הרב אברהם אבידן (שבת ומועד בצה"ל, עמ' קלג), כותב שדין המחסנית והכדורים כדין כלי הנשק, שהם כלי שמלאכתם לאיסור ... הרב יעקב אריאל ("האם רובה נחשב למוקצה", שו"ת באהלה של תורה, חלק ב, עמ' 129), מעיר שההיתר זה לשאת נשק בשבת, הוא רק למי שיודע להשתמש בנשק והוא נושא אותו גם בימות החול במצב דומה. לעומת זאת, כדורי רובה ללא נשק, נחשבים למוקצה מחמת חסרון כיס, מאחר שלא ניתן להשתמש בהם צורך גופם- הרתעה.
במסתרים כתב:כשאומרים אב הרחמים וגם ברכת החודש מה קודם?
מבואר בספרי מנהג/תפלה?
שייך כאן תדיר ושאינו תדיר?
מאיר סובל כתב:היום ראשון שלו נמנה רק אחרי השבע ברכות, ואז זה דאוריתא.
פשר הדבר יתכן אם נאמר שאין דין יום ראשון ביום קבורה דוקא, אלא שהחיוב הוא יום אחד והשאר מדרבנן. וממילא ברגיל זה יום ראשון שמיד אחר קבורה, אבל כשנדחית האבילות, החתן בכלל לא אבל, זה לא יום ראשון שלו. וכשיתאבל אז יום אחד הוא מדאורייתא.
סגי נהור כתב:דומה שיש דיון בדבר אם הכסף הנמצא בקופה של מוסד צדקה כלשהו נחשב כאילו נכנס כבר לרשות המוסד. וכמה נפק"מ בדבר, וכגון:
כשאין באים לרוקן את הקופה, אם מותר להעביר את הכסף למוסד אחר.
אם מותר ללוות מהקופה ולהחזיר.
דורש טוב לעמו כתב:מבואר בסימן שמב בשו"ע יו"ד, שאם יש הפסד ולא דוחים את החתונה, קודם כל יש חופה והחתן בועל בעילת מצווה ופורש, ולאחר מכן קוברים, ונוהג שבעת ימי המשתה ולאחר
מכן שבעת ימי אבלות. וביארו הראשונים שכן כיוון שהחופה הייתה קודם הקבורה, אזי קודם כל חלים עליו ימי המשתה ולאחר מכן ימי אבלות. והקשה הר"ן שכן למא"ד שאבלות דאו', לכאורה צריך לנהוג אבלות קודם! וביאר שכיוון שמותר לבית דין לעקור דבר מן התורה בשואל"ת, אזי יכול להמשיך בימי המשתה, ולא יעשה דברים של שמחה, ומאידך לא חייב לעשות דברים של אבלות.
עזריאל ברגר כתב:ואם אינם "סמוכים על שולחן ראש הישיבה" - אז הם סתם חבורת שותפים שגרים בבית אחד.
ואחד מדליק בשליחות חבריו!
וכך נוהגים גם בצה"ל, שאחד מדליק בשליחות כל חבריו (זכיתי לעשות זאת בכמה שבתות...).
ב' או ג' בעלי בתים שאוכלין על שלחן אחד ומברכים כל אחד על מנורה שלו יש מפקפקין לומר שיש כאן ברכה לבטלה לפי שכבר יש שם אורה מרובה מנרות שהדליק הראשון ויש מיישבין המנהג שכל מה שניתוספה אורה בבית יש בה שלום בית ושמחה יתירה להנאת אורה בכל זוית ומכל מקום אפילו לפי דעתם לא יברכו שנים במנורה אחת שיש לה קנים הרבה.
ולדברי הכל יכול השני לברך בחדר המיוחד לו אע"פ שאינו אוכל שם ואינו משתמש שם שום צורך אכילה מטעם שנתבאר למעלה ואפילו בחדר המיוחד לראשון אם הראשון משתמש שום צרכי אכילה באותו חדר ועדיין לא היה שם יכול השני להדליק שם משלו או ממה שיקנה לו הראשון ולברך על הדלקה זו אע"פ שהוא לא ישתמש כלום אצל נרותיו:
נחלי אפרסמון כתב:האם שיניים תותבות המיוצרות ע"י גוי חייבות בטבילה?
משנה ברורה סימן תרצב סקי"ד כתב:ושיעור טעימה היינו כביצה פת או משקין כשיעור ביצה
משנה ברורה סימן רלב סקל"ה כתב: וכתב המ"א דבשתיה יותר מכביצה נמי אסור אף דלענין אכילה חוץ לסוכה חשיב עראי אף ביותר מכביצה בזה דהחשש הוא שמא ימשך וזה שייך בשתיה יותר אם הוא משקה המשכר. וסתם משקה מותר לשתות אפילו הרבה
עובדיה חן כתב:האם מברכים על בשמים ביום חול מתי שזה מחובר לקרקע?
עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:האם מברכים על בשמים ביום חול מתי שזה מחובר לקרקע?
א. מאי נפק"מ בחול או בשבת? הלא מותר בשבת להריח בשמים המחוברים אם אינם פירות.
ב. הדעת נוטה שאם ניטעו/נזרעו על מנת שיהיה ריח טוב במקום גידולם - יברך, כדין הנכנס לחנותו של בשם. אבל אם מגדלים אותם כדי שאנשים יקטפו מהם או רק כגדר חיה וכיו"ב - לא יברך.
עובדיה חן כתב:עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:האם מברכים על בשמים ביום חול מתי שזה מחובר לקרקע?
א. מאי נפק"מ בחול או בשבת? הלא מותר בשבת להריח בשמים המחוברים אם אינם פירות.
ב. הדעת נוטה שאם ניטעו/נזרעו על מנת שיהיה ריח טוב במקום גידולם - יברך, כדין הנכנס לחנותו של בשם. אבל אם מגדלים אותם כדי שאנשים יקטפו מהם או רק כגדר חיה וכיו"ב - לא יברך.
תודה,ראשית בשבת נדמה לי שיש חשש שמא יתלוש אם יגע בידו.
לגבי יום חול סברה יפה אבל אני מחפש מקור.
עושה חדשות כתב:על מלאכת 'לש' בשבת.
נשאלתי על הכנת בלילה של רוטב בשבת, (רכיבים; שמן חרדל סוכר חומץ).
אם מישהו יודע ויכול לכוין אותי, שכמ"ה.
עובדיה חן כתב:ידוע שלוקחים הלוואה מהבנק ללא מטרה משלמים רבית יותר גדולה,מסתם משכנתא וכדומה, השאלה היא האם יכול להערים על הבנק ולהביא תוכניות לשיפוץ הבית וע"יז יקבל ריבית יותר נמוכה.
תורף השאלה היא שהרי לכאורה זה שקר וגזל,אלא שהשאלה באופן שהאיש רוצה לשפץ רק לא כרגע,דבר שני הוא לא יקח את ההלוואה רגילה אלא רק הלוואה בריבית נמוכה נמצא שהבנק בסופו של דבר הוא מרויח ,בנוסף לסברא ששמעתי בשם רבי ניסים קרליץ שבנק מאחר והוא חברה בע"מ אין כאן איסור ריבית ושאר דיני ממון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 438 אורחים