אוצר החכמה כתב:אבל איני מבין משהו אחר אם לא לקו המאורות א"כ לא היה מולד אלא הלבנה היתה במלואה ויותר מזה, וא"כ איך קידש אדה"ר את החודש ביום ו וקבע ר"ה, או שכייון שהיתה תחילת בריאתה גם זה נקרא לבנה בחידושה וצ"ע?
לא הבנתי דברי מעכ"ת ואבקש ביאור:
מדוע תחילת בריאתה?
הרי נבראה ביום ד' וביום ו' היה רק הקיבוץ עם החמה.
תולעת: אוצר החכמה תמה, אם נתמעטה הלבנה רק במו"ש, איך שייך מולד וי"ד הידוע כמולד אדם ביום ו' שקדם לו, הרי מולד פירושו שהלבנה שחשוכה עד אז מתחילה לקבל מחדש אור מן השמש, וזה לא שייך כל עוד ללבנה אור עצמי?
ורצה ליישב, שכיון שאז נבראה הלבנהה נקרא מולד.
ותמהתי שלא אז בוי"ד נבראה הלבנה, אלא אז רק היתה התקבצות השמש והירח, מה שגורם ללבנה להיולד מחדש כיום שאין לה אור עצמי, אך לא אז.
לחם_יומם כתב:אנסה לחפש הסבר.
בבריאת העולם נאמר את שני המאורות הגדולים, שהיו שניהם שוים. כשקטרגה הלבנה אמר לה הקב"ה לכי ומעטי את עצמך, ומאז אין לה אור עצמי והיא רק מקבלת אורה מן החמה ומזריחה על העולם. ומזה נוצר לפי מהלך הירח ביחס לשמש, שאין גודל הירח אחיד ויש בו מולדות.
אור שבעת הימים, של החמה, היה אור שנלקה בעטיו של חטא עץ הדעת, ועם מיעוט אור החמה - מובן שגם אור הלבנה נלקה. כי אם האור הזורח עליה חזק, גם האור שהיא מחזירה חזק יותר.
ואולי זה מה שהיה במוצאי שבת, ואעפ"כ היה קיבוץ ומולד שקידש בו אדה"ר את החודש.
אוצר החכמה כתב:הפשטות לענ"ד היא להיפך, שפגם הלבנה הוא האפשרות לחטוא את חטא האשה בעץ הדעת, וכיוון שזה התממש בפועל בחטא האשה הרי זה אותו עניין.
לב אריה על חולין.עט סופר כתב:כיוונת לקושיית המנחת יצחק ח"ח סי' טו, וכן הביא שם בשם לב העיברי, ותירץ ע"פ מה שכתבו האחרונים שפגימת הלבנה עניניה שכל זמן שאין בני אדם ראויים מחמת החטא גנוז האור הקדמון, ולעתיד לבא יחזור אור הגנוז, ואז יהיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה שבעיים וכו'.
ס"ו ואילך.יין המשמח כתב:ראה זה בסה"מ מלוקט ח"ג [בהוצאה החדשה "תורת מנחם סה"מ מלוקט שבט] באתי לגני תשל"א. שמבאר הקשר של ב' הענינים . .
זקן ששכח כתב:לכאורה טעון ביאור, הלא פגם הלבנה קרה מספר ימים טרם בריאתה של חוה. ואם כוונת דבריו על פי הסוד, עדיין אין מקרא יוצא מדי פשוטו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 366 אורחים