כדכד כתב:איני מסכים לדבריכם
פעולה הנעשית מתוך הרגל ולא מתוך מחשבה בהחלט יכולה להקרא מתעסק.
אדם שמכבה גפרור מתוך הרגל אינו מתכוון בצורה מדוייקת לכבות גפרור אלא עושה את הפעולה שהוא רגיל לעשות לאחר הדלקת נר מבלי מחשבה
פרנקל תאומים כתב:הוי עובדא בהאי איתתא שבהדלקת נרות יו''ט בירכה והדליקה עובר לעשייתן, ומתוך הרגל כיבתה את הגפרור.
האם הוי שוגג או מתעסק?
צביב כתב:לא הבנתי למה כתבו כאן שבשבת זה בחיוב חטאת,
את הגפרור מכבים כדי שלא יזיק.
( אומנם ראיתי בבית אחד שהקפידו לשמור את כל הגפרורים להעברת אש,)
יוצר אור כתב:כדכד כתב:איני מסכים לדבריכם
פעולה הנעשית מתוך הרגל ולא מתוך מחשבה בהחלט יכולה להקרא מתעסק.
אדם שמכבה גפרור מתוך הרגל אינו מתכוון בצורה מדוייקת לכבות גפרור אלא עושה את הפעולה שהוא רגיל לעשות לאחר הדלקת נר מבלי מחשבה
מהו א"כ החילוק בין שוגג למתעסק?
ולגוף הנידון כבר הביאו בשם הגריש"א דכהאי גוונא הוי כשוגג.
צביב כתב:לא הבנתי למה כתבו כאן שבשבת זה בחיוב חטאת,
את הגפרור מכבים כדי שלא יזיק.
יוצר אור כתב:צביב כתב:לא הבנתי למה כתבו כאן שבשבת זה בחיוב חטאת,
את הגפרור מכבים כדי שלא יזיק.
ח"ו!
שו"ע [תקיד א] 'אסור לכבות דלקה ביום טוב אפלו אם רואה ביתו שנשרף'
וכבר הזהיר בביה"ל [תקי"א ד"ה אין] על העישון, שיש עוד ליזהר בזה משום מכבה.
[ואף לגבי הגפרור הזהיר בשש"כ פי"ג ח']
קו ירוק כתב:זו פעולה רצונית
אינני מבין מה יש לערער על זה.
גם פעולה אינסטקטייבית, ואפילו כפייתית (ככסיסת ציפורניים) הינה רצונית, ואיננה בגדר מתעסק.
כדכד כתב:קו ירוק כתב:זו פעולה רצונית
אינני מבין מה יש לערער על זה.
גם פעולה אינסטקטייבית, ואפילו כפייתית (ככסיסת ציפורניים) הינה רצונית, ואיננה בגדר מתעסק.
מלאכת מחשבת אסרה תורה
אדם שאינו חושב על מה שהוא עושה אינו בגדר מלאכת מחשבת
דורש טוב לעמו כתב:ראיתי תשובה של הרב דוד חי הכהן שליט"א, ששאלו אותו מה הדין באדם שהדליק או כיבה בטעות אור בשבת מתוך הרגל האם נחשב 'מתעסק'?
וכתב שאם הדליק אור כיוון שהיה לו צורך באור, אפילו הדליק בלא מחשבה לא נחשב מתעסק. ולכאורה תשובה לנד"ד. וכך נראה, שאפשר לומר זה על הרבה מלאכות בשבת.
אדם למשל חתך נייר בשירותים מתוך הרגל, מתעסק? קשה לומר. וה"ה לכיבוי לכאורה.
שומע ומשמיע כתב:https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=158088&width=-17&scroll=0&udid=15633005419629612&pagenum=5
בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
ביליצר כתב:בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
קרוב למזיד
עזריאל ברגר כתב:בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
גבולי מאוד.
וע"ד המתעסק בחלבים.
עזריאל ברגר כתב:ביליצר כתב:בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
קרוב למזיד
"קרוב למזיד" דהלכות רוצח היינו "מתעסק" או "דבר שאינו מתכוון" דהלכות שבת...
בן פרצי כתב:השאלה אם ההגדרה "אינו מתאפק" היא הנכונה, לדעתי יותר נראה "בלתי מודע".
צביב כתב:כשכוסס צפרניים האם מכוין לתיקון האצבע,
או לתיקון השריר ( העצבים)
וכמו קורע על מתו דהוי מלאכה שא''צ לגופה.
בן פרצי כתב:עזריאל ברגר כתב:בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
גבולי מאוד.
וע"ד המתעסק בחלבים.
אכן, וע"ז הנדון.
מה השייכות למתעסק בחלבים?
ביליצר כתב:באמצע שמונה עשרה הוא גם כוסס? ילד שיעמוד למבחן בפני רב גם יכסוס ?
ביליצר כתב:צביב כתב:כשכוסס צפרניים האם מכוין לתיקון האצבע,
או לתיקון השריר ( העצבים)
וכמו קורע על מתו דהוי מלאכה שא''צ לגופה.
ברור דהוי מלאכה שאינה צריכה לגופא אבל פסיק רישא
ביליצר כתב:בן פרצי כתב:השאלה אם ההגדרה "אינו מתאפק" היא הנכונה, לדעתי יותר נראה "בלתי מודע".
למה הרגלים אמורים להפוך לבלתי מודעים ,באמצע שמונה עשרה הוא גם כוסס? ילד שיעמוד למבחן בפני רב גם יכסוס ?
עזריאל ברגר כתב:בן פרצי כתב:עזריאל ברגר כתב:בן פרצי כתב:לפי"ז הכוסס צפרניו שאכן יאמר "בטעות ובלי כוונה", הריהו מתעסק.
גבולי מאוד.
וע"ד המתעסק בחלבים.
אכן, וע"ז הנדון.
מה השייכות למתעסק בחלבים?
זה הזכיר לי את דברי הרמב"ם (הלשון אולי לא מדויקת):
דימה שזה שבפיו רוק הוא ובלעו ונמצא חלב - חייב חטאת.
עזריאל ברגר כתב:ביליצר כתב:צביב כתב:כשכוסס צפרניים האם מכוין לתיקון האצבע,
או לתיקון השריר ( העצבים)
וכמו קורע על מתו דהוי מלאכה שא''צ לגופה.
ברור דהוי מלאכה שאינה צריכה לגופא אבל פסיק רישא
מה הקשר פסיק רישא למלאכה שאינה צריכה לגופה?!
בן פרצי כתב:ביליצר כתב:בן פרצי כתב:השאלה אם ההגדרה "אינו מתאפק" היא הנכונה, לדעתי יותר נראה "בלתי מודע".
למה הרגלים אמורים להפוך לבלתי מודעים ,באמצע שמונה עשרה הוא גם כוסס? ילד שיעמוד למבחן בפני רב גם יכסוס ?
באמת כבר ראיתי את שתי הדוגמאות. אבל גם אם לא, אז מה? המציאות היא שיש לאנשים תנועות בלתי רצוניות ובפרט כשאינם ממוקדים. יהודי שכל השבת הוא אצלו כמו שמו"ע - קדוש יאמר לו, אבל לא יהיה לו שום שוגג ומתעסק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 429 אורחים