אריה מרדכי כתב:האם למאן דהו יש הכרעה ברורה כיצד משערים אונאה בחפצים הנמכרים בזמנינו, כשיש באותו מוצר פערים של מחירים באותו האזור, ראיתי בזה ריבוי דעות ושיטות ואני רוצה לדעת הכרעה מי שברור או בירר אצל דיינים.
ביליצר כתב:בית דין הישר והטוב 025388380
חיים סגל כתב:שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.
חיים שאול כתב:אם הוא קבע את המחירון אז מה מונע ממנו עכשיו להחליט שהוא מייקר אותו?
מלבב כתב:[quote="חיים סגל". וגם היום שייך אונאה לדעת הערוך השולחן הנ"ל אם לוקחים מחיר מופקע שהוא לא מחיר קבוע, ולדעת שאר האחרונים אם זה יותר יקר מרוב הסוחרים.
חיים סגל כתב:שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.
מלבב כתב:חיים סגל כתב:שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.
לענ"ד זה דברים שאין להם שחר, כי אם אין אונאה הוא יכול לשנות המחיר כל רגע, אולי זה שייך למקח טעות כי הקונה קונה על דעת מחיר החנות הקבוע, אבל וודאי לא שייך לאונאה.
מלבב כתב:מה הסברא שכל חנות ברחוב יכול לקחת כל מחיר שעולה על דעתו, ובאותו חנות אסור לשנות מחירים? הרי מפורש בפוסקים שלא שייך מנהג בעניין אונאה וגם אם נוהגים לאונות זה מנהג נגד ההלכה ולא מועיל, רק יש מחלוקת אם בדבר שאין מחיר יש אונאה, אבל דעת רוב הפוסקים שגם בזה יש אונאה, ולהשיטות שאין בכהאי גווני אונאה כי זה נקרא שאין מחיר אז גם באותו חנות לא שייך אונאה.
אריה מרדכי כתב:מלבב כתב:מה הסברא שכל חנות ברחוב יכול לקחת כל מחיר שעולה על דעתו, ובאותו חנות אסור לשנות מחירים? הרי מפורש בפוסקים שלא שייך מנהג בעניין אונאה וגם אם נוהגים לאונות זה מנהג נגד ההלכה ולא מועיל, רק יש מחלוקת אם בדבר שאין מחיר יש אונאה, אבל דעת רוב הפוסקים שגם בזה יש אונאה, ולהשיטות שאין בכהאי גווני אונאה כי זה נקרא שאין מחיר אז גם באותו חנות לא שייך אונאה.
זה לא ענין של מנהג, אלא מכיון והכלל הבסיסי בהלכות אונאה שהביא הב"י בסימן רכז הוא שאין לך אלא מקומו ושעתו, ומכיון שיש עשרות משתנים שגורמים לשינוי המחירים בין חנות לחנות, הלכך כל חנות הוא מקומו ושעתו לכשעצמו, ולכן אין לבוא בטענה שמצאת בחנות דומה באותו הרחוב במחיר שונה, כי שמא הוא הזמין מעט והוא הרבה, שמא הוא שלם במזומון וחבירו באשראי, שמא חנות זאת משלמת שכירות וחנות זאת לא, שמא חנות זאת מעסיקה עובדים וכו' שמא חנות זו פתוחה שעות מורחובות, שמא על מוצר זה מוזילים ועל האחרים מיקרים ולהפך, ועוד משתנים רבים.
יצןין שבספר עלהו לא יבול חלק ב' עמ' רנט הובא בשם הגרשז"א "כי כיום בדרך כלל סדרי המסחר הם כאלו שיכול לקחת כמה שרוצה ואם כן אין בו אונאה".
והוא שיטת הערוה"ש שהוזכר לעיל.
מלבב כתב:דברי הנתיבות מחודשים וקשה להבין, אבל גם לדברי הנתיבות הוא רק כשאומרים בפירוש שמוכרים לא לפי המחיר רק ע"פ משהו אחר, אבל בנידון דידן זה תלוי במחלוקת אם יש אונאה בדבר שאין לו מחיר שווה שרוב הפוסקים סוברים שיש אונאה.
זאנגאלאך כתב:מלבב כתב:דברי הנתיבות מחודשים וקשה להבין, אבל גם לדברי הנתיבות הוא רק כשאומרים בפירוש שמוכרים לא לפי המחיר רק ע"פ משהו אחר, אבל בנידון דידן זה תלוי במחלוקת אם יש אונאה בדבר שאין לו מחיר שווה שרוב הפוסקים סוברים שיש אונאה.
דברי הנתיבות פשוטים וברורים למבין. אונאה קיימת כאשר ישנו שער מסויים שדעת בני אדם נוטה להניח שעל פיו נקבע המחיר, והמוכר או הקונה מאנה בכך שהוא יוצר מצג שוא כאילו השער הוא שונה. לו היה הקונה או המוכר יודעים שהשער שונה, או אז לא היה מסכים למקח.
אבל כאשר ההסכמה היא שמוכרים ולוקחים על האמת, דהיינו לפי מה שנקבע ביננו ללא שום קשר ותלות בשער שבשוק, איזה אונאה יש כאן?
כל מי אשר רגלו דורכת בחנות בזמננו, יודע שלמחיר אין שום קשר לשער כלשהוא, והוא נקבע בשרירות ליבו של המוכר לטב ולמוטב. המקום היחיד שאני מכיר שקיים עדיין שער מסויים ומקום יש להניח שדעת בני אדם לסחור על פיו, הוא בשער החליפין של המטבעות
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 416 אורחים