאין כזו עצה
מה דעתכם ?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 09, 2020 3:20 pm

הוא המקור שצינתי לעיל.
וכיון שגם בנר שבת הדלקה עושה מצוה, נראה לכאו' שכשם שא"א להעביר הנר למקום שמשתמשים בו, כך לא מהני להשאיר את הנר היכן שנמצא ולשנות את המקום למקום שמשתמשים בו, כי הכל נגמר ונקבע לפי שעת ההדלקה.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ג' יוני 09, 2020 3:22 pm

מה שנכון נכון כתב:הוא המקור שצינתי לעיל.
וכיון שגם בנר שבת הדלקה עושה מצוה, נראה לכאו' שכשם שא"א להעביר הנר למקום שמשתמשים בו, כך לא מהני להשאיר את הנר היכן שנמצא ולשנות את המקום למקום שמשתמשים בו, כי הכל נגמר ונקבע לפי שעת ההדלקה.

לשנות מקום במקום שמחויב בהדלקת נרות נפסק שאפשר בעת הצורך ולא מיד , אבל לשנות ממקום שאינו מחויב למקום שמחויב זה נפסק שא"א

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 09, 2020 3:23 pm

לא הבנתי מה זה ענין לדברי.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ג' יוני 09, 2020 4:02 pm

סליחה : לא הבנתי נכון את דבריך, קראתי שוב אני חזור בי ממה שהערתי לך (מה שכתבתי נכון אבל לא קשור למה שאתה כתבת)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 09, 2020 5:00 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אני מסכים להשוואה של מר של נט"י לסעודה לעניננו אבל ברי לי שאדם שנטל ידיו בברכה ואח"כ נזכר שצריך לאכול לחם (של חולין) אינו צריך ליטול ידיו שוב וברכתו הראשונה לא היתה לבטלה

בשו"ע הרב קנח,יג הביא מחלוקת לגבי מי שנטל ידיו לדבר שאינו צריך נטילה כלל, ואח"כ נמלך לאכול פת, שי"א שחייב ליטול וי"א שאינו חייב, ולדברי האומרים שחייב ליטול - משמע די ברור שיברך!
ולפענ"ד נראה שאפילו לדעת האומרים שיכול לאכול פת בלי נטילה - עדיין ברכתו הראשונה היתה לבטלה.

את השועה"ר הזה לא הכרתי וסברתי אחרת אך ודאי שאין בכחי לחלוק עליו.
לא הבנתי אם יכול לאכול על סמך מה שנטל ידיו מקודם - למה ברכתו לבטלה?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 09, 2020 5:03 pm

מה שנכון נכון כתב:הוא המקור שצינתי לעיל.
וכיון שגם בנר שבת הדלקה עושה מצוה, נראה לכאו' שכשם שא"א להעביר הנר למקום שמשתמשים בו, כך לא מהני להשאיר את הנר היכן שנמצא ולשנות את המקום למקום שמשתמשים בו, כי הכל נגמר ונקבע לפי שעת ההדלקה.

יש מקום לבעל דין לחלוק.
ההדלקה צריכה להיות במקום שייהנו ממנו אח"כ ולכן אם הדליקה במקום הלא נכון לא יצא וצריך להדליק שוב בברכה אך אם בסוף כן תהנה באותו מקום - מנין שמשנה מה היתה דעתה בעת ההדלקה והברכה?
מה שהפוסקים לא הזכירו זאת - אולי מפני שלא היה מציאותי.
הרי שם לא מדובר על אשה היוצאת מהבית אלא שהדליקה נרות לדוגמא במחסן ואין זה מציאותי שיאמרו שתאכל במחסן

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 09, 2020 6:49 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אני מסכים להשוואה של מר של נט"י לסעודה לעניננו אבל ברי לי שאדם שנטל ידיו בברכה ואח"כ נזכר שצריך לאכול לחם (של חולין) אינו צריך ליטול ידיו שוב וברכתו הראשונה לא היתה לבטלה

בשו"ע הרב קנח,יג הביא מחלוקת לגבי מי שנטל ידיו לדבר שאינו צריך נטילה כלל, ואח"כ נמלך לאכול פת, שי"א שחייב ליטול וי"א שאינו חייב, ולדברי האומרים שחייב ליטול - משמע די ברור שיברך!
ולפענ"ד נראה שאפילו לדעת האומרים שיכול לאכול פת בלי נטילה - עדיין ברכתו הראשונה היתה לבטלה.

את השועה"ר הזה לא הכרתי וסברתי אחרת אך ודאי שאין בכחי לחלוק עליו.
לא הבנתי אם יכול לאכול על סמך מה שנטל ידיו מקודם - למה ברכתו לבטלה?

כי הוא לא עשה מצווה, אלא הוא נהיה טהור על ידי מעשה שנעשה כאילו מאליו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 09, 2020 6:52 pm

דברי מר נראים לי מחודשים
הוא קיים מצות נט"י אלא שבשעה שקיים אותה לא ידע שיהיה לה על מה לחול

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 09, 2020 7:00 pm

נשאל אחרת:
אדם קבע מזוזה בפתח ביתו של גוי, בברכה.
האם הוא יכול לתקן את הברכה לבטלה ע"י שהוא יבוא לגור בבית הזה?

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ג' יוני 09, 2020 7:08 pm

עזריאל ברגר כתב:נשאל אחרת:
אדם קבע מזוזה בפתח ביתו של גוי, בברכה.
האם הוא יכול לתקן את הברכה לבטלה ע"י שהוא יבוא לגור בבית הזה?


לא בטוח אבל שכל הדוגמאות הנ"ל קשורות לסוגיית הדלקת נרות. הרי גם מי שמדליק בברכה ומתכוון להגיע ליהנות מהנרות וכו', אם בסוף לא מגיע הרי שהברכה לבטלה.
בהדלקת נרות העיקר זה ההנאה, אם לא תהיה הנאה בסוף הברכה לבטלה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 09, 2020 7:14 pm

דורש טוב לעמו כתב:גם מי שמדליק בברכה ומתכוון להגיע ליהנות מהנרות וכו', אם בסוף לא מגיע הרי שהברכה לבטלה.
בהדלקת נרות העיקר זה ההנאה, אם לא תהיה הנאה בסוף הברכה לבטלה.

לפענ"ד לא נכון, וזה תלוי בשאלה שכבר הוזכרה לעיל לגבי מי שנטל ידיו לסעודה בברכה ואח"כ נמלך ולא אכל, והדין שם זהה לדין כאן.

וזאת יכולה להיות שאלה מעשית מאוד, לגבי אדם שהדליק נרות ויצא מיד להתפלל ותכנן לאכול בביתו, ואח"כ פתאום הזמינו אותו לסעודת שבת אצל מישהו אחר, והוא יודע שעד שיסיים את הסעודה הנרות כבר יכבו - האם יש עליו חיוב לחזור לביתו ולאכול שם משהו כדי ליהנות מהנרות שברכתו לא תהיה לבטלה?

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ג' יוני 09, 2020 8:50 pm

אמת שהעיקר זה הנאה מהנרות, אבלנפסק שהדלקה עושה מצוה ואם לא הדליק במקום החיוב, לא יעזור שאח"כ יהנה

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יוני 09, 2020 8:54 pm

https://www.toraland.org.il/%D7%A7%D7%9 ... %91%D7%AA/
לא ברור שבנר שבת הע"מ.


יודע_ספר
הודעות: 136
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יודע_ספר » ג' יוני 09, 2020 9:05 pm

לענ"ד עיקר הנדון הוא האם אשה זו תבוא לביתה היא קיימה את המצווה
ולכאורה כיון שנפסק שנר שלא הודלק לשם נר שבת אין מקיימים בו מצוות הדלקת הנר וכן נר שהודלק קודם פלג המנחה לא מקיימים בו מצוות הדלקת הנר שוב לא יועיל לה לשוב לביתה וליהנות ממנו.

אלא שיש לדון האם אדם יכול להימלך ולשנות מחשבתו?

ונדונים כאלו האם אדם יכול להימלך במחשבה ולבטל איסור מצאנו במי שבישל ביו"ט לצורך חול שלכאו' עבר איסור ואח"כ נמלך ואכל ביו"ט האם במה שאכל ביו"ט ביטל את האיסור ועיי' אמרי בינה סו"ס ג שדן בזה.

וכן דנו במי שברר פסולת מתוך אוכל האם יכול להימלך ולאוכלה וליהנצל מאיסור בורר ובמקרה הפוך כתב השעה"צ שלא אריך למיעבד הכי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יוני 09, 2020 9:10 pm

גם לפני עלה במחשבה לדמות זאת לבורר
שו"ת רב פעלים חלק א - אורח חיים סימן יג
שאלה. אם עבר ובירר בידיו פסולת מתוך אוכל, או בירר בנפה וכברה אוכל מתוך פסולת, דעבד איסורא דאורייתא, דפשיטא לן דאסור לאכלו לעולם כדין המבשל בשבת שו"ע או"ח בסי' שי"ח, אך נסתפקנו אם חזר ועירב האוכל עם הפסולת שהחזירו כמו שהיה קודם ברירה, אי שרי ליה לברור באותו שבת עצמו אוכל מתוך פסולת בידו כדי לאכול לאלתר, וכן ה"ה בחול שבורר כדרכו מאחר דבטלו מעשיו שעשה באיסור ואין זה נהנה ממלאכת שבת, או"ד אותו מאכל שעשה בו איסור בורר אסרינן ליה עליה לעולם מדין קנס, אפילו שחזר ונתערב האוכל עם הפסולת כמו שהיה, יורנו ושכמ"ה.
תשובה. ספק זה מפורש בדברי הגאון אשל אברהם ז"ל בסי' שי"ט ס"ק א', שכתב לא דמי זה למבשל שא"א להחזירו כמו שהיה קודם בישול, דכאן יכול לערב המבורר עם הפסולת וחוזר כמו שהיה, ואז יברור בחול כדרכו, וי"ל דאסור מטעם קנס דעביד איסורא וצ"ע עכ"ד יע"ש. והנה ספק זה יש לעשותו גם בבישול, אם בישל בשבת דבר שנתבשל קודם שבת ונצטנן, דקי"ל יש בישול אחר בישול, ונשאר תבשיל זה בחול וחזר ונצטנן, דבזה אזלה לה מלאכה שעשה בשבת, וכן ה"ה אם חמם מים בשבת ונצטננו, אם מותרים או לאו.
וראיתי להרב ערך השלחן סי' שי"ט סק"ג, שכתב אם עבר וסינן מים או יין, נ"ל לכאורה דמותר לשתותו, ולא דמי למבשל בשבת כמ"ש הרשב"א והריטב"א, דלא קנסו אלא בבישול ודכוותיה דנעשה בגוף הדבר מעשה חדש, אבל אם לא נעשה בגוף הדבר מעשה, כגון הוצאה מרה"י לרה"ר =מרשות היחיד לרשות הרבים= מותר. אבל הרב חק יעקב בסי' תנ"ד כתב, דאם הוציא מרה"י לרה"ר הו"ל כדין מבשל, וכן משמע בב"י סי' רנ"ט בשם המרדכי, דבמלאכה דאורייתא אף על גב דלא נעשה מעשה בגוף התבשיל אסור וכו' יע"ש.
והנה מה דמדמי הרב ז"ל סינון המים והיין למוציא מרה"י לרה"ר, יש לחלק דהתם בהוצאה לא ניכר שום יתרון בזה שהוציא, אבל הכא בסינון ניכר יתרון, דתיקנו מן הפסולת שהיה נראה בו בעין מקודם הסינון, וכן הוא בבורר ג"כ נראה יתרון בזה בעין, אך בלא"ה הרב תבריה לגזיזיה ממ"ש מרן בב"י, ועמ"ש בחק יעקב, ולפ"ז יפה כתוב בשאלה דידן בדין הבורר, דדמי לדין המבשל בשבת, דאסור לו לעולם מדין קנס.
ועל כן צריכין אנו לפשוט הספק הנזכר בשאלה אשר הגאון אשל אברהם ז"ל הניחו בצ"ע. ונ"ל בס"ד להביא ראיה לזה מדין מטיל מום בבכור, דאיתא ביו"ד סי' שי"ג דאסור להטיל מום בבכור, ואם עשה מום בידים או בגרמתו אין שוחטין אותו על ידו עד שיפול בו מום אחר מעצמו, ואם מת אין קונסין בנו אחריו ע"ש. נמצא אם נפל מום אחר, שוחטין אותו ואין אוסרין אותו לעולם מטעם קנס, וה"ה הכא בנ"ד, כל דלא אהנו מעשיו שעשה באיסור, אין קונסין אותו לעולם. ואין לומר דאין לדמות גזירות חכמים זו לזו, דהא חזינן בבכורות דף ל"ז דמדמין גזרות חכמים זו לזו בענין קנסות, ועיין במג"א סי' תקל"ח ס"ק ב', וכן ראיתי להרב מהריט"א ז"ל בהליכות יום טוב דף קמ"ב ע"ד, שכתב אין לומר אין לדמות תקנות חז"ל וגזרותיהם זו לזו, לומר בצורם לא קנסו ובחמץ קנסו יותר, דהא ליתא, דא"כ מאי מייתי הש"ס למפשט בעייא מההיא דשדה שנטייבה וכו', כיון די"ל דאין לדמות קנסות חז"ל זל"ז, וא"כ ה"ה די"ל דחמץ נמי אנו למידין מדין צורם אוזן בבכור עכ"ל, ולכן השתא ה"ה הכא בנ"ד, נראה דשפיר נוכל לפשוט הספק דידן מדין צורם אוזן הבכור, דכל דלא אהנו מעשיו חוזר להיתרו.
ומעתה יוצא מזה דין חדש, דגם גבי שביעית אם זיבל השדה בשביעית דקי"ל לא תזרע במוצאי שביעית, הנה אם הסיר הזבל ממנה והחזירה כמו שהיתה דלא אהנו מעשיו, יוכל לזבלה מחדש במוצאי שביעית ולזרעה כדין צורם אוזן בבכור.
מיהו שוב ראיתי למרן ז"ל בב"י סי' רנ"ג, שהביא מתשובת הרשב"א ז"ל במי שבישל תבשילו מע"ש כל צרכו, ולמחר בשבת אמר לגוי להדליק אש ולחמם תבשילו דאסור, אף על פי שלא נעשה מלאכת איסור בגוף התבשיל, שכבר נתבשל מע"ש. וכתב עוד כמדומה שאפילו אחר שנצטנן אסור לו לאותו שבת, דקנסינן ליה כל שהזיד ואמר לגוי לעשות לו מלאכת דאורייתא בשבילו, וכן פסק רמ"א ז"ל בהגה"ה בש"ע /או"ח/ סי' רנ"ג סעיף ה', דאסור לומר לגוי להחם קדרה אם נצטנן, ואם עשה כן אסור לאכלו אפילו צונן ע"ש.
ולפ"ז ה"ה בנ"ד בבורר דעבד איסור תורה, דאסור לאכלו גם אם חזר ועירבו מדין קנס. ולכאורה י"ל הא דאסר הרשב"א באותו שבת בלבד היינו דוקא בנידון דידיה, שהגוי עשה המלאכה ולא ישראל דהדין הוא אפילו אם לא נצטנן אינו אסור אלא באותו שבת, אבל בנ"ד בבורר שהישראל עשה המלאכה, דהדין הוא אם לא חזר ועירבם דאסור לו לעולם, כדין המבשל בשבת דאסור לו לעולם, להכי אפילו אם חזר ועירב הפסולת עם האוכל דלא אהנו מעשיו אסרינן ליה לעולם מדין קנס. והרב אשל אברהם שכתב לא דמי למבשל וכדומה שא"א לשנות מכמות שהיה וכו', הנך רואה נידון הרשב"א ז"ל שחמם המבושל כל צרכו, שזה חוזר כמו שהיה אחר שנצטנן, ועכ"ז אמר דקנסינן ליה, ולפ"ז נראה דנפשט הספק הנז'.
ושו"ר בס"ד בתרומות פרק ב' משנה ג', המעשר והמבשל בשבת שוגג יאכל מזיד לא יאכל, הנוטע בשבת שוגג יקיים מזיד יעקור. וכן איתא בגיטין דף נ"ג ע"ב, ופירש הגאון תיו"ט וז"ל, יעקור משא"כ בבישול שא"א לעקור הבישול, וכן במעשר שכבר נתקן מן התורה עכ"ל. ולפי האמור נראה מ"ש יעקור הדין הוא שלא יחזור ליטע אותה נטיעה אחר שעקרה מדין קנס, דהא כאן נטעה ישראל. ואמרתי בס"ד מכאן יש להוכיח אף על גב שהחזיר הדבר כמו שהיה קודם האיסור, אסרינן לי' לעולם משום קנס, דנמצא בזה דין נטיעה ודין בישול דתני להו בהדי הדדי שוין הם, דגם נטיעה אסורה לעולם ואין לה היתר, דאי אמרינן האי דינא דנטיעה חלוק הוא מדין התבשיל, והיינו לומר דהתבשיל אסור לעולם כיון דאינו יכול להחזירו כאשר היה קודם בישול, אבל נטיעה שיש לה תקנה בעקירה אינה נאסרת לעולם ויכול לחזור ולנטוע אותה, א"כ הו"ל להרמב"ם לכתוב דין הנטיעה נמי בפרק וא"ו /ו'/ מה"ש, כיון דדינה חלוק מדין המבשל בשבת, דמבשל אסור לעולם ואין לו תקנה, וזו אינה אסורה לעולם, כי אחר שיעקור אותה הרי זה חוזר ונוטע אותה, ואמאי הביא דין המבשל בלבד, וכן הטור ומרן ז"ל בסי' שי"ח אמאי הביאו דין המבשל בלבד, אלא ודאי דין הנוטע שוה לדין המבשל, דגם בנוטע אסורה עליו הנטיעה לעולם ואין לה תקנה שיחזור ויטענה, ולכן הזכירו דין המבשל בלבד כיון דשוים הם לענין דינא, ונמצא גם מזה יש הוכחה לנ"ד, דאפילו אם חזר ועירב הפסולת לא יוכל לברור כדרכו, דאסרינן ליה הכל מדין קנס, וכמ"ש הרשב"א ז"ל. והשי"ת יאיר עינינו באור תורתו, אכי"ר:

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' יוני 10, 2020 1:15 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://www.toraland.org.il/%D7%A7%D7%98%D7%9C%D7%95%D7%92-%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%91%D7%90%D7%94%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%94/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%9B-%D7%A0%D7%A8-%D7%A9%D7%91%D7%AA/
לא ברור שבנר שבת הע"מ.


ברור וברור עלכ"פ במג"א שועה"ר ומשנ"ב שהדלקה עושה מצוה

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ד' יוני 10, 2020 1:19 pm

עזריאל ברגר כתב:
דורש טוב לעמו כתב:גם מי שמדליק בברכה ומתכוון להגיע ליהנות מהנרות וכו', אם בסוף לא מגיע הרי שהברכה לבטלה.
בהדלקת נרות העיקר זה ההנאה, אם לא תהיה הנאה בסוף הברכה לבטלה.

לפענ"ד לא נכון, וזה תלוי בשאלה שכבר הוזכרה לעיל לגבי מי שנטל ידיו לסעודה בברכה ואח"כ נמלך ולא אכל, והדין שם זהה לדין כאן.

וזאת יכולה להיות שאלה מעשית מאוד, לגבי אדם שהדליק נרות ויצא מיד להתפלל ותכנן לאכול בביתו, ואח"כ פתאום הזמינו אותו לסעודת שבת אצל מישהו אחר, והוא יודע שעד שיסיים את הסעודה הנרות כבר יכבו - האם יש עליו חיוב לחזור לביתו ולאכול שם משהו כדי ליהנות מהנרות שברכתו לא תהיה לבטלה?


מה ז"א? מבואר בשש"כ וגם בפנה"ל ועוד, שזוג שהדליק נרות והלך לאכול אצל ההורים, צריך לדאוג ליהנות מהנרות באיזושהי צורה, בין אם זה להישאר שם שמתחיל להחשיך, ובין אם להשאיר נרות ארוכים עד שיחזרו. גם לשאלתך, גם אם אדם כיוון ותכנן לאכול בבית, אם בפועל לא נהנה מהנרות נאמר שהברכה לא לבטלה?! קשה מאוד לומר כך.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' יוני 10, 2020 1:21 pm

יודע_ספר כתב:לענ"ד עיקר הנדון הוא האם אשה זו תבוא לביתה היא קיימה את המצווה
ולכאורה כיון שנפסק שנר שלא הודלק לשם נר שבת אין מקיימים בו מצוות הדלקת הנר וכן נר שהודלק קודם פלג המנחה לא מקיימים בו מצוות הדלקת הנר שוב לא יועיל לה לשוב לביתה וליהנות ממנו.

אלא שיש לדון האם אדם יכול להימלך ולשנות מחשבתו?

ונדונים כאלו האם אדם יכול להימלך במחשבה ולבטל איסור מצאנו במי שבישל ביו"ט לצורך חול שלכאו' עבר איסור ואח"כ נמלך ואכל ביו"ט האם במה שאכל ביו"ט ביטל את האיסור ועיי' אמרי בינה סו"ס ג שדן בזה.

וכן דנו במי שברר פסולת מתוך אוכל האם יכול להימלך ולאוכלה וליהנצל מאיסור בורר ובמקרה הפוך כתב השעה"צ שלא אריך למיעבד הכי.


לענ"ד דעתי אינו דמיון בכלל היות שבישול ביו"ט לצורך חול קיום מחשבתו היא רק אם במציאות יאכל בחול, אבל כל זמן שלא אכל בחול יש לדון האם המחשבה אוסרת או לא, משא"כ בהדלקת נרות מדובר על ברכה שצריכה לחול במציאות עכשיו, והיא שגמרה להדליק יצא מביתה והלכה לה, הברכה לבטלה כבר נעשה וא"כ לכאורה לא יעזור לה לפתור אם זה שתשוב ותאכל, והראיה הפשוטה למה לא מצינו בפוסקים פתרון זה בכדי למנוע ברכה לבטלה, והטעם כי במציאות נעשה כבר ברכה לבטלה וא"א לתקן.

וגם מברור אין ראיה כי שם העיקר התיקון וא"כ במקום שלא נהנה מן התיקון אולי יכול למנוע מעבירה, משא"כ בהדלקת נרות שהברכה לבטלה כבר נאמרה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 10, 2020 2:33 pm

דורש טוב לעמו כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דורש טוב לעמו כתב:גם מי שמדליק בברכה ומתכוון להגיע ליהנות מהנרות וכו', אם בסוף לא מגיע הרי שהברכה לבטלה.
בהדלקת נרות העיקר זה ההנאה, אם לא תהיה הנאה בסוף הברכה לבטלה.

לפענ"ד לא נכון, וזה תלוי בשאלה שכבר הוזכרה לעיל לגבי מי שנטל ידיו לסעודה בברכה ואח"כ נמלך ולא אכל, והדין שם זהה לדין כאן.

וזאת יכולה להיות שאלה מעשית מאוד, לגבי אדם שהדליק נרות ויצא מיד להתפלל ותכנן לאכול בביתו, ואח"כ פתאום הזמינו אותו לסעודת שבת אצל מישהו אחר, והוא יודע שעד שיסיים את הסעודה הנרות כבר יכבו - האם יש עליו חיוב לחזור לביתו ולאכול שם משהו כדי ליהנות מהנרות שברכתו לא תהיה לבטלה?


מה ז"א? מבואר בשש"כ וגם בפנה"ל ועוד, שזוג שהדליק נרות והלך לאכול אצל ההורים, צריך לדאוג ליהנות מהנרות באיזושהי צורה, בין אם זה להישאר שם שמתחיל להחשיך, ובין אם להשאיר נרות ארוכים עד שיחזרו. גם לשאלתך, גם אם אדם כיוון ותכנן לאכול בבית, אם בפועל לא נהנה מהנרות נאמר שהברכה לא לבטלה?! קשה מאוד לומר כך.

אתה מדבר על לכתחילה.
אני מדבר על נמלך.

כמדומני שיש ריטב"א לגבי נטילת ידיים שמחלק בזה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 10, 2020 5:33 pm

כדכד כתב:דברי מר נראים לי מחודשים
הוא קיים מצות נט"י אלא שבשעה שקיים אותה לא ידע שיהיה לה על מה לחול

עיינתי אח"כ במשנ"ב (בשועה"ר לא מצאתי כנראה כי לא חפשתי טוב) ומצאתי נדון באדם שנטל ידיו כדי לנקותם מלכלוך ונמלך לאכול ונחלקו אם צריך ליטול ידיו שוב וכותב המשנ"ב שעל נטילה ראשונה אינו יכול לברך כיוון שלא נעשתה לשם מצוה הרי שצודק הרב עזריאל ברגר בדבריו שהנוטל ידיו שלא ע"מ לאכול אינו יכול לברך על נטילה זו אפילו נמלך ומכאן שאף אם בירך בטעות על הנטילה ואוכל אח"כ ברכתו לבטלה.
אני חוזר בי ממ"ש לעיל שקיים מצוה בנטילה הראשונה.
כעת השאלה אם יש להשוות זאת להדלקת נרות שבת שלא ע"ד ליהנות מהם כפי שהסכמתי מקודם או שיש בכ"ז לחלק.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 10, 2020 5:36 pm

אליהו עזריאל כתב:[]

לענ"ד דעתי אינו דמיון בכלל היות שבישול ביו"ט לצורך חול קיום מחשבתו היא רק אם במציאות יאכל בחול, אבל כל זמן שלא אכל בחול יש לדון האם המחשבה אוסרת או לא, משא"כ בהדלקת נרות מדובר על ברכה שצריכה לחול במציאות עכשיו, והיא שגמרה להדליק יצא מביתה והלכה לה, הברכה לבטלה כבר נעשה וא"כ לכאורה לא יעזור לה לפתור אם זה שתשוב ותאכל, והראיה הפשוטה למה לא מצינו בפוסקים פתרון זה בכדי למנוע ברכה לבטלה, והטעם כי במציאות נעשה כבר ברכה לבטלה וא"א לתקן.


הראיה אינה ראיה כיוון שהפוסקים לא דנו בשאלה הזו
אילו היו דנים בשאלה ולא מעלים את אפשרות הפתרון הרי שהיתה זו ראיה אבל כיוון שלא דנו כלל יש מקום לומר שהשאלה לא היתה מעשית ולכן לא דנו בה וכבר כתבתי כעין זה לעיל באשכול זה.

יודע_ספר
הודעות: 136
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יודע_ספר » ד' יוני 10, 2020 7:13 pm

אליהו עזריאל כתב:
יודע_ספר כתב:לענ"ד עיקר הנדון הוא האם אשה זו תבוא לביתה היא קיימה את המצווה
ולכאורה כיון שנפסק שנר שלא הודלק לשם נר שבת אין מקיימים בו מצוות הדלקת הנר וכן נר שהודלק קודם פלג המנחה לא מקיימים בו מצוות הדלקת הנר שוב לא יועיל לה לשוב לביתה וליהנות ממנו.

אלא שיש לדון האם אדם יכול להימלך ולשנות מחשבתו?

ונדונים כאלו האם אדם יכול להימלך במחשבה ולבטל איסור מצאנו במי שבישל ביו"ט לצורך חול שלכאו' עבר איסור ואח"כ נמלך ואכל ביו"ט האם במה שאכל ביו"ט ביטל את האיסור ועיי' אמרי בינה סו"ס ג שדן בזה.

וכן דנו במי שברר פסולת מתוך אוכל האם יכול להימלך ולאוכלה וליהנצל מאיסור בורר ובמקרה הפוך כתב השעה"צ שלא אריך למיעבד הכי.


לענ"ד דעתי אינו דמיון בכלל היות שבישול ביו"ט לצורך חול קיום מחשבתו היא רק אם במציאות יאכל בחול, אבל כל זמן שלא אכל בחול יש לדון האם המחשבה אוסרת או לא, משא"כ בהדלקת נרות מדובר על ברכה שצריכה לחול במציאות עכשיו, והיא שגמרה להדליק יצא מביתה והלכה לה, הברכה לבטלה כבר נעשה וא"כ לכאורה לא יעזור לה לפתור אם זה שתשוב ותאכל, והראיה הפשוטה למה לא מצינו בפוסקים פתרון זה בכדי למנוע ברכה לבטלה, והטעם כי במציאות נעשה כבר ברכה לבטלה וא"א לתקן.

וגם מברור אין ראיה כי שם העיקר התיקון וא"כ במקום שלא נהנה מן התיקון אולי יכול למנוע מעבירה, משא"כ בהדלקת נרות שהברכה לבטלה כבר נאמרה.


אינני מבין מדוע כולם חוזרים שוב ושוב על ענין הברכה
קודם נברר האם המצווה התקיימה חוץ מאשר אשה זו צריכה לדאוג על ברכתה היא צריכה לדאוג גם להדלקתה...

הריטב"א דן במי שבירך על נט"י רק על הברכה כיון שאם לא אוכל אין לו מצווה ליטול ידים...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 495 אורחים