הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' מרץ 15, 2019 5:32 am
העלו כאן את הענין של השקפת האחרונים מול הראשונים, והיו שתלו הדבר במקובלים אל מול פילוספים, יתכן שיש בזה אמת, אבל כמדומה שהנקודה היא יותר פשטות התנ"ך וחז"ל אל מול תורת האלוקות של ימות הראשונים.
שלושה נידוני היסוד ישנם ביחס להשגחה, ולדעתי הדורות האחרונים נוטים יותר לפשטות התנ"ך וחז"ל. הסוגיה הראשונה האם הקב"ה ברא את העולם, ונתן כוחות פעולה מסוימים לנבראים, ושוב יש יכולת בנבראים לפעול בכוחות עצמם, או שמא כל פעולה הינה עשייה של הבורא ית', וכוחות הטבע הינם רצון ה' בכל רגע ורגע. ולשם משל נוכל להתבונן האם תנועת האטומים הינו כח תנועה תמידי שהונח בחיק חלקיקי האטום או שמא הינו מעשה ה' בכל רגע ורגע. האם סיבוב ותנועת הגלגלים (שמש ירח כדור הארץ, וכל שאר מערכות הכוכבים) וכן כל מה שמוגדר בעולמינו ככח כמו כח המשיכה, חשמל, ועוד, הינם כוחות שטבע הבורא, או שהם מעשים שעושה הבורא בכל רגע ורגע, ואין מושג של כח כל שהוא העומד בפני עצמו. גם אם נכריע שהבורא עושה את כל הפעולות, עדיין יתכן שהבורא קבע את הנהגתו בצורה קבועה מחמת רצונו בהנהגת העולם בדרך נסתרת ולא גלויה (וזה הנקרא מזלות וכדו'), ויהא מקום לדון על סיבות המאורעות הפוקדות את האדם, אם הכל הוא במערכת שכר ועונש, או סיבות נוספות. וכן הלוא ברור שיש לאדם בחירה ויכולת בתחומים מסוימים ויש לברר מה האדם יכול לעשות בעולמו של הבורא ומה אינו יכול. אלו הסוגיות הנוספות בהשגחה, שיש לייחד להם מקום בפנ"ע.
[גם הדיון על כוחות הטבע, המדובר הוא על תנועות ופעולות שמתרחשות ביקום, האם הינם תנועות של כוחות מסוימים שהבורא ברא, או שמא אין מושג של 'כח', כח זהו מילה נרדפת למילה 'אלוקים'. אולם רובד נוסף ישנו, ביחס לחומר הדומם. בורא עולם ברא את העולם, האם החומר הינו בר קיום עצמי, האם התוצאה נפרדת מהסיבה, וכעת לאחר הבריאה החומר עומד לו לבדו. או שמא הבריאה כולה איננה מנותקת מסיבתה. הבורא כשם שברא את העולם מאין בששת ימי בראשית, כך הוא ממשיך ומהוה את הבריאה באופן תמידי].
בתורה ישנם פסוקים רבים המורים שהקב"ה מנהיג את העולם, (פסוקי שכר ועונש, פסוקים בסגנון 'ראו כי אני אני הוא, אני אמית ואחיה וכו') אולם לא נוכל להכריח פרשנות מוכרחת, האם הכונה שה' יתערב בהנהגת הטבע שחקק, או שמא לא חקק הנהגה כל שהיא אלא כל הטבע הוא הנהגת ה' היותר מצויה. אמנם לכאורה מהפסוק בנחמיה 'אַתָּה־ה֣וּא ה' לְבַדֶּךָ֒ את אַתָּ֣ה עָשִׂ֡יתָ אֶֽת־הַשָּׁמַיִם֩ שְׁמֵ֨י הַשָּׁמַ֜יִם וְכָל־צְבָאָ֗ם הָאָ֜רֶץ וְכָל־ אֲשֶׁ֤ר עָלֶ֙יהָ֙ הַיַּמִּים֙ וְכָל־אֲשֶׁ֣ר בָּהֶ֔ם וְאַתָּ֖ה מְחַיֶּ֣ה אֶת־כֻּלָּ֑ם וּצְבָ֥א הַשָּׁמַ֖יִם לְךָ֥ מִשְׁתַּחֲוִֽים', יש משמעות ברורה. פסוקים נוספים יש להתבונן במשמעותם בכדי להסיק מסקנה ברורה, אולם הרושם האו שהדברים לא מתנהלים במערכת כוחות אוטמטית, 'וַאֲשֶׁר֙ לֹ֣א צָדָ֔ה וְהָאֱלֹהִ֖ים אִנָּ֣ה לְיָד֑וֹ וְשַׂמְתִּ֤י לְךָ֙ מָק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יָנ֖וּס שָֽׁמָּה' המשמעות היא שלא היה הדבר במקרה, וכן האמור 'לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון', שהפרשנות הפשוטה היא שהאדם יחשוב אולם הבורא יתן בפיו את המילים הנכונות. וכהנה פסוקים נוספים 'מה' מצעדי גבר וכו', ועוד.
גם נוסח התפילה, 'המאיר לארץ ולדרים עליה ברחמים ובטובו מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית'. קשה למצוא פרשנות נוספת למילים ברורות שכאלו. וכן נוסח תפילת ערבית 'אשר בדברו מעריב ערבים, בחכמה פותח שערים, ובתבונה משנה עתים, ומסדר את הכוכבים וכו', גולל אור מפני חושך וכו', נוסח די חד שמדבר בלשון הווה, קשה לפרשן שהמדובר הוא על הבריאה שברא ה' בששה ימים ראשונים, ועל שם אותה הבריאה אנו נוקטים בלשון עבר. כמו"כ התואר 'משיב הרוח ומוריד הגשם', לכאורה פחות מתאים אם אנו מתיחסים לחוקי הטבע כחוקים נבראים מימות ששת ימי בראשית. מצד שני יש להתבונן על נוסח הברכה 'עשה מעשה בראשית'.
בדברי חז"ל נמצא מאמרים רבים ביחס לעובדה שאין מקריות בעולם אלא הכל בדין מאת ה' ית', 'אין אדם נוקף אצבעו אא"כ מכריזין עליו מלמעלה', 'הקב"ה זן מקרני ראמים עד ביצי כנים' 'לעולם אין הנחש נושך אלא א"כ נלחש לו מלמעלה, ואין הארי טורף אלא א"כ נלחש לו מלמעלה, ואין המלכות מתגרה בבני אדם אלא א"כ נלחש לה מלמעלה', וכהנה רבות. אמנם זה לא בהכרח מחייב הכרעה ביחס לנידון מהו חוקי הטבע, אלא רק האם יש אופציה של מקריות, שבחז"ל די נשללת. מאידך בחז"ל מובא רבות ענין המזל, כגורם מרכזי בהנהגת העולם. סוגיה אם יש מזל לישראל או אין, אם כי כמדומה רוב דעות התנאים והאמוראים שאין מזל לישראל. כמו כן הגמרא אומרת בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מילתא אלא במזלא. אמנם את המזלא לכאורה ניתן לפרש הן כחוקי טבע והן כהנהגת ה' קבועה ופחות משתנית.
כמו כן אמרו חז"ל 'אמר רבי יוחנן שלשה מפתחות בידו של הקדוש ברוך הוא שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים, מפתח של חיה, ומפתח של תחיית המתים. מפתח של גשמים - דכתיב יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים לתת מטר ארצך בעתו. מפתח של חיה מנין - דכתיב ויזכר אלהים את רחל וישמע אליה אלהים ויפתח את רחמה. מפתח של תחיית המתים מנין - דכתיב וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם. במערבא אמרי: אף מפתח של פרנסה, דכתיב פותח את ידך וגו'. ורבי יוחנן מאי טעמא לא קא חשיב להא, אמר לך: גשמים היינו פרנסה'.
דברי הגמ' צריכים ביאור, אולם הם מורים לנו דבר ביחס לנידון.
ומאידך ברבותינו הראשונים הגישה הרווחת שהקב"ה ברא את העולם וטבע בו כוחות שונים.
הרמב"ם כותב, 'ובזה חולקים המדברים, לפי ששמעתים אומרים, שהרצון בכל דבר בעת אחר עת תמיד. ולא כן נאמין אנחנו, אלא הרצון היה בששת ימי בראשית, והדברים כולם נמשכים על טבעיהם תמיד, כמו שאמר: "מה שהיה הוא שיהיה", "ואשר להיות כבר היה", "אין כל חדש תחת השמש". ומפני זה הוצרכו החכמים לומר שכל המופתים היוצאים ממנהגו של עולם, אשר היו, ואשר יועד בהם שיהיו, כולם קדם הרצון בהם בששת ימי בראשית, והושם בטבע הדברים ההם אז, שיתחדש בהם מה שהתחדש. וכאשר התחדש בזמן הראוי - חשבו בו שהוא דבר שקרה עתה, ואינו כן. וכבר הרחיבו בזה הענין הרבה במדרש קהלת וזולתו. ומאמרם בזה הענין: "עולם כמנהגו הולך". ותמצאם תמיד בכל דבריהם, עליהם השלום, יברחו מתת הרצון בדבר אחר דבר ובעת אחר עת. ועל זה האופן ייאמר באדם כשיקום וישב - שברצון ה' קם וישב, כלומר, שהוא שם בטבעו, בעיקר מציאות האדם, שיקום וישב בבחירתו. לא שהוא רצה עתה בעת קומו שיקום ושלא יקום, כמו שלא רצה עתה בעת נפילת זו האבן שתפול ושלא תפול'. שיטת הרמב"ם מובארת בארוכה במורה נבוכים ח"ג פי"ז, ומובאת בכמה מהראשונים.
כעין זה ניתן לראות בפירוש התורה 'אשר ברא אלהים לעשות', האבן עזרא והרד"ק מפרשים שהבורא ית' ברא בכח הנבראים את היכולת לעשות, והיינו שנתן בהם את כח ההולדה והצמיחה, ואילו הגר"א מפרש להיפך שהבורא ית' ברא - אך עדיין הבורא צריך תמיד לעשות את הנבראים ואין להם קיום מכח הבריאה בששת הימים. זו גם משמעות ספר החינוך במצוה ס"ב, ועוד מהראשונים.
לעומתם ריה"ל בכוזרי כותב (מאמר ג') 'והדבר כן או קרוב לכן, מפני שאין ענין הבריאה דומה לענין המלאכה, כי האומן כשהוא עושה רחים על הדמיון וילך לו, ויעשו הרחים מה שבעבורו נעשו, והבורא יתברך בורא האיברים ונותן להם כחות וממשיך להם עם הרגעים, ואילו היו מעלים על לב הסתלקות השגחתו והנהגתו רגע אחד היה נפסד העולם כולו. וכשיהיה החסיד חושב זה בכל תנועותיו, איך לא תהיינה תנועותיו כלם כבר נתן בהם חלק הבורא אשר בראם תחלה וממשיך להם בעזר תמיד בהשלמתם, והוא לעולם כאלו השכינה עמו וכו'.
בדורות האחרונים ההשקפה הזו מתחזקת ומתאצמת, והיא מופיעה בהחלטיות בכתבי מהר"ל ורמח"ל והבאים אחריהם חכמי החסידות והגר"א. כדוגמא בעלמא, דברי הערוך השולחן (כמדומני שיסוד הדברים כבר מובא בשם הגר"א, לכך שכל הברכות בלשון הווה, וזו הסיבה לברכת שהכל בסגול) "וכן נראה עיקר דכל הברכות נוסחתן בהוה ולא בעבר כמו יוצר המאורות נותן התורה בורא פרי האדמה וכן כולם והטעם משום דהקב"ה פועל בכל עת ובכל רגע לא כאומן בשר ודם שרק עשה המלאכה ואח"כ עומדת מאליו וסרה השגחתו מזה אבל הקדוש ברוך הוא לא יסור פעולותיו והשגחתו בכל עת ובכל רגע כדכתיב לעושה אורים גדולים".
לדעתי האישית גם מצד ההגיון הגישה של האחרונים נכונה יותר. אנו מכירים את הבורא והנברא, הבורא הינו הסיבה והנברא הינו התוצאה. כאשר אנו רוצים להניח שישנם כוחות מסוימים, אנו הופכים את התוצאה לסיבה מסוימת, יש בה כח מסוים לפעול ולעשות דבר אחר - חוצה לה. במילים אחרות, הבורא ית' נותן כח יצירה לנבראים, הכח הנשגב של הבורא ית' נאצל לעבר אחרים. (כמובן שאין כאן עשיית אלהים אחרים, שהרי אלו ינקו את כוחם מאת האלוה, אולם אנו מניחים שהכח האלוקי עבר לנבראים נוספים). לכאורה התפיסה הפשוטה היא שהבורא ית' הוא בעל הכח היחידי, ומה פתאום להניח שישנם בעלי כוחות נוספים, מה יותר הגיוני להניח שהבורא נתן כח לכדור הארץ או שמא הבורא מסובב כעת את כדור הארץ? הלוא אם נניח שהבורא נתן כח, ישנו איזהו כח עלום שאינו מתבטא בחומר הספון היכן שהוא עם החומר. (אמנם מצינו נברא אחד שהוא בעל יכולת יצירה, הלוא הוא האדם, אבל האדם שונה מכל הנבראים בכך שהוא נברא בצלם אלוהים, יכולת החידוש של האדם הינה תפארתו, ולא ניתן להקיש מהאדם לכל הנבראים בלא ראיה).