מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בונה ירושלים
הודעות: 25
הצטרף: ג' דצמבר 11, 2018 1:42 pm

נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי בונה ירושלים » א' מאי 03, 2020 10:25 am

פלא יועץ [אות ישרות] כותב "ראוי לאדם שלא להעמיד דבריו על דין תורה אלא לילך אחר היושר שהרי לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה שהרי גם הקב"ה דן אותם על פי מדותם לפי הדין הגמור ונמצאו חייבים, ובודאי שהנוטל ממון מחבירו על פי הדין שלא ע"פ היושר עתיד ליתן את הדין וחייב בדיני שמים, כגון הנותן פקדון לחבירו לשמור ונגנב או נאבד ממנו שאף אם הדין מחייבו לשלם, אינו מן היושר שישולם לו רעה על החסד שעשה על לא חמס בכפיו

האמנם כך? האם מצינו חבר לד"ז? יש בתי דין ומורי הוראה שפוסקים כך? וראה ב"מ פג. בעובדא דרב וצ"ב

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי ביליצר » א' מאי 03, 2020 10:40 am

הרי ש"ח פטור בגנבה ואבדה ועל פשיעה איני רואה סיבה לפטרו וכן בש"ש?!
[שמא הכונה דזקוק לשבועה כדי להפטר ולכן מן הראוי לפטרו מתשלומין כשאין נשבעין ?!]

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מאי 03, 2020 10:46 am

בונה ירושלים כתב:פלא יועץ [אות ישרות] כותב "ראוי לאדם שלא להעמיד דבריו על דין תורה אלא לילך אחר היושר שהרי לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה שהרי גם הקב"ה דן אותם על פי מדותם לפי הדין הגמור ונמצאו חייבים, ובודאי שהנוטל ממון מחבירו על פי הדין שלא ע"פ היושר עתיד ליתן את הדין וחייב בדיני שמים, כגון הנותן פקדון לחבירו לשמור ונגנב או נאבד ממנו שאף אם הדין מחייבו לשלם, אינו מן היושר שישולם לו רעה על החסד שעשה על לא חמס בכפיו

האמנם כך? האם מצינו חבר לד"ז? יש בתי דין ומורי הוראה שפוסקים כך? וראה ב"מ פג. בעובדא דרב וצ"ב


קודם כל, ברור שאין בתי הוראה שמורים ע"פ ספרי מוסר... הם מורים ע"פ שו"ע. ובכלל, הם לא יגידו לבן אדם אל תקבל כסף...

ולשון הפלא יועץ צ"ב קצת, במאי איירי, על שומר חינם או על ש"ש?
אם איירי בשומר חינם, הדין הוא בש"ח שפטור מגניבה ואבידה. וקאמר הפלא יועץ, דאם בכ"ז החמיר ע"ע ורוצה לשלם, וע"ז קאמר הפלא יועץ שלא יקבל ממנו (מהשומר) בעה"ב תשלומין. מפני ישרות.

אבל מה שצ"ע, שהרי הוא פטור מגניבה ואבידה, ומהו שכתב הפלא יועץ "שאף אם הדין מחייבו לשלם"?? הרי פטור הוא.
ואם הכוונה "הדיין" ולא "הדין", צל"ע בדפו"ר. וגם צ"ב מהיכ"ת יחייבו הדיין כך. (אא"כ כב"מ פג., ושם פירכא לדין זה לכאו', כמו שהעיר הרב בונה ירושלים שליט"א).

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מאי 03, 2020 10:49 am

ולפרש הכוונה בשומר שכר, צ"ע מהו החסד שעשה, הרי חייב בדין.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 03, 2020 11:48 am

שומר, הגם שנושא שכר על השמירה, המעשה ביסודו הוא מעשה חסד. לפיכך, הגם ששורת הדין מחייבתו לשלם אף אם שמר את הפקדון כראוי, הואיל ושלא באשמתו נגנב הפקדון או אבד, אין מן היושר שיצא נפסד מן המעשה הטוב שעשה.
וביחוד הדברים נכונים לשומר אבדה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מאי 03, 2020 2:04 pm

ביקורת תהיה כתב:שומר, הגם שנושא שכר על השמירה, המעשה ביסודו הוא מעשה חסד. לפיכך, הגם ששורת הדין מחייבתו לשלם אף אם שמר את הפקדון כראוי, הואיל ושלא באשמתו נגנב הפקדון או אבד, אין מן היושר שיצא נפסד מן המעשה הטוב שעשה.
וביחוד הדברים נכונים לשומר אבדה.


מאי משמע 'העשה ביסודו הוא מעשה חסד'?
כל מעשה שהשני עושה לחבירו בעד ממון, זה 'מעשה חסד' אם זה היה בלי תשלום. אם יש ע"ז תשלום, מהיכ"ת שזה חסד?

ועכ"פ לפי דבריך הכוונה בפלא יועץ לא כמו שחשב הרב בונה ירושלים לעיל, וכמו שכתבתי, ועדיין צ"ב.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 03, 2020 2:39 pm

זה ברור שהרב דיבר על שו"ש.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי ביליצר » א' מאי 03, 2020 4:31 pm

כאמור לעיל ,שו"ר בתוך דבריו דמתחייב מדיני שמים ואין הדעת נותנת שיתחייב בש"ש מדיני שמים והתורה אמרה דחייב בגנבה ואבדה ולא מצאנו בכל מסכת השומרים כדבר הזה !

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 03, 2020 4:32 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:מאי משמע 'המעשה ביסודו הוא מעשה חסד'?
משמע תשורה סמלית חלף שמירת חפצים יקרי־ערך, דבר הרגיל בקרב ידידים ורעים, אשר שורת הדין אינה מבחינה בינה ובין משכורת שלמה, אך לא כן ההגינות; ואם המפקיד יעמוד על דין תורה – ייתבע על כך בדין שמים.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב א' מאי 03, 2020 4:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: נגנב ונאבד אינו ראוי לקבל תשלומין מן השומר?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מאי 03, 2020 4:33 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:זה ברור שהרב דיבר על שו"ש.

לכאורה יותר מסתבר שדיבר על שומר שכר.
אבל פשט הלשון משמע דאיירי בש"ח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 422 אורחים