בונה ירושלים כתב:פלא יועץ [אות ישרות] כותב "ראוי לאדם שלא להעמיד דבריו על דין תורה אלא לילך אחר היושר שהרי לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה שהרי גם הקב"ה דן אותם על פי מדותם לפי הדין הגמור ונמצאו חייבים, ובודאי שהנוטל ממון מחבירו על פי הדין שלא ע"פ היושר עתיד ליתן את הדין וחייב בדיני שמים, כגון הנותן פקדון לחבירו לשמור ונגנב או נאבד ממנו שאף אם הדין מחייבו לשלם, אינו מן היושר שישולם לו רעה על החסד שעשה על לא חמס בכפיו
האמנם כך? האם מצינו חבר לד"ז? יש בתי דין ומורי הוראה שפוסקים כך? וראה ב"מ פג. בעובדא דרב וצ"ב
קודם כל, ברור שאין בתי הוראה שמורים ע"פ ספרי מוסר... הם מורים ע"פ שו"ע. ובכלל, הם לא יגידו לבן אדם אל תקבל כסף...
ולשון הפלא יועץ צ"ב קצת, במאי איירי, על שומר חינם או על ש"ש?
אם איירי בשומר חינם, הדין הוא בש"ח שפטור מגניבה ואבידה. וקאמר הפלא יועץ, דאם בכ"ז החמיר ע"ע ורוצה לשלם, וע"ז קאמר הפלא יועץ שלא יקבל ממנו (מהשומר) בעה"ב תשלומין. מפני ישרות.
אבל מה שצ"ע, שהרי הוא פטור מגניבה ואבידה, ומהו שכתב הפלא יועץ "שאף אם הדין מחייבו לשלם"?? הרי פטור הוא.
ואם הכוונה "הדיין" ולא "הדין", צל"ע בדפו"ר. וגם צ"ב מהיכ"ת יחייבו הדיין כך. (אא"כ כב"מ פג., ושם פירכא לדין זה לכאו', כמו שהעיר הרב בונה ירושלים שליט"א).