הודעהעל ידי נאשער » ה' דצמבר 01, 2011 11:05 pm
אפי' להבנתך שהוא התכוין כפשוטו להפוך את החפצא למהות אחרת ג"כ לא רחוק מהמציאות להבין את דבריו לפי ההסבר דלהלן.
בעל ה'להורות נתן' זצ"ל הבין מדברי המהר"ל זי"ע שאפי' שבאמת יתכן גם יתכן [משום היות לבן רמאי ידוע] שעלה על לב יעקב אבינו חשש די רציני שהיא לאה ולא רחל מ"מ לפי ההבנה שהאבות שמרו את התורה [נקודה זו טעונה עדיין בירור, שהרי לעומת זה מצאנו שיעקב נשא שתי אחיות שלפי"ז לא רצה לברך לעת"ל כמבו' בפסחים אף שהיא איסור תורה, וכבר נשתברו הקולמוסים בזה ואכמל"ב] ומדין תורה לסמוך על סימנים, לכן דחה יעקב אבינו את חששו וביטלו לדין התורה וסימנים דאורייתא מבררים את הדבר בירור גמור באופן ששוב אין מקום להסתפק, ולכן ראה אותה יעקב לרחל, לא שהחפצא של לאה התהפכה לרחל כ"א כשנבוא לדון מהי אשה זו, נשיב שמדין תורה התברר לנו מעל כל ספק שהיא רחל, ולכן לא חשש יעקב אבינו בלילה כ"א כשראה אותה בבוקר, שאז הוי והנה היא לאה, היינו כאילו שרק עכשיו הוא רואה אותה בפעם הראשונה ועד עתה היה בטוח שהיא רחל, ולפי"ז חקר הגר"נ דלפי"ז יש לתמוה למה א"א לסמוך על דין רוב שאמרה תורה אחרי רבים להטות ובאמרה התורה כן הרי מבורר לנו מעל כל ספק שתערובת איסור שבטל ברוב הרי לנו כאן היתר גמור, ודאי שהחפצא של איסור לא נעשה היתר בפועל, נבלה לכשרה-שחוטה, כ"א אנו מסתכלים ע"ז כחתיכת היתר וא"כ נקרא שהאדם אוכל מאכל היתר לגבי דיני התורה שאסרה לאכול מאכל אסור הרי בזה הוא אוכל מאכל היתר, וא"כ צ"ב למה אמרו חז"ל שמבשא"מ לא סגי ברוב ובעי שישים, הרי אין אנו רואים כאן איסור כ"א היתר, דאחרי שנתברר לנו מה"ת שהיתר לפנינו שוב אין כאן חשש איסור, והלמאי אמרו חז"ל שאין המאכל מותר עד שיבטל בשישים?
ואה"נ שכמו שהדין הוא בתערובת מב"מ שאפי' שמדאו' ומדרבנן [יבש ביבש] בטל ברוב מ"מ אם מרגישים טעם איסור אסור לאכלה אפי' מדאו', ובודאי שאם הסברא וההגדרה בזה הוא שהחפצא נהפכת להיתר יש מקום לתמיהה מרפסן איגרא מה רע בטעם זה של איסור, מה שונה הוא זה מדברי הגמ' בבכורות גבי עז או בהמה טהורה אחרת שילדה כמין חזיר הרי היא מותרת באכילה, ופשטות אפי' שיש טעם חזיר מותרת, וע"כ שבבכורות הרי הוא באמת לאמיתה עז בצורת וטעם חזיר וזה לא אסרה תורה משא"כ כאן לא נשתנה החפצא למהות אחרת, אלא שבעינינו רואים אנו היתר, וע"כ מותר שפיר לאכלה, אמנם לנכון הוא שכאשר אנו מרגישים טעם איסור אין אנו רשאים שוב לאוכלה כי עכשיו אנו 'רואים' בעינינו-ע"י הטעם-איסור בהתגלמותו, וא"כ למה אסרו חז"ל מבשא"מ עד ס'.