ביליצר כתב:הרמבם מדבר על גופם של דברים ולא על בחינות ,,,
ביליצר כתב:שוב ,הרמבם מפרש את הדברים,,
כיצד היה בעל אומנות והיה עוסק במלאכתו שלש שעות ביום ובתורה תשע. אותן התשע קורא בשלש מהן בתורה שבכתב ובשלש בתורה שבעל פה ובשלש אחרות מתבונן בדעתו להבין דבר מדבר. ודברי קבלה בכלל תורה שבכתב הן ופירושן בכלל תורה שבעל פה. והענינים הנקראים פרדס בכלל הגמרא הן. במה דברים אמורים בתחלת תלמודו של אדם אבל כשיגדיל בחכמה ולא יהא צריך לא ללמוד תורה שבכתב ולא לעסוק תמיד בתורה שבעל פה יקרא בעתים מזומנים תורה שבכתב ודברי השמועה כדי שלא ישכח דבר מדברי דיני תורה ויפנה כל ימיו לגמרא בלבד לפי רוחב שיש בלבו ויישוב דעתו:
עושה חדשות כתב:חשבתי היום על הספק הנ"ל, האם כוונת הגרי"ס גם כלפי דינא דלעולם ישלש וכו', וכעת ראיתי שקדמוני.
ובכן אצטרף לשאלה, וכן לברר את דברי הגרי"ס כאן, ומה הנפק"מ לדינא מכל ההבחנות האלו.
סגי נהור כתב:עושה חדשות כתב:חשבתי היום על הספק הנ"ל, האם כוונת הגרי"ס גם כלפי דינא דלעולם ישלש וכו', וכעת ראיתי שקדמוני.
ובכן אצטרף לשאלה, וכן לברר את דברי הגרי"ס כאן, ומה הנפק"מ לדינא מכל ההבחנות האלו.
איני מוצא כאן אלא דרש העוסק בצד הרעיוני של דברי חז"ל. והתוכן הרעיוני הרי ברור הוא. ונראה מוזר לחפש בזה נפק"מ לדינא.
שומע ומשמיע כתב:סגי נהור כתב:עושה חדשות כתב:חשבתי היום על הספק הנ"ל, האם כוונת הגרי"ס גם כלפי דינא דלעולם ישלש וכו', וכעת ראיתי שקדמוני.
ובכן אצטרף לשאלה, וכן לברר את דברי הגרי"ס כאן, ומה הנפק"מ לדינא מכל ההבחנות האלו.
איני מוצא כאן אלא דרש העוסק בצד הרעיוני של דברי חז"ל. והתוכן הרעיוני הרי ברור הוא. ונראה מוזר לחפש בזה נפק"מ לדינא.
הראיתי שבדברי הרמב"ם מבואר שהרעיון זה הוא צורת קיום ההלכה.
סגי נהור כתב:שומע ומשמיע כתב:סגי נהור כתב:עושה חדשות כתב:חשבתי היום על הספק הנ"ל, האם כוונת הגרי"ס גם כלפי דינא דלעולם ישלש וכו', וכעת ראיתי שקדמוני.
ובכן אצטרף לשאלה, וכן לברר את דברי הגרי"ס כאן, ומה הנפק"מ לדינא מכל ההבחנות האלו.
איני מוצא כאן אלא דרש העוסק בצד הרעיוני של דברי חז"ל. והתוכן הרעיוני הרי ברור הוא. ונראה מוזר לחפש בזה נפק"מ לדינא.
הראיתי שבדברי הרמב"ם מבואר שהרעיון זה הוא צורת קיום ההלכה.
ההבנה ש"תלמוד" פירושו הדיון והעיון בטעם ובסברא היא פשוטה (הרי כשזה נאמר עוד לא היו ספרי תלמוד), לא משהו שהרמב"ם היה צריך לחדש.
אלא שבפשט ההלכה כל העיון התלמודי מהגמרא ועד לאחרוני האחרונים נכלל ב"שליש בתלמוד".
סגי נהור כתב:אינני מבין מה אתה אומר. תרצה להסביר?
שהלימוד והעיון שלנו הוא בכלל "שליש בתלמוד" - זה פשיטא. השאלה היא מה לגבי שני השלישים האחרים. רבי ישראל סלנטר אמר רעיון מעניין, שעבורנו התלמוד עצמו הוא הבסיס והיסוד כמו המקרא. להבנתי זאת דרך יפה לומר שהשתנה הדור והשתנו התנאים, אבל זה לא הסבר הלכתי. אולי השתנות העתים היא סברא הלכתית, אבל ההכנסה של זה למסגרת של "שליש במקרא" ו"שליש במשנה" זאת צורה יפה להביע את הרעיון ותו לא.
* לרב נטרונאי. ששאלתם וקרא זה אל זה ואמר (יש' ו, ג) ותשאני רוח (יח' ג, יב) - מה טעם יש שם לקרות ולתרגם, ומה טעם קבעו אותם חכמים בסדר קדושה.
כך מנהג ראשונים, מקום שיש שם תלמידי חכמים כשהיו מתפללין ונופלין על פניהם ומקדשין, לאחר שעונין אמן יהא שמיה וכו' מביאין נביא וקורין בו {כ}עשרה פסוקים, הן חסר הן יתר, ומתרגמין אותן, ואחר כך אומרים וקרא זה אל זה ואמר ומתרגמין כשם שתרגמו אותה פרשה של נביא, ואומרין ותשאני רוח ומתרגמין אותו, כדי לסיים בשבחו של הקדוש ברוך הוא. ואחר כך מקדש{י}ן ועוסקין בתורה - הרוצה במשנה עוסק, הרוצה בתלמוד עוסק - {כדי} לקיים מה שאמרו חכמים (קידושין ל ע"א, ע"ז יט רע"ב) לעולם ישלש אדם (וכו') [שנותיו שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד]. וכיון שרבתה עניות ודלות והוצרכו תלמידים (להתפרנס ממעשה) [למעשה] ידיהם ולא היו יכולים לעסוק בתורה תמיד ולהשליש בכל יום, נסמכו על התלמוד בלבד ועזבו מקרא ומשנה, וסמכו על מה שאמרו: כל הנחלים הולכים אל הים (קה' א, ז) מקרא משנה ומדרש, ועקרו לקרות בנביא בכל יום אחר תפלה. ואף על פי שעקרו לקרות בנביא, אותן שני פסוקים לא עקרו אותם ועדיין קבועים ועומדים, ומפני מה לא עקרום, (שקדושה משלשת היא) [שקדוש משולש הוא] קדוש קדוש קדוש (יש' ו, ג), ושלשוהו ג' פעמים בתפילה.
ולומר יענך ה' ביום צרה, (תה' כ) כך מנהג בבית רבינו שבבבל: לאחר שמתפללין כל התפילה וגומרין אותה ופוסקין, תנאין עוסקים במשנה ובמדרש ובתוספות עד ד' שעות, ולאחר ד' שעות אומרים יענך וגומרין אותו, ואחר אומרים וקרא זה אל זה ואמר, וגומרין שני פסוקים אלו ומקדשין ויוצאין לבתיהם. ובא לציון גואל ואני זאת בריתי אותם (יש' נט, כ - כא) לא היו אומרים, ואם רצה יחיד לאומרם אין בכך כלום, שלא אמרו חכמים "לא יהא פחות מעשרה" אלה דבר שבקדושה, ובא לציון גואל ואני זאת {בריתי} אין בהם משום קדושה. וכיון דתקינו רבנן קדושה דסדרא, אף על גב דמשום לקרות בהו אתקון, כיון דנקבעו בתפילה כדבר שבקדושה הוא ולא יהא פחות מעשרה, אלא אם כן בקראי או בהלכה דגמרא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים