אוצר החכמה כתב:לא מובן איך אתה מעלה בדעתך שיהיה מותר לגרום למישהו להיות מתעסק
וקשה לי להאמין אפילו לדבריך שאתה שואל את זה למעשה
יש אחרונים שסוברים שהנכשל בשוגג בדרבנן אפילו כפרה אינו צריך (כי אין בזה חפצא של איסור, עיין באתוון דאורייתא) היעלה על דעתך שמותר להכשיל מישהו בזה?
מה הקשר לעניין של הרב אלישיב, שם הש"ץ או המדבר הוא העובר את האיסור (אם יש בזה איסור, כנראה בעל המכשיר נוהג כסוברים שאין בזה איסור) ווהוא השואל אם מותר וע"ז דנו שכיוון שהוא אין כוונתו לזה כלל מותר לו משום שאינו רוצה ומתכוון לדבר, (וכאן יש לדון בביאור ההיתר אם הוא משום שמ"מ נקרא אינו מתכוון מחמת שאינו רוצה בדבר, או משום צירוף בדרבנן של דעת הרשב"א של צידת צבי וכולי).
אבל אתה הרי סובר שאסור להקליט בשבת היינו שאתה עצמך לא תהיה מוכן להקליט את קולך בשבת ואיך עולה בדעתך לעשות הערמה של הסתרת ההקלטה מהעובר איסור , פשוט לא יאומן.
ההלכה גם אם היא נראית תמוהה - היא עובדת עם כללים ברורים ולכן גם כשהמסקנה מוזרה, אם היא ע"פ הכללים היא פשוט נכונה.
בכן הסברתי שהמקרה שלפנינו דומה יותר להולך בדרף הילוכו ודורס על נמלים שזה מותר כי אינו מדעתו. וזה ממש לא מתעסק כי אין זה התכוון לתלוש ותלש מחובר.
כי מה ההבדל בין מכשיר שמיעה לנגן???
עשוי לנחת כתב:יצא עכשיו ספר וישמע משה תשובות הגריש"א לר' משה פריד, ושאל אותו אם יכול להקליט ד"ת מאדמו"רו [בעלזא] בסעודה שלישית, והוא אסר את הענין.
[ושמעתי - ולא נדפס בספרו - ששאל את הגריש"א שהרי רבו אינו יודע שמקליטו, והגריש"א אמר לו, הרי יש לו רוח הקודש?!.... כמובן שהוא התלהב מאוד מה"הסכמה"... עד שכנראה הבין מה התכון הרב, וכנראה לכן לא הדפיס זאת בספר....]
אוצר החכמה כתב:עשוי לנחת כתב:יצא עכשיו ספר וישמע משה תשובות הגריש"א לר' משה פריד, ושאל אותו אם יכול להקליט ד"ת מאדמו"רו [בעלזא] בסעודה שלישית, והוא אסר את הענין.
[ושמעתי - ולא נדפס בספרו - ששאל את הגריש"א שהרי רבו אינו יודע שמקליטו, והגריש"א אמר לו, הרי יש לו רוח הקודש?!.... כמובן שהוא התלהב מאוד מה"הסכמה"... עד שכנראה הבין מה התכון הרב, וכנראה לכן לא הדפיס זאת בספר....]
לא ראיתי את התשובה אבל ברור שהוא שאל על סעודה שלישית כי מדובר אחר צאת השבת ובשבילו הוא חול רק עדיין הוא בתוך תוספת שבת לאדמו"ר אבל לא על להקליט בשבת ממש.
אוצר החכמה כתב:עשוי לנחת כתב:יצא עכשיו ספר וישמע משה תשובות הגריש"א לר' משה פריד, ושאל אותו אם יכול להקליט ד"ת מאדמו"רו [בעלזא] בסעודה שלישית, והוא אסר את הענין.
[ושמעתי - ולא נדפס בספרו - ששאל את הגריש"א שהרי רבו אינו יודע שמקליטו, והגריש"א אמר לו, הרי יש לו רוח הקודש?!.... כמובן שהוא התלהב מאוד מה"הסכמה"... עד שכנראה הבין מה התכון הרב, וכנראה לכן לא הדפיס זאת בספר....]
לא ראיתי את התשובה אבל ברור שהוא שאל על סעודה שלישית כי מדובר אחר צאת השבת ובשבילו הוא חול רק עדיין הוא בתוך תוספת שבת לאדמו"ר אבל לא על להקליט בשבת ממש.
אוצר החכמה כתב:לא מובן איך אתה מעלה בדעתך שיהיה מותר לגרום למישהו להיות מתעסק
לפילפולא כתב:ובכן, המדובר כמובן שהמוקלט אינו יודע מאומה, אחרת זה סבוך יותר. מה שנותר זה הכשלתו ב"מתעסק" שלדעת רוב האחרונים הוא עובר על איסור אלא שאינו מחוייב קרבן.
אוצר החכמה כתב:אכן יש כאן שני נידונים
א. מה שהעלו כאן את זה כשאלה מעשית אם לעשותו וע"ז כתבתי שזה פשוט שלא.
זמנו היה לי בעיה לפתוח מקרר בשבת כי שכחתי לסגור את החשמל לפני שבת ולאחר דיון עם כל הרבנים והמוצי"ם החליטו לקרוא לשכן לגרום לו לפתוח את המקרר כאשר הוא אינו יודע שיש שם חשמל.
אוצר החכמה כתב:גם בלי להיות כבוד קדושת מותר לי להביע את דעתי
אוצר החכמה כתב:אם מישהו רוצה להרוג את הנמלים שלו היותר לו לשים אותם בדרך בה הולכים בני אדם כדי שידרסום?
אוצר החכמה כתב:בכן הסברתי שהמקרה שלפנינו דומה יותר להולך בדרף הילוכו ודורס על נמלים שזה מותר כי אינו מדעתו. וזה ממש לא מתעסק כי אין זה התכוון לתלוש ותלש מחובר.
אגב איני יודע מאיפה המצאת את היתר הנמלים. בנמלים אמיתיות יש שיקולים אחרים של אינו מתכוון ופסיק רישיה דלא ניחא ליה ועוד אבל כאן הרי הרב אליישיב עצמו הוא האוסר בכעין זה כלומר במצלמות בדרך לכותל.
וכמובן שגם המתירים המצלמות, לא יעלה בדעתם להתיר לשים מצלמות רק בשביל שיהיה לנו תמונות של אנשים ההולכים לכותל. אלא המשטרה שמה את זה ללא דעתנו (אולי משום חשש פקו"נ ואולי לא) ואין אנו יכולים למחות בידה, ואז ורק אז מתעורר הדיון אם מותר ללכת.
אוצר החכמה כתב:ההלכה גם אם היא נראית תמוהה - היא עובדת עם כללים ברורים ולכן גם כשהמסקנה מוזרה, אם היא ע"פ הכללים היא פשוט נכונה.
זה נכון כשמדובר על הלכה ולא על רצון לעבור איסור ע"י פטנטים.
תולעת ספרים07 כתב:ולגבי הקלטה במו עיני ראיתי קלטת שכתוב ע"ז יום הכיפורים שחל להיות בשבת אצל האדמו"ר רבי יואל טייטלבום זי"ע מסאטמער.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים