ליטוואק פון בודאפעסט כתב:...וציוו עלי לשבת בחוץ ברחוב ולא להכנס פנימה. ישבתי שם עם כוס קפה
רק באתי לעורר, כי הדבר אינו פשוט שמותר לכתחילה, כי יש לחשוש בזה משום משאחז"ל (קידושין מ, ב) האוכל בשוק דומה לכלב ופסול לעדות.
ואמנם דנו הפוסקים אם שתיה בכלל אכילה או לא (ובפרט לר"ת בתוס' בקידושין דרק פת אסור ולא שאר דברים, אך הכרעת הפוסקים דגם שאר דברים יש להחמיר שלא לאכול, ובפרט לת"ח ובני תורה) [ובפרט שהרב ליטוואק הנ"ל כתב שישב, וזה תלוי במח' הפוסקים די"א שרק אם הולך ואוכל בשוק הוא דמיפסיל לעדות].
אך רבים מן הפוסקים כתבו והעלו כי דווקא במים יש להקל, ולא ביין או קפה דחשיב טפי ויש בזה גנאי לשתותו ברחוב, אם לא "לצורך גדול" - שבזה כבר מבואר ברמב"ם גופיה (פ"ה מהל' דעות ה"ב) שיש להקל.
יעויין בקונטרס "שלמי חיים" - הנמצא באוצר, מש"כ בכל פרטי ודקדוקי סוגיא זו [ואמנם שם לא דיבר להדיא על קפה, רק הביא על "יין" משו"ת שיח יצחק להגר"י וייס זצ"ל שאמר שמסתבר שאסור בשוק. אך שמעתי מכמה פוסקים, כהגר"י זילברשטיין, ועוד - שהעלו דגם בקפה יש להחמיר].
מצו"ב קישורית:
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=65כמו"כ דן בקישורית הבאה, לגבי החילוק בין יושב במקום אחד להולך, והביא ממרן הגרח"ק שליט"א שההוראה לא להקל בזה:
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=53