מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שחיטת עוף טריפה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 25, 2019 1:28 am

לשיטת ר"י (במס' טהרות א,א, ובזבחים דס"ט) אין שחיטת עוף טריפה מטהרתו מטומאת נבילה, האם באכילתו לוקה משום נבילה או משום טריפה.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ב' פברואר 25, 2019 2:12 am

אין איסור אכילת נבילה קשור לטומאת נבילה, על אף שכמובן בדרך כלל הם חופפים.
בהמה המקשה שהוציא העובר את ידו בשעת שחיטה, לחכמים אינה מטמאה טומאת נבילות, אבל יהיה אסור באכילה משום נבילה שלא נשחט.
בעבר היו לי דוגמאות רבות כאלו.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 25, 2019 8:37 am

אבר היוצא אינו נאסר באיסור נבילה, כי אם באיסור 'בשר בשדה טריפה'. אדרבה, לפי ר"מ מצינו כאן טומאת נבילה על דבר שאין איסורו משום נבילה.

עכ"פ האמת כנראה כפי שכתבת, (ובזה הונח לי דברי הרמב"ם שהשווה שחיטת גוי לטריפה, לגבי זה שאין טומאת נבילה, וידועים דברי הגר"ח בזה, ואף שיש חילוק ביניהם שזה איסורו משום נבילה וזה משום טריפה).

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי סעדיה » ב' פברואר 25, 2019 9:12 am

בן פרצי כתב:אין איסור אכילת נבילה קשור לטומאת נבילה, על אף שכמובן בדרך כלל הם חופפים.

עי' בחי' הגר"ח נזיר נ.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 25, 2019 10:39 am

זכור לי שיש סוברים שנקובת הושט נחשבת נבילה מצד איסור אכילה, אבל אינה מטמאה טומאת נבילות.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ב' פברואר 25, 2019 11:18 am

עושה חדשות כתב:אבר היוצא אינו נאסר באיסור נבילה, כי אם באיסור 'בשר בשדה טריפה'. אדרבה, לפי ר"מ מצינו כאן טומאת נבילה על דבר שאין איסורו משום נבילה.

עכ"פ האמת כנראה כפי שכתבת, (ובזה הונח לי דברי הרמב"ם שהשווה שחיטת גוי לטריפה, לגבי זה שאין טומאת נבילה, וידועים דברי הגר"ח בזה, ואף שיש חילוק ביניהם שזה איסורו משום נבילה וזה משום טריפה).

ולר' יוחנן שס"ל אם הוחזר הוחזר? ומקום חתך? הדבר פשוט שגם לרב, חוץ מאיסור טריפה, באופן שהאבר בחוץ בשעת שחיטה אינה נתרת מטעם כל בבהמה תאכלו, וממילא אין כאן שחיטה לגבי איסור אכילה. (איני נכנס מה דינו של כל טריפה שלא נשחטה אם איסורה משום טריפה או נבילה.)
מצאתי עכשיו עוד דוגמא. טריפה שנשחטה ונמצא בה עובר חי בן שמונה, אסור באכילה משום טריפה, אבל מטמאה טומאת נבילות הואיל שאין במינה שחיטה. (אבאר: מדין עובר ירך אמו נטרפת בשעת שחיטת האם כאחד מאבריה, וגם מועיל שחיטת האם לעשותה טריפה שנשחטה ולא נבילה, אבל כשימות העובר יטמא טומאת נבילות כיון שאינו מתמעט מ'מן הבהמה' הואיל ואין במינו שחיטה. כנ"ל ביאור הרמב"ם באבות הטומאות פ"ב ה"ו)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' פברואר 25, 2019 11:36 am

עושה חדשות כתב:לשיטת ר"י אין שחיטת עוף טריפה מטהרתו מטומאת נבילה, האם באכילתו לוקה משום נבילה או משום טריפה.
בראשית יש להתבונן בטעמא דהא מילתא: מפני מה שחיטת טרפה מטהרת מידי נבלה בבהמה ואינה מטהרת בעוף? כלום שמיע לך מידי בהא?

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 25, 2019 11:30 pm

תודה לעונים.

בן פרצי כתב:ולר' יוחנן שס"ל אם הוחזר הוחזר? ומקום חתך? הדבר פשוט שגם לרב, חוץ מאיסור טריפה, באופן שהאבר בחוץ בשעת שחיטה אינה נתרת מטעם כל בבהמה תאכלו, וממילא אין כאן שחיטה לגבי איסור אכילה.
הדבר ברור שאינו כן, הרי כתב הרמב"ם שאין לוקים על אכילת אבר היוצא, (והתוס' כ' דהוי לאו שבכללות), אף שבודאי יש מלקות על נבילה/אמ"ה. ובכלל וכי ס"ד שבאכילת אבר היוצא עובר על ב' לאוין? ודאי שאין איסורו אלא משום בשר בשדה טריפה, וגדר איסורו אם כנבילה או טריפה או אמ"ה או איסור חדש - כבר האריכו האחרונים.


בן פרצי כתב:(איני נכנס מה דינו של כל טריפה שלא נשחטה אם איסורה משום טריפה או נבילה.)
טריפה שלא נשחטה, אם היא חיה אין בה אלא איסור טריפה (ואמ"ה למ"ד לאיברים עומדת). ואם מתה שלא בשחיטה הרי יש בה איסור נבילה. (והתוס' בחולין לב. כ' דעדיין נשאר בה גם איסור טריפה).


בן פרצי כתב:מצאתי עכשיו עוד דוגמא. טריפה שנשחטה ונמצא בה עובר חי בן שמונה, אסור באכילה משום טריפה, אבל מטמאה טומאת נבילות הואיל שאין במינה שחיטה. (אבאר: מדין עובר ירך אמו נטרפת בשעת שחיטת האם כאחד מאבריה, וגם מועיל שחיטת האם לעשותה טריפה שנשחטה ולא נבילה, אבל כשימות העובר יטמא טומאת נבילות כיון שאינו מתמעט מ'מן הבהמה' הואיל ואין במינו שחיטה. כנ"ל ביאור הרמב"ם באבות הטומאות פ"ב ה"ו)
בפשטות אין הדין כן, אלא לעולם שחיטת האם מועילה לטהר את הולד גם כשהאם טריפה, ולש' הרמב"ם שציינתם מוקשה מאד, ולכן הכס"מ וכו' מציעים בו דרכים אחרות, [ראה סיכום הענין בספר מתנת יושר על בהמה המקשה, עמוד שנט והלאה]. עכ"פ כמעט לא נמצא מי שיאמר דין מחודש כזה.


ביקורת תהיה כתב:בראשית יש להתבונן בטעמא דהא מילתא: מפני מה שחיטת טרפה מטהרת מידי נבלה בבהמה ואינה מטהרת בעוף? כלום שמיע לך מידי בהא?
זה בכלל מה ששאלתי. האם זה ענין מיוחד בחיותו של עוף, או גדר מחודש בטומאת נבלת עוף טהור, וכו'. צריך לבדוק בזבחים דס"ט מה מבארים שם.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ג' פברואר 26, 2019 3:55 am

עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:ולר' יוחנן שס"ל אם הוחזר הוחזר? ומקום חתך? הדבר פשוט שגם לרב, חוץ מאיסור טריפה, באופן שהאבר בחוץ בשעת שחיטה אינה נתרת מטעם כל בבהמה תאכלו, וממילא אין כאן שחיטה לגבי איסור אכילה.
הדבר ברור שאינו כן, הרי כתב הרמב"ם שאין לוקים על אכילת אבר היוצא, (והתוס' כ' דהוי לאו שבכללות), אף שבודאי יש מלקות על נבילה/אמ"ה. ובכלל וכי ס"ד שבאכילת אבר היוצא עובר על ב' לאוין? ודאי שאין איסורו אלא משום בשר בשדה טריפה, וגדר איסורו אם כנבילה או טריפה או אמ"ה או איסור חדש - כבר האריכו האחרונים.

לי אין הדבר ברור כלל. לגבי הרמב"ם שאין לוקים, חוץ מזה שרבו המבארים שכוונתו משום אבר מן החי - אבל משום טריפה לוקים, ולדידי יכול להיות גם משום נבילה; בעיקר הדבר נראה לי שטעם הרמב"ם הוא משום אין איסור חל על איסור, וכדהלן.

עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:(איני נכנס מה דינו של כל טריפה שלא נשחטה אם איסורה משום טריפה או נבילה.)
טריפה שלא נשחטה, אם היא חיה אין בה אלא איסור טריפה (ואמ"ה למ"ד לאיברים עומדת). ואם מתה שלא בשחיטה הרי יש בה איסור נבילה. (והתוס' בחולין לב. כ' דעדיין נשאר בה גם איסור טריפה).
יש גם צד שנשאר רק טריפה משום אין איסור חל על איסור, וכמדומה שיש בזה בבכור שור, וכן נראה לי בדעת הרמב"ם.

עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:מצאתי עכשיו עוד דוגמא. טריפה שנשחטה ונמצא בה עובר חי בן שמונה, אסור באכילה משום טריפה, אבל מטמאה טומאת נבילות הואיל שאין במינה שחיטה. (אבאר: מדין עובר ירך אמו נטרפת בשעת שחיטת האם כאחד מאבריה, וגם מועיל שחיטת האם לעשותה טריפה שנשחטה ולא נבילה, אבל כשימות העובר יטמא טומאת נבילות כיון שאינו מתמעט מ'מן הבהמה' הואיל ואין במינו שחיטה. כנ"ל ביאור הרמב"ם באבות הטומאות פ"ב ה"ו)
בפשטות אין הדין כן, אלא לעולם שחיטת האם מועילה לטהר את הולד גם כשהאם טריפה, ולש' הרמב"ם שציינתם מוקשה מאד, ולכן הכס"מ וכו' מציעים בו דרכים אחרות, [ראה סיכום הענין בספר מתנת יושר על בהמה המקשה, עמוד שנט והלאה]. עכ"פ כמעט לא נמצא מי שיאמר דין מחודש כזה.
כל הפשטות היא קודם שמבחינים ומפרידים בין איסור נבילות לטומאת נבילות, אח"כ, נשים לב שהלשון שחיטת האם מועילה לטהר הולד מדבר בדרך כלל רק לגבי איסור אכילה. ועכ"פ לשונות הרמב"ם במאכלות אסורות ובאבות הטומאות, וההבדלים ביניהם, מורין כן.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 26, 2019 4:03 pm

בן פרצי כתב:רבו המבארים שכוונתו משום אבר מן החי - אבל משום טריפה לוקים, ולדידי יכול להיות גם משום נבילה; בעיקר הדבר נראה לי שטעם הרמב"ם הוא משום אין איסור חל על איסור
הרמב"ם אומר שמי שאכל אבר היוצא אינו לוקה, ואילו אתה טוען שרבו המבארים שאינו לוקה מצד משהו אחד אלא מצד משהו אחר. איני מכיר מי שיאמר כך. וכמובן לא מתאים לומר כאן אאחע"א, כי הרי האיסור השני יש בו חומר של מלקות.


בן פרצי כתב:כל הפשטות היא קודם שמבחינים ומפרידים בין איסור נבילות לטומאת נבילות, אח"כ, נשים לב שהלשון שחיטת האם מועילה לטהר הולד מדבר בדרך כלל רק לגבי איסור אכילה. ועכ"פ לשונות הרמב"ם במאכלות אסורות ובאבות הטומאות, וההבדלים ביניהם, מורין כן.
לא זכיתי להבין כוונתך בכלל, עכ"פ מוסכם על רבותינו הכס"מ והרדב"ז, והבאים אחריהם, שהשוחט את הטריפה ומצא בה בן ח' חי או מת ה"ה אסור באכילה אבל מאידך אין בו טומאת נבילה או אמ"ה. ולא רצו לפרש דברי הרמב"ם כמוך, אם משום שזה לא מתיישב בלשונו, אם משום שהדין אינו אמת ואין בו טעם.



על השאלה הפותחת חשבתי דוגמא נוספת. במשנה בחולין דע"ב יש ס"ד שהשוחט את הטריפה לא הועילה שחיטתו לטהרה מידי טומאת נבילה, גם כאן צריך לעיין האם לפי ההוא"מ מי שאוכל את הטריפה הזו עובר על לאו דטריפה או על לאו דנבילה.

במחשבה נוספת, הרי כ' הרמב"ם דטריפה ונבילה מצטרפים לכזית כי טריפה תחילת נבילה, ומשום מה מתרים בו?

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ג' פברואר 26, 2019 7:30 pm

א. הכסף משנה והמגדל עוז והלחם משנה במהדורה ב' ורעק "א, כולם על המקום, מבארים כן. אם תחפש בספר המפתח תמצא עוד הרבה שאומרים כן, נראה לי שרובם (לא ספרתי). ביאור המ"מ דחוק וכנגד סוגיות הגמרא וכל הראשונים, אם כי יותר מתיישב בלשון הרמב"ם.

ב. איסור שבעצם יש עליו מלקות (ובשר בשדה טריפה מחייב מלקות בכל שאר הלימודים שלומדים ממנו - מזה בעצם הצל"ח מקשה על הבנת המ"מ) רק שמשום איזה טעם במקום אחד אין לוקים עליו, כ"כ פשוט לך שנקרא איסור קל לגבי לגבי לאו אחר שאינו חמור ממנו בדרך כלל, אפילו שבמקום זה הלאו השני כן מחייב מלקות והראשון לא? לדידי אין זה ברור ויש לעיין.

ג.האם אסור לומר פשט חדש ברמב"ם אם לא אמרוהו מקודם רבותינו הכס"מ והרדב"ז? ולומר שמזה שלא אמרו כן מוכח שחשבו על זה והוסכם אצלם שאינו כן, לא נראה לי כך. ומלשון הרמב"ם אדרבה, כפי שפרשו הם לשונו מוקשה מאד, וכפי פירושי הכל ברור כפתור ופרח.

ד. מצאתי עוד דוגמא: בהמה שהולדה נפל חי בן ח', לגבי איסור אכילה יש כבר איסור נבילה עליה אפי' בחייה, אבל אינה מטמאה עד שתמות. וזה גם ראיה לדין הקודם.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ג' פברואר 26, 2019 7:37 pm

שוב ראיתי שהרדב"ז באבות הטומאות (מובא בליקוטים בסוף) כן מבאר כמוני, ואפילו באופן יותר מחודש, שאפילו כשהאם אינה טריפה, והוולד חי בן ח' מותר באכילה, אעפ"כ כשתמות תטמא טומאת נבילות, וזה באמת מרפסין איגרא. עכ"פ לדידי נמשך הרמב"ם על הדין הקודם שהאם טריפה ולפי"ז גם הדין וגם הלשון יותר מסתדרים, והרדב"ז ג"כ ס"ל שה"ה כשהאם טריפה תטמא כשתמות מכש"כ, וברוך שכיוונתי.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ג' פברואר 26, 2019 7:53 pm

עוד לא ענית על מקום חתך. מבואר בגמ' שאינו נאסר משום בשר בשדה טריפה אבל אינו ניתר בשחיטת האם, ועל כרחך איסורו משום נבילה ואעפ"כ חכמים מטהרים מטומאה. ופשוט שהחלק בחוץ על אף שהוא גם טריפה אינו פחות נבילה ממקום חתך.

ארופאי
הודעות: 160
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי ארופאי » ג' פברואר 26, 2019 7:55 pm

עושה חדשות כתב:לשיטת ר"י (במס' טהרות א,א, ובזבחים דס"ט) אין שחיטת עוף טריפה מטהרתו מטומאת נבילה, האם באכילתו לוקה משום נבילה או משום טריפה.

מדברי המיוחס לרש"י ורש"י כ"י בזבחים דס"ט מבואר דליכא חסרון בעצם מעשה השחיטה בשחיטת עוף טריפה, ורק כלפי הטומאה הוא דלא אהניא השחיטה, והיינו או משום דאין שחיטה מועלת לסלק רק טומאה שמכאן ולהבא ולא טומאה שכבר חלה מחיים (רש"י כ"י), או משום דהטומאה שחלה מחיים היא טומאת טרפה ולא טומאת נבלה, ולא נתחדש ששחיטה מטהרת אלא מטומאת נבלה ולא מטומאת טרפה (המיוחס לרש"י). ועכ"פ מבואר דהוא דין בטומאה, אבל לכאו' ליכא חסרון בעצם מעשה השחיטה. וא"כ באכילתו לא ילקה משום לאו דנבלה. וכ"נ בר"מ בפהמ"ש בטהרות שם.
אמנם בתוס' בזבחים לעיל ד"נ ע"ב מבואר להדיא דאליבא דר"י איכא באכילה לאו דאכילת נבלה. וע"כ מוכרח דסברו דאיכא חסרון בעצם מעשה השחיטה אליבא דר"י בשחיטת עוף טרפה. וע"ע בתוס' בחולין דנ"ו. ופשוט דלפ"ז צ"ל דאיסור נבלה חייל אאיסור טרפה ולא אמרי' בזה אאחע"א, וכ"כ תוס' בחולין לב. וע"ש בחי' הגרע"א, וכבר כ' האחרונים דאיפליגו בה בירו' נזיר ר"י ור"ל, יעויין באחיעזר יו"ד סי' ו ובמה שהביא מהחמד"ש יו"ד סי' יב שהעיר דא"כ אמאי לא אמרו ביבמות דל"ב דזר שאכל מליקה חייב ג' (משום זרות, טרפה, נבלה), ועוד באחרונים, [וע"ע בנובי"ת יו"ד סי' יג אי נבלה חיילא אטריפה, ולא זכר שר לדברי התוס'].
ועיין בנאות יעקב סי' כג.
[כמובן שהדברים קשורים לדברי הגר"ח הנודעים המובאים בחי' הגרי"ז במכתבים (להחזו"י) בענין שחיטת טרפה דמהניא לטומאה ולא לאכילה.]

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 27, 2019 4:33 pm

הרב ארופאי, יש"כ!

-

הרב בן פרצי, תודה על כל העזרה והדיון, ומ"מ אני לא יורד לסו"ד.

-הכס"מ לח"מ וכו' סבורים שדברי הרמב"ם "אם נחתך אחר שחיטה האוכלו אינו לוקה" המכוון שאינו לוקה על לאו של אבר היוצא אלא על לאו של אמ"ה או נבילה? לא ראיתי שם כזה דבר. אולי במגדל עוז אפשר להעמיס כך. ברעק"א גם לא ראיתי כלום.

-על מקום חתך, זה ממש לא מבואר בגמרא. אולי יש אחרונים שהבינו כך בדברי רש"י. בגמ' כתוב שעל מקום חתך מהני חזרה, כדילפי' מקרא 'פרסה החזיר אכול', ובניגוד למה שיצא לגמרי דילפי' דהוי כטריפה דל"מ חזרה. אבל מהו איסורו? בפשטות ממש כמו אבר היוצא. יתר על כן, בגמ' חולין דצ"ט מבואר שאיסור מקום חתך הוא דין כללי בכל האיסורים, שהדבוק באיסור נאסר, כך גם ברשב"א דנ"ז ובבית יוסף סי' נה. אלא שרש"י בדס"ח. מפרש שמקום חתך אינו ממש כיוצא ולכן מהני חזרה, ואם לא החזיר אסור כי אינו בכלל 'בבהמה'. עדיין זה חידוש גדול להמציא שבאבר היוצא גמור בלי חזרה יש באמת ב' איסורים. (והפמ"ג מפרש דד' רש"י אזלי דוקא אליבא דר"מ). יותר מתאים לפרש שזה דרגות בהגדרה של אבר היוצא.

-על הרמב"ם באבוה"ט ב-ו ציינתי לעיל לעיין בס' מתנ"י שמסכם היטב את האפשרויות השונות, (כולל הרעיון של כת"ר), עי"ש, ואין לי מה להוסיף על דבריו לע"ע.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ד' פברואר 27, 2019 10:19 pm

עושה חדשות כתב:הרב בן פרצי, תודה על כל העזרה והדיון, ומ"מ אני לא יורד לסו"ד.

-הכס"מ לח"מ וכו' סבורים שדברי הרמב"ם "אם נחתך אחר שחיטה האוכלו אינו לוקה" המכוון שאינו לוקה על לאו של אבר היוצא אלא על לאו של אמ"ה או נבילה? לא ראיתי שם כזה דבר. אולי במגדל עוז אפשר להעמיס כך. ברעק"א גם לא ראיתי כלום.

בא נעשה קצת סדר.
הרמב"ם בהל' מאכ"א פ"ה ה"ו מביא דין בשר ואבר המדולדלין של הבהמה עצמה, ופוסק שמיתה עושה ניפול ולוקין עליו משום אבר מן החי, אבל שחיטה אינה עושה ניפול ואין לוקין אבל אסור באכילה.

בה"ט מביא דין עובר שהוציא ידו שאסור משום טריפה ואפילו הוחזר. הוא לא אומר בפירוש שלוקין אבל כך משמעות דבריו שמדמהו לבשר מן החי. (והוא לא כותב כאן שאין לוקין עליו, ואילו היה סבור שזה לאו שבכללות שאין לוקין עליו, כאן המקום לכתבו ולא בהי"א.)

בהי"א מביא הרמב"ם ג' דינים:
א. שאם חתך אבר עובר שיצא קודם שחיטת האם, לוקין עליו משום אבמה"ח (מן האם ואפילו מת העובר).
ב. שאם לא חתך האבר קודם שחיטה, לא אומרים ששחיטה עושה ניפול ולכן אין לוקין עליו (ולא כר"מ שסובר שכאן שחיטה כן עושה ניפול, ואינו דומה לה"ו ששם מדובר באבר של גופה, ולכן לוקין עליו משום אבר מן החי).
ג. שאם בסוף לא שחט את האם אלא מתה, אומרים שמיתה עושה ניפול ודין אבר העובר שיצא דומה לאבר המדולדל שבה"ו ולוקין עליו משום אבמה"ח.

שואל הראב"ד על דברי הרמב"ם בהי"א בדין הב' מה פירוש שאין לוקין? אם הכוונה שאין כאן כלל מלקות, הרי כבר כתב בה"ט שלוקין משום טריפה, ואם כוונתו רק שאין לוקין משום אבמה"ח (שעל זה כל המדובר בהלכה זו), מה צורך לומר הואיל ויש בו לאו דטריפה.

אומר הכס"מ שבאמת כוונת הרמב"ם כמו שהבין הראב"ד שאין לוקין הכוונה לאבמה"ח וכלל לא דבר מטריפה, ועל הצורך, הביא נ"מ.
וכן הלח"מ הביא נ"מ וכן רע"א ועוד הרבה. (ברמב"ם פרנקל מצוין על אתר שרע"א נמצא בהשמטות בסוף.)

המגיד משנה כן רוצה להסביר שכוונת הרמב"ם שאין לוקין כלל, ולכן מחדש שכל איסור הטריפה שהוזכר בה"ט הכוונה לאיסור אבר המדולדל ועל אף ששחיטה אינה עושה ניפול זהו רק לגבי מלקות אבל איסור דאורייתא יש (של אבמה"ח. כתבתי בקיצור, אבל זה קוטב דבריו, עייש). ומלבד שדבריו מוקשים מאד מסוגיות הגמ' וכנגד כל הראשונים, אין זה מתיישב בלשון הרמב"ם (חוזרני ממה שכתבתי בעבר שבהלשון כן מסתדר).

תבנא לדינא, הפשט המחוור ברמב"ם שאכן לוקין על אבר שיצא משום טריפה.
ולכן פשוט לי שעל אף שכל אבר שהיה בחוץ בשעת שחיטה יש גם איסור נבילה, שהרי האבר זה לא נשחט, עכ"ז לוקין רק משום טריפה, כמו כל בהמה שנטרפה ואח"כ מתה מאליה, שעל אף שעכשיו היא ג"כ נבילה, לוקין להרמב"ם רק על טריפה משום אין איסור חל על איסור.

מעכת"ר הרב עושה חדשות, עוד אכתוב בלי"נ על שאר הנקודות, אבל אם דברי הם לטורח עליו, נא להודיעני ולא איגע לריק.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 27, 2019 11:46 pm

בן פרצי כתב:מעכת"ר הרב עושה חדשות, עוד אכתוב בלי"נ על שאר הנקודות, אבל אם דברי הם לטורח עליו, נא להודיעני ולא איגע לריק.
בודאי יש תועלת, מחכה להמשך.

אגב, התוס' שכ' דאין לוקים ע"ז משום לאו שבכללות, גם כאן הכוונה היא שלכן אין לוקים מצד לאו זה, אבל עדיין לוקים מצד אמ"ה או נבילה אם לא החזיר את האבר לפני השחיטה?

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ה' פברואר 28, 2019 2:16 am

אכן כן.
אבר מן החי זה רק אם חתכו קודם שחיטה או שמת אמה בלא שחיטה.

מקודם חקרתי אם איסור לאו חל על לאו שבכללות, אבל בין כך נראה בדעת תוס' שאיסור נבילה חל על טריפה, כשלא נשחטה לבסוף, גם בטריפה רגילה שיש בה מלקות.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ה' פברואר 28, 2019 3:35 am

עושה חדשות כתב:-על מקום חתך, זה ממש לא מבואר בגמרא. אולי יש אחרונים שהבינו כך בדברי רש"י. בגמ' כתוב שעל מקום חתך מהני חזרה, כדילפי' מקרא 'פרסה החזיר אכול', ובניגוד למה שיצא לגמרי דילפי' דהוי כטריפה דל"מ חזרה. אבל מהו איסורו? בפשטות ממש כמו אבר היוצא. יתר על כן, בגמ' חולין דצ"ט מבואר שאיסור מקום חתך הוא דין כללי בכל האיסורים, שהדבוק באיסור נאסר, כך גם ברשב"א דנ"ז ובבית יוסף סי' נה. אלא שרש"י בדס"ח. מפרש שמקום חתך אינו ממש כיוצא ולכן מהני חזרה, ואם לא החזיר אסור כי אינו בכלל 'בבהמה'. עדיין זה חידוש גדול להמציא שבאבר היוצא גמור בלי חזרה יש באמת ב' איסורים. (והפמ"ג מפרש דד' רש"י אזלי דוקא אליבא דר"מ). יותר מתאים לפרש שזה דרגות בהגדרה של אבר היוצא.

נתחיל מההתחלה.
לולי הפסוק כל בבהמה תאכלו, מה היה דינו של העובר? לכאורה פשוט שהיה כבשר שלא נשחט, שהרי אין שחיטת האם מועילה לו, ולכן אסור משום נבילה.
ובאמת כשנמצא בה דמות עוף, הואיל ואין לו פרסה אינה נכללת בהיתר של כל בבהמה תאכלו, והריהו אסור באכילה, ובוודאי הוא רק מטעם נבילה.

כעת אם יוציא העובר ידו בשעת שחיטה, הרי שוב אין אותו היד 'בבהמה' ממילא לא תועיל לו שחיטה, והריהו בשר שלא נשחט - קרי: נבילה.
וכל זה גם בלי הפסוק ובשר בשדה טריפה.
אלא שבא הפסוק והוסיף איסור טריפה, ועיקר הרווח הוא שברגע שחל איסור טריפה גם אם יוחזר היד ושוב כן יהיה 'בבהמה' בשעת שחיטה, ולכן לא יהיה נבילה, עדיין ישאר טריפה. כמובן שאם לא יוחזר היד גם כן ישאר טריפה, אבל אז יתוסף עליו איסור נבילה, כיון שבסופו של דבר הרי לא נשחט.

כעת לגבי מקום חתך: מבואר בגמ' שמקום חתך אינו נחשב חוץ למחיצה ולא נאסר משום ובשר בשדה טריפה, שהרי מועיל לו חזרה. ואעפ"כ בלא חזרה הריהו אסור באכילה, מאיזה טעם? אומר רש"י, כיון שמקום הזה אינו נחשב 'בבהמה', על אף שאין זה 'חוץ' למחיצה - אין זה ב'תוך' המחיצה, א"כ אין שחיטת האם מועילה לו ונשאר בשר שלא נשחט - קרי: נבילה, אבל לא טריפה. ודומה באיסורו לדמות יונה שאסור רק משום נבילה.

כל זה הוא פשטות הגמ' גם בלי רש"י, ובפרט ששפתיו ברור מללו.

והגמ' בדצ"ט הכוונה שהיינו יכולים לטעות ולסבור שמקום חתך הוא דין כללי בכל האיסורים, ולפי"ז היה הביאור מטעם שדבק להאיסור; לכך בא התנא להשמיענו שאין כזה דין שצריך להסיר את הדבק לאיסור, ומקום חתך אינו נוהג רק באבר שיצא, (עיי"ש בתוד"ה לא נצרכה, ובאמת הוא דלא כרשב"א, ודברי רש"י שם צריך לומר שהם לפי ההו"א.) ושוב נאמר גם באבר שיצא שאינו נאסר מטעם דבק לאיסור אלא כמו שנתבאר למעלה.


עושה חדשות כתב:-על הרמב"ם באבוה"ט ב-ו ציינתי לעיל לעיין בס' מתנ"י שמסכם היטב את האפשרויות השונות, (כולל הרעיון של כת"ר), עי"ש, ואין לי מה להוסיף על דבריו לע"ע.

אין הספר בהישג ידי, אבל אחרי הרדב"ז שוב אין צורך לחפש תנא דמסייע.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 28, 2019 9:03 pm

בן פרצי כתב:אבר מן החי זה רק אם חתכו קודם שחיטה או שמת אמה בלא שחיטה.
אני חושש שאין בינינו תיאום על מה מדברים. אערוך רשימה קצרה;
אבר מן החי - אבר שנתלש מבהמה בחיותה, או מעובר במעי אמו בחיי אמו.
נבילה - בהמה שמתה.
טריפה - בהמה שנשחטה כראוי (או עדיין חיה) אבל יש בה אחד מהטריפות שמנו חכמים.
אבר היוצא - ילפי' מקרא דבשר בשדה שהיוצא חוץ למחיצתו נאסר, וזה כולל (גם קדשים וכו' וגם) עובר שהוציא את ידו ממעי אמו ואח"כ נשחטה האם.

לטענתך, 'אבר היוצא' באופן שלא החזיר את האבר לפני השחיטה, יש בו שני איסורים. הבנתי נכון? אם כך יש בינינו פלוגתא.


נמשיך הלאה -
בן פרצי כתב:נתחיל מההתחלה.
לולי הפסוק כל בבהמה תאכלו, מה היה דינו של העובר? לכאורה פשוט שהיה כבשר שלא נשחט, שהרי אין שחיטת האם מועילה לו, ולכן אסור משום נבילה.
ובאמת כשנמצא בה דמות עוף, הואיל ואין לו פרסה אינה נכללת בהיתר של כל בבהמה תאכלו, והריהו אסור באכילה, ובוודאי הוא רק מטעם נבילה.
כעת אם יוציא העובר ידו בשעת שחיטה, הרי שוב אין אותו היד 'בבהמה' ממילא לא תועיל לו שחיטה, והריהו בשר שלא נשחט - קרי: נבילה.
וכל זה גם בלי הפסוק ובשר בשדה טריפה.
אלא שבא הפסוק והוסיף איסור טריפה, ועיקר הרווח הוא שברגע שחל איסור טריפה גם אם יוחזר היד ושוב כן יהיה 'בבהמה' בשעת שחיטה, ולכן לא יהיה נבילה, עדיין ישאר טריפה. כמובן שאם לא יוחזר היד גם כן ישאר טריפה, אבל אז יתוסף עליו איסור נבילה, כיון שבסופו של דבר הרי לא נשחט.
לולי הפסוק, או בדמות יונה, אין שום שחיטה כלפי העובר. אבל אחרי הפסוק בודאי כל העובר הוא בכלל השחיטה, כולל האבר שיצא או עדיין בחוץ. (וכמובן אפילו למ"ד יש לידה לאיברים). זאת אני למד משי' רבנן דר"מ המטהרים גם את האבר היוצא מטומאת נבילה, ע"י שחיטת האם. אף ר"מ שנחלק עליהם, לא בזה נחלק אלא בדין אחר כמבואר במו"מ בינו ובין חכמים, ובפרט אם דינו של ר"מ הוא רק מחמת הא דשחיטה עושה ניפול. [ואמנם בס' 'ראש יוסף' מחדש דמודה ר"מ לרבנן אם האבר הוחזר קודם השחיטה. אגב, הוא גם ס"ל דד' רש"י על מקום חתך מתאימים באמת רק עם שיטת ר"מ].


בן פרצי כתב:כעת לגבי מקום חתך: מבואר בגמ' שמקום חתך אינו נחשב חוץ למחיצה ולא נאסר משום ובשר בשדה טריפה, שהרי מועיל לו חזרה. ואעפ"כ בלא חזרה הריהו אסור באכילה, מאיזה טעם? אומר רש"י, כיון שמקום הזה אינו נחשב 'בבהמה', על אף שאין זה 'חוץ' למחיצה - אין זה ב'תוך' המחיצה, א"כ אין שחיטת האם מועילה לו ונשאר בשר שלא נשחט - קרי: נבילה, אבל לא טריפה. ודומה באיסורו לדמות יונה שאסור רק משום נבילה.
אני שב ומזכיר שזה לא מסברא אלא מקרא, 'פרסה החזיר אכול'. וכמו שהר"ן מדגיש שם על דברי רש"י. והנה כבר הזכרת דאליבא דריו"ח (לל"ק) אין איסור אם האבר חזר, אעפ"כ איסורו של האבר היוצא אינו משום שאינו 'בבהמה' אלא משום הפסוק של בשר בשדה, כמבואר בתוס' על אתר. (וה'מגו' ממחיצות העזרה קיים גם לשיטה זו, כמו שביארו האחרו' בד' רש"י).


בן פרצי כתב:והגמ' בדצ"ט הכוונה שהיינו יכולים לטעות ולסבור שמקום חתך הוא דין כללי בכל האיסורים, ולפי"ז היה הביאור מטעם שדבק להאיסור; לכך בא התנא להשמיענו שאין כזה דין שצריך להסיר את הדבק לאיסור, ומקום חתך אינו נוהג רק באבר שיצא, (עיי"ש בתוד"ה לא נצרכה, ובאמת הוא דלא כרשב"א, ודברי רש"י שם צריך לומר שהם לפי ההו"א.) ושוב נאמר גם באבר שיצא שאינו נאסר מטעם דבק לאיסור אלא כמו שנתבאר למעלה.
זה לא שהיינו יכולים לטעות, אלא שנצרך פסוק להתיר בזרוע בשלה, וכבר ציינתי לך שהרשב"א והב"י (וכו') נוקטים אליבא דאמת לאסור במקומות נוספים כאשר אין מקור להתיר.


בן פרצי כתב:אין הספר בהישג ידי, אבל אחרי הרדב"ז שוב אין צורך לחפש תנא דמסייע.
לדעתי אין שייכות בין הרדב"ז לדבריך. והנה הספר בהישג ידך -
בן ח' שנטרף.pdf
(837.94 KiB) הורד 222 פעמים

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » א' מרץ 03, 2019 5:34 pm

עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:אבר מן החי זה רק אם חתכו קודם שחיטה או שמת אמה בלא שחיטה.
אני חושש שאין בינינו תיאום על מה מדברים. אערוך רשימה קצרה;
אבר מן החי - אבר שנתלש מבהמה בחיותה, או מעובר במעי אמו בחיי אמו.
נבילה - בהמה שמתה.
טריפה - בהמה שנשחטה כראוי (או עדיין חיה) אבל יש בה אחד מהטריפות שמנו חכמים.
אבר היוצא - ילפי' מקרא דבשר בשדה שהיוצא חוץ למחיצתו נאסר, וזה כולל (גם קדשים וכו' וגם) עובר שהוציא את ידו ממעי אמו ואח"כ נשחטה האם.

לטענתך, 'אבר היוצא' באופן שלא החזיר את האבר לפני השחיטה, יש בו שני איסורים. הבנתי נכון? אם כך יש בינינו פלוגתא.

אכן, גם טריפה (=אבר היוצא) וגם נבילה.
מדבריך הקודמים היה משמע שיש גם אבר מן החי, ובאתי לשלול זאת.

עושה חדשות כתב:נמשיך הלאה -
בן פרצי כתב:נתחיל מההתחלה.
לולי הפסוק כל בבהמה תאכלו, מה היה דינו של העובר? לכאורה פשוט שהיה כבשר שלא נשחט, שהרי אין שחיטת האם מועילה לו, ולכן אסור משום נבילה.
ובאמת כשנמצא בה דמות עוף, הואיל ואין לו פרסה אינה נכללת בהיתר של כל בבהמה תאכלו, והריהו אסור באכילה, ובוודאי הוא רק מטעם נבילה.
כעת אם יוציא העובר ידו בשעת שחיטה, הרי שוב אין אותו היד 'בבהמה' ממילא לא תועיל לו שחיטה, והריהו בשר שלא נשחט - קרי: נבילה.
וכל זה גם בלי הפסוק ובשר בשדה טריפה.
אלא שבא הפסוק והוסיף איסור טריפה, ועיקר הרווח הוא שברגע שחל איסור טריפה גם אם יוחזר היד ושוב כן יהיה 'בבהמה' בשעת שחיטה, ולכן לא יהיה נבילה, עדיין ישאר טריפה. כמובן שאם לא יוחזר היד גם כן ישאר טריפה, אבל אז יתוסף עליו איסור נבילה, כיון שבסופו של דבר הרי לא נשחט.
לולי הפסוק, או בדמות יונה, אין שום שחיטה כלפי העובר. אבל אחרי הפסוק בודאי כל העובר הוא בכלל השחיטה, כולל האבר שיצא או עדיין בחוץ. (וכמובן אפילו למ"ד יש לידה לאיברים). זאת אני למד משי' רבנן דר"מ המטהרים גם את האבר היוצא מטומאת נבילה, ע"י שחיטת האם. אף ר"מ שנחלק עליהם, לא בזה נחלק אלא בדין אחר כמבואר במו"מ בינו ובין חכמים, ובפרט אם דינו של ר"מ הוא רק מחמת הא דשחיטה עושה ניפול. [ואמנם בס' 'ראש יוסף' מחדש דמודה ר"מ לרבנן אם האבר הוחזר קודם השחיטה. אגב, הוא גם ס"ל דד' רש"י על מקום חתך מתאימים באמת רק עם שיטת ר"מ].

הוא אשר דיברתי, טומאת נבילות חלוק מאיסור אכילת נבילה ולא תלי הא בהא. ולכן אי אפשר ללמוד מדברי חכמים לגבי איסור אכילה.
ואחדד, דין כל בבהמה תאכלו וגם דין ובשר בשדה טריפה, נאמרו לגבי איסורי אכילה. זה ששחיטת האם מועילה גם לענין טומאה, זה רק מכח מה מצינו. שם אין סיבה לחלק בין פנים וחוץ, אלא מדין אבר המדולדל ושחיטה עושה ניפול כמבואר בגמ'.

עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:כעת לגבי מקום חתך: מבואר בגמ' שמקום חתך אינו נחשב חוץ למחיצה ולא נאסר משום ובשר בשדה טריפה, שהרי מועיל לו חזרה. ואעפ"כ בלא חזרה הריהו אסור באכילה, מאיזה טעם? אומר רש"י, כיון שמקום הזה אינו נחשב 'בבהמה', על אף שאין זה 'חוץ' למחיצה - אין זה ב'תוך' המחיצה, א"כ אין שחיטת האם מועילה לו ונשאר בשר שלא נשחט - קרי: נבילה, אבל לא טריפה. ודומה באיסורו לדמות יונה שאסור רק משום נבילה.
אני שב ומזכיר שזה לא מסברא אלא מקרא, 'פרסה החזיר אכול'. וכמו שהר"ן מדגיש שם על דברי רש"י. והנה כבר הזכרת דאליבא דריו"ח (לל"ק) אין איסור אם האבר חזר, אעפ"כ איסורו של האבר היוצא אינו משום שאינו 'בבהמה' אלא משום הפסוק של בשר בשדה, כמבואר בתוס' על אתר. (וה'מגו' ממחיצות העזרה קיים גם לשיטה זו, כמו שביארו האחרו' בד' רש"י).

הר"ן (בחידושים) מדגיש את זה רק בתירוצו השני כשהוא נד מדברי רש"י. וגם אם צריכים פסוק, אז מה? לולי הפסוק הייתי אומר שכל בבהמה תאכלו מתיר אם היה שם כל הזמן (וכמו שאומר הרא"ה לגבי קלוט בהו"א) או שמקום חתך גם כן כבר נחשב חוץ למחיצה.
ואעיר עוד, הר"ן בפירוש מסביר את דעת רש"י כפי שהסברתי, ובפי' על הרי"ף נוקט כן למעשה. אין לו בעיה עם סברת רש"י שמה שאינו 'בבהמה' יהיה נבילה, אלא שקשה לו למה לא יהיה גם יוצא.
עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:והגמ' בדצ"ט הכוונה שהיינו יכולים לטעות ולסבור שמקום חתך הוא דין כללי בכל האיסורים, ולפי"ז היה הביאור מטעם שדבק להאיסור; לכך בא התנא להשמיענו שאין כזה דין שצריך להסיר את הדבק לאיסור, ומקום חתך אינו נוהג רק באבר שיצא, (עיי"ש בתוד"ה לא נצרכה, ובאמת הוא דלא כרשב"א, ודברי רש"י שם צריך לומר שהם לפי ההו"א.) ושוב נאמר גם באבר שיצא שאינו נאסר מטעם דבק לאיסור אלא כמו שנתבאר למעלה.
זה לא שהיינו יכולים לטעות, אלא שנצרך פסוק להתיר בזרוע בשלה, וכבר ציינתי לך שהרשב"א והב"י (וכו') נוקטים אליבא דאמת לאסור במקומות נוספים כאשר אין מקור להתיר.

מבואר בתוס' שציינתי שאין שום פסוק למעט זרוע בשלה, ו'זהו למעט' הוא רק לשון התנא.
הרי"ף והרמב"ם אינם מביאים את הדין רק כאן באבר היוצא, גם להר"ן בתירוצו כשאוסר משום יוצא אי"ז שייך לשאר איסורים. הרשב"א בוודאי זכותו לחלוק, אבל אין זה פשט כה פשוט כדי לדחוק ברש"י פשט אחר כנגד דבריו המפורשים. וכן ראיתי בתבואות שור שמסביר כך, ושולל את ביאור הלבוש.
עושה חדשות כתב:
בן פרצי כתב:אין הספר בהישג ידי, אבל אחרי הרדב"ז שוב אין צורך לחפש תנא דמסייע.
לדעתי אין שייכות בין הרדב"ז לדבריך. והנה הספר בהישג ידך -
בן ח' שנטרף.pdf

מע"כ כתב: "בפשטות אין הדין כן, אלא לעולם שחיטת האם מועילה לטהר את הולד גם כשהאם טריפה, ולש' הרמב"ם שציינתם מוקשה מאד, ולכן הכס"מ וכו' מציעים בו דרכים אחרות, [ראה סיכום הענין בספר מתנת יושר על בהמה המקשה, עמוד שנט והלאה]. עכ"פ כמעט לא נמצא מי שיאמר דין מחודש כזה."
ועוד כתב: "עכ"פ מוסכם על רבותינו הכס"מ והרדב"ז, והבאים אחריהם, שהשוחט את הטריפה ומצא בה בן ח' חי או מת ה"ה אסור באכילה אבל מאידך אין בו טומאת נבילה או אמ"ה."

הרי שעיקר תלונתו עלי היה משום שברור לו ששחיטת האם גם כשהיא טריפה תטהר את העובר (חי) מטומאת נבילה.
אז הרדב"ז אומר בפירוש לא כך. גם הכס"מ אינו אומר כן, אלא שהוא אינו מוקים את הרמב"ם בשחיטת טריפה. ובספר מתנת יושר ראיתי שרבים האומרים ששחיטת האם לא מועילה לטהר מטומאה. אז מה כבודו רוצה? אני רק מוסיף לזה שבמאכ"א מבואר שלגבי איסור 'אכילת נבילה' שחיטת האם כן מועילה.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 04, 2019 12:36 am

יש"כ על העזרה והסיוע בליבון הסוגיא.

לע"ע אעיר רק במקצת -
בן פרצי כתב:הרשב"א בוודאי זכותו לחלוק, אבל אין זה פשט כה פשוט כדי לדחוק ברש"י פשט אחר כנגד דבריו המפורשים.
ומה נעשה שהרשב"א בדע"ד כותב בפירוש כדברי רש"י בדס"ח.

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ב' מרץ 04, 2019 1:30 am

אין לי תירוץ. וכגון דא צריכים לומר שחזר בו, ולישנא בתרא (דע"ד) עיקר.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 04, 2019 4:16 pm

בן פרצי כתב:אין לי תירוץ. וכגון דא צריכים לומר שחזר בו, ולישנא בתרא (דע"ד) עיקר.
והב"י פסק את דבריו קודם חזרה...
(האמת שגם לי אין תירוץ ברור על קושיא זו, וזה לא נוגע לעיקר הויכוח שלנו באופן ישיר).

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ב' מרץ 04, 2019 10:07 pm

והב"י בסי' יד ביאר מקום חתך כרש"י וכן הב"ח והפרישה והט"ז..

(אם מקום חתך אסור רק משום שאינה 'בבהמה' ועכ"ז אינה מטמאה, הרי"ז קשור במישרין לנידוננו.)

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 04, 2019 11:34 pm

זה באמת מעניין, מצד אחד הב"י בסי' יד, ומצד שני בסי' נה.

ואמנם בסי' נה הוא מעורר שיש מקום לחלק, אבל בכיוון אחר בכלל.

ז"ל - "ואפשר לחלק דאבר דעובר אסור משום ובשר בשדה טרפה ומקום חתך איכא לספוקי ביוצא אבל הכא לא שייך למימר הכי".

מה אומר כבודו?

בן פרצי
הודעות: 119
הצטרף: ב' ספטמבר 05, 2016 4:10 pm

Re: שחיטת עוף טריפה

הודעהעל ידי בן פרצי » ג' מרץ 05, 2019 2:54 am

את זה הוא אומר לפי ההגהות אשרי שנראה מדבריו שהדין הוא כדי לצאת מידי ספק, ע"ז אומר שגם אם למד כן ממקום חתך, עדיין שם יש יותר מקום לספק.

(בהתחלה סבר הב"י שלמד כן ישר מדס"ח, ולא מדצ"ט כנראה שסבר כתוס', ורק אח"כ מצא ברשב"א שבדצ"ט מבואר שזה דין כללי.)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 498 אורחים