הצעיר באלפי כתב:מסתבר דלא גרע מכל מידי דמנקה,
השאלה הוא אם זה לכתחלה, אך בודאי עלתה לו אם עשה כן.
הלא דין מפורש הוא בטושו"ע סי' ד, שניקוי ידיו בכל מידי דמנקי אינו אלא כשאין לפניו מים, ועכ"פ - בודאי אינו לכתחילה.ברוך00 כתב:האם מותר לכתחילה לנקות ידים באלכוג'ל לפני התפילה במקום במים?
כנראה, כוונת ד' מר לדון אם יש לו גדר משקה (יעויין טושו"ע סי' קפא).ברוך00 כתב:וכן האם מותר לכתחילה לנקות את הידים בסוף הסעודה באלכוג'ל, במקום במים אחרונים?
שלום עד עולם כתב:שו"ע או"ח סימן קפ"א ס"ט: מים אחרונים נוטלים בכל מיני משקים.
וכתב המ"ב בס"ק כ': שגם הם מנקין הידים מזוהמא כמו מים, ומיירי באין לו מים כי אם משקין, אז מותר, הא יש לו מים אין ליטול במשקין [פמ"ג].
ואני תמה השו"ע אומר שנוטלין בכל מיני משקים והפמ"ג אומר שהוא מדבר באין לו מים, ולמי אין מעט מים? וממש הפך דינא דהשו"ע, והיה לו להשו"ע לפרט כל כהאי.
והנה הפמ"ג לא כתב מקור לדבריו ואיך יתכן להמציא חידוש כזה ושהמ"ב יעתיקו בלי מקור קדמון? והיכן סתימת ושתיקת כל האחרונים הקדמונים שמלמדת שמותר לכתחילה ליטול בכל המשקים? וכי כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול?
קו ירוק כתב:כמדומה שאלכוגל מחטא ואינו מנקה, ולא עוד אלא משאיר שכבה דקה של אלכוהול..
לא נסיתי. כך שמעתי ממי שמשתמש בו.
ביליצר כתב:מים לפני התפילה תמיד עדיפים ... משום ארחץ בנקיון כפי...
מי כתיב ארחץ במים?! בנקיון כתיב! כל מידי דמנקי!
עזריאל ברגר כתב:ביליצר כתב:מים לפני התפילה תמיד עדיפים ... משום ארחץ בנקיון כפי...
גמ' ברכות טו,א:מי כתיב ארחץ במים?! בנקיון כתיב! כל מידי דמנקי!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 373 אורחים